Video placeholde
Minisérie Podezření
Český lev 2021 - Denisa Barešová
Držitelka Thálie za rok 2021 za nejlepší činoherečku do 33 let Denisa Barešová byla hostem Blesk Podcast.
Miroslav Hanuš
Miroslav Hanuš
11
Fotogalerie

Sevřená trilogie Podezření ukazuje, že být nesympatický se může stát smrtelným hříchem

Začíná jako kriminálka nebo thriller, pokračuje coby portrét maloměstské mentality a nakonec se prohloubí do „plnohodnotného“ psychologického dramatu: minisérii České televize Podezření se podařilo spojit to nejlepší z několika žánrů. Thrillerový drajv a drobnokresba postav scénáře Štěpána Hulíka se doplňují s dusivou režií Michala Blaška a Klára Melíšková, Miroslav Hanuš a Denisa Barešová se hlásí o České lvy.

Ze zdravotní sestry Hany Kučerové ve fenomenálním podání Kláry Melíškové jde mráz už jen z fotky na plakátu. „Opravdu si myslíte, že takhle vypadá masový vrah?“ ptá se její advokát Novák (Miroslav Hanuš). No... lidé si to můžou začít myslet i o příjemněji vystupující osobě, pokud jsou dost dlouho vystaveni tlaku médií, šeptandy a hlavně vlastních předsudků. „Ona prostě žila jenom pro svoji dceru a pro svýho psa a nikoho jinýho nepotřebovala,“ říká bývalá kolegyně Kučerové, sestra Daňková. Je to zločin? Ne, ale na maloměstském prostředí, kde si každý s každým vidí do talíře, nebo v pracovním kolektivu, kde je potřeba zapadat do party, to zjevně může jako kvalifikace pro zločin skutečný působit.

Trilogie Podezření není klasickou kriminálkou o spáchání zločinu, vyšetřování a odhalení pachatele. Ano, dojde k úmrtí dlouhodobě nemocné pacientky při rutinní noční službě v nemocnici, u něhož se přijde na závažné nesrovnalosti. Podezření padne právě na Kučerovou, která se k pacientům, ke spolupracovníkům či k lidem obecně chová odtažitě a někdy vyloženě hrubě. Ale ve hře je daleko víc faktorů. Co skrývá lékař Vaculík, jenž tu noc rovněž sloužil? Jak v příběhu figuruje ambiciózní ředitel nemocnice Kříž, který chce kauzu využít pro svou politickou kariéru?

Ještě důležitějšímu postavami jsou dcera Kučerové Tereza, jež má s matkou problematický vztah, a zmíněný advokát Novák, přidělený k případu ex offo. A těžiště příběhu nespočívá v tom, zda šlo o vraždu a kdo ji případně spáchal, ale v tom, jak snadné je zničit život člověku, který se provinil tím, že se k ostatním chová prostě nepříjemně.

Klára Melíšková předvádí v hlavní roli proměnu srovnatelnou s tím, co provedla Charlize Theron v dramatu Zrůda. Někdejší modelka se „převtělila“ v prostitutku Aileen Wuornos, jež v letech 1989–1990 zastřelila několik svých klientů; Theron za svůj výkon v roce 2004 získala zaslouženého Oscara. Melíšková je v Podezření ženskou s tvrdým pohledem a strohým hlasem, která je zvyklá mít všechno pod kontrolou – a teď sleduje, jak se jí život rozpadá pod rukama. Její boj se odehrává celý uvnitř, jen občas jí v očích za tlustými skly brýlí probleskne zoufalství nebo uvědomění, jak odlišně jejich vztah vnímá dcera Tereza.

Tu ztvárňuje Denisa Barešová pro změnu vnějškově: Tereza se neváhá na lidi osopovat a posílat je „do prdele“, ale sem tam umí i roztát. A právník Novák zpočátku působí jako ňouma, jenž chodí na zasedání soudu pozdě s talárem v igelitce, nosí děravé ponožky a nepíše mu propiska, ale časem „vyroste“ v člověka na svém místě a se srdcem bijícím pro správnou věc. Triumfem scénáře Štěpána Hulíka (Hořící keř, Pustina) je, že žádná z hlavních postav, jimž bychom měli fandit, není sympatická a téměř žádná z potenciálně negativních vedlejších zase prvoplánově nesympatická. Například kolegyně Kučerové nejdou zlé, „jen“ zfanatizované.

Figury Podezření mají možná víc chyb než ctností, ale právě proto působí tak věrohodně – a tím spíš zapadají co ústředního tématu děje, že pouhé antipatie můžou rezonovat s podezřením ze zločinu. Hulík také skvěle pracuje s vývojem postav a předpoklady diváků. Například když Kučerová píše dopisy dceři, poprvé i podruhé dostaneme něco jiného, než jsme asi čekali. A když doufáme, že sestra své dílčí postoje přehodnotí, zůstává naopak konzistentní.

Režisér Michal Blaško, jenž má za sebou „jen“ několik seriálů a svůj celovečerní debut Oběť teprve dokončuje, příběh vede depresivními prostředími nemocnice, soudu, ženského vězení a normalizačně zařízeného bytu matky a dcery Kučerových, jenž působí jako pevnost na obranu před zbytkem světa. Režie je to suverénní a přitom neokázalá, sevřená a maximálně disciplinovaná: herci v ní hrají očima, ne gesty, a sóla jako ten okamžik, kdy o sobě Hana zapochybuje, trvají sotva pár vteřin. Nikde nic nevyčnívá, i odskoky za „jednorázovými“ postavami (miniepizody v místní samoobsluze, scéna s Tereziným otcem) účelně doplňují děj. Podezření je monolit.

Když při Podezření držíme palce, držíme je principu a spravedlnosti. Hulík si pro to vybírá postavu, jíž se jako takové palce drží dost těžko; něco podobného udělal Miloš Forman v obhajobě svobody slova Lid versus Larry Flynt. V obou případech jde o inspirace skutečnými příběhy. „Že velmi často soudím lidi podle toho, jak na mě působí na první dojem. Že za hrubostí a neochotou se může skrývat strach a zklamání. Že projev lásky a pozornosti může mít spoustu podob,“ odpovídá Klára Melíšková v rozhovoru pro Reflex na otázku, co se o sobě dozvěděla skrze roli Hany Kučerové. Těžko líp shrnout, co si z Podezření můžeme vzít i my.