Na dotace pro elektromobily ve výši 940 miliónů raději zapomeňte

Česká republika měla připravený nový dotační program pro firmy a živnostníky ve výši cca 940 milionů korun, za které by bylo možné pořídit asi 4550 elektromobilů. Několikrát avizovaný dotační program s rekordní částkou 940 milionů korun tak Ministerstvo průmyslu a obchodu v březnu nespustí. Evropská komise má ovšem k podobě programu silné výhrady.

Zdroj: Siemens

Nečekaný odklad

Nové dotace na elektromobilitu měly započít už tento měsíc, v březnu 2022. Náhle se však odkládá.

Výše dotace pro živnostníky a firmy se měla určit z rozdílu mezi cenou ekologické varianty pohonu a varianty se spalovacím motorem. Výši dotace měla ovlivnit i velikost firmy, která by si takový elektro vůz pořídila. Živnostníci, střední a malé firmy do padesáti zaměstnanců by tak mohly dostat 60 % z uvedeného rozdílu. Naopak velké firmy s 250 a více zaměstnanci by pak mohly čerpat 40 % ze zmíněného rozdílu.

„Situace podpory elektromobility v České republice se ale změnila,“ sdělil Marek Vošahlík z tiskového oddělení ministerstva průmyslu a obchodu. „Evropská komise má v rámci schvalování Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK) silné výhrady k možnosti a rozsahu podpory čisté mobility pro podnikatelský sektor. Vzhledem k tomu, že podpora elektromobility z Národního plánu obnovy byla k podpoře z OP TAK plánována jako komplementární, mění tyto výhrady Evropské komise celkovou koncepci za Českou republiku. Změnu koncepce a další podporu elektromobility tak musíme dále řešit.“

Je potřeba zmínit, že evropské státy, které mají dotace na elektromobily plošně (například sousední Německo), na ně nevyužívají peníze z EU, ale podporu financují z vlastních zdrojů, případně s podílem automobilek. To by mohlo nasvědčovat tomu, že peníze z rozpočtu EU mají opravdu směřovat jen do veřejného sektoru a důvodem zamítnutí mohla být snaha jejich směřování do podnikatelského sektoru.

Kde se stala chyba?

Lukáš Hataš, výkonný ředitel Asociace pro elektromobilitu České republiky, ale situaci popisuje jinak: „Slibované dotace na pořízení elektromobilů byly připravovány ze dvou zdrojů. První program tvořily národní prostředky, ale ten byl s ohledem na ruskou invazi na Ukrajinu zatím odložen a druhý zdroj v rámci OP TAK měl využívat prostředky EU.

Podle Hataše MPO údajně vůbec nereagovalo na připomínky Evropské komise. „Rozhodnutí Evropské komise je jen faktický důsledek chyb úředníků, na který jsme již dříve upozorňovali. Ministerstvo zařadilo podporu chybně do specifického cíle Udržitelná městská mobilita, kam formálně podpora nákupu aut pro podnikatele nepatří,“ poukazuje na jeden z nedostatků Hataš. Správné odůvodnění mělo směřovat na zlepšení životního prostředí.

Nyní musí Česko předložit Bruselu novou koncepci podpory elektromobility. A zda stačí pouze „vyškrtnout“ podnikatelský sektor, mluvčí ministerstva neuvádí.

Další zaostávání

Patříme mezi deset zemí v Evropské unii, které nemají žádné pobídky pro nákup elektromobilů a vozů s alternativními pohony. Dle Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) kromě České republiky jde o Slovensko, Maltu, Dánsko, Bulharsko či Estonsko.

Zájem o elektromobilitu je u nás stále mizivý a tento oznámený krok měl zvýšit zájem o tuto oblast u firem, které by rozšířily své vozové parky o elektromobily (uvažovalo se o podpoře osobních, dodávkových ale i nákladních automobilů na elektřinu).

Vypadá to ale, že firmy s podporou zatím počítat nemohou a rozšíření autoparků o elektrická vozidla zůstává zatím v nedohlednu. Příčinou jsou totiž vysoké ceny elektro aut na trhu, které mohly být dotačním programem citelně sníženy, aby firmy se zaváděním elektromobility neměly tak vysoké vstupní náklady. Firmy, které plánovaly své fleety rozšířit o auta s pohonem na elektřinu a využít zmíněné podpory, tak musejí i dále čekat.