Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Vrátíme Pešánka do světových dějin umění, říká kurátor výstavy v pražské Kunsthalle

Umělecký objekt Cloud. Po přiblížení bzučí. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N
Umělecký objekt Cloud. Po přiblížení bzučí. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N

Peter Weibel je kurátorem velké mezinárodní výstavy Kinetismus, kterou letos v únoru zahájila činnost soukromá galerie Kunsthalle Praha podnikatele Petra Pudila a jeho manželky Pavíny.

V rozhovoru bude řeč o:

    • roli elektřiny v moderním umění
    • významu umělce Zdeňka Pešánka
    • rizicích, jaká pro umělecký provoz představují soukromé galerie a muzea

Vaše výstava má název Kinetismus: 100 let elektřiny v umění. Zavedení elektřiny změnilo zásadně náš denní život. Jak ale změnila elektřina umění?

Devatenácté století se vyznačuje industriální revolucí, která ale nebyla podmíněna jenom parním strojem, jak se všeobecně myslí, ale hlavně elektrickými vynálezy, jako byly dynamo a baterie. Bez těch by nebylo aut nebo letadel. Elektřina rozpohybovala společnost. V umění to nejdříve byli fotografové jako Eadweard Muybridge nebo Étienne-Jules Marey, kteří se pokusili analyticky zachytit pohyb. V malířství se začali o pohyb zajímat až kubisté a futuristé na začátku 20. století, poučeni experimenty fotografů. Další změnou bylo, že malíři měli před zavedením elektřiny pouze přírodní světlo, najednou ale měli osvětlení elektrické. A k tomu ještě přišel film, který byl schopen vytvořit iluzi pohybu. Ale zatímco hudba začala elektřinu běžně využívat, počínaje

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Výtvarné umění

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější