Děti u škol mají v Brně ochránit barevné pastelky, řidiči je nepřehlédnou

  6:18
Brno se chce inspirovat u Francie a jako první v Česku umístit ke školám takzvané pastelky. Jde o návěstí, které mají upozornit řidiče na zvýšený pohyb dětí a snížit tak nehodovost. Pokud vše půjde podle plánů, mohly by se první pastelky objevit v ulicích města ve druhé polovině letošního roku.

Barevné pastelky upozorňují francouzské řidiče, že se poblíž nachází škola. Otestovat je chtějí také v Brně. | foto: Hicon - dopravní značení

„Celý projekt je zatím v počátcích. Policie nám potvrdila, že se nejedná o klasickou dopravní značku, ale jen o upozorňovací návěstí. Tím se celá procedura osazování pastelek zjednodušuje,“ přibližuje předseda dopravní komise Rady města Brna Pavel Jankůj. 

Školy, které se do projektu zapojí a u nichž budou pastelky umístěny, zatím město nezná. V nejbližší době chce jednat s jejich řediteli o tom, zda budou s návrhem souhlasit.

Pastelky upozorňující řidiče na nedalekou školu budou vyvedeny v různých výrazných barvách s namalovaným veselým obličejem a rukou naznačující pokyn ke zpomalení. „Děti z dané školy si budou moci vybrat hlavní barvu na pastelce a tím se zapojit do dopravní výchovy. Navíc každá pastelka bude opatřena názvem školy, takže se bude jednat i o jakousi reklamu,“ popisuje Jankůj.

Toho, že by řidiči nová návěstí nevnímali nebo si jich v množství jiných značek a reklam nevšimli, se Jankůj nebojí. 

„Pastelky budou na řidiče působit díky své výšce, dostatečné velikosti činné plochy a reflexní fólii. Byly také podrobeny dlouhodobému výzkumu, kde se zjišťovaly reakce řidičů na velikost pastelek, barevnost a grafické provedení. Pastelky jsou výraznějším prvkem než běžná dopravní značka, která je mnohdy ve spleti dalších dopravních značek často i přehlížena,“ sděluje.

Ve Francii klesla nehodovost o 10 procent

Stejné pastelky přitom používají ve Francii už několik let. Podle Jankůje se nehodovost u škol, u nichž jsou pastelky umístěné, snížila o více než deset procent. V Česku se tento typ upozornění zatím neobjevil, kromě Brna se ho nyní souběžně chystá zavést také Uherský Brod. 

Brněnský expert zdůrazňuje, že pastelka nenahrazuje dopravní značku, ale jde o doplněk pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu u škol a školek.

Ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák upozorňuje, že toto opatření samo o sobě nestačí. Funkční podle něj může být jen komplexní přístup.

„Je nutné zpomalit řidiče až na rychlost 30 kilometrů za hodinu, aby se riziko vážného zranění radikálně snížilo. Pokud pastelky přispějí k obezřetnosti řidičů a zpomalení, budou mít smysl. Určitě bych ale doporučil přistupovat k problému systematičtěji - zmapovat pohyb dětí i vozidel a zjistit, kde jsou nebezpečná a kolizní místa,“ nastiňuje Polák. 

Strategie bezpečnosti silničního provozu, jejíž součástí je i umístění pastelek, nicméně na zmíněný komplexní přístup skutečně pamatuje. Celkem Jankůj představil tři hlavní okruhy strategie. 

Prvním je prevence, která zahrnuje přednášky a výuku na dopravních hřištích. Druhý okruh se zaměří na vyhodnocení dopravních nehod a bezpečnosti přechodů pro chodce, což vyústí ve stavební úpravy ke zpřehlednění rizikových míst. Až třetím okruhem je právě projekt pastelek ke školám.

Pro Francii pastelky vyrábí a dodává brněnská firma HICON – dopravní značení. O dodavateli pro Brno rozhodne teprve veřejná soutěž.

2. září 2019

Autor: