Týden s tancem

V dnešním týdeníku přinášíme informace o premiéře souboru Bohemia Balet, novinky o prvním českém hostování Natalie Osipovy i pohled za hranice Ruské federace, jejíž prezident zvládá kromě napadání cizích území plánovat i zásadní kulturní proměny.
Natalia Osipova (foto Pål Hansen)

Natalia Osipova poprvé v České republice

První sólistka a jedna z nejslavnějších primabalerín současnosti, Natalia Osipova, vystoupí poprvé v České republice v premiéře nové inscenace Force of Nature. Představení se uskuteční 23. července 2022 v zahradách Arcibiskupského zámku Kroměříž.

V programu budou ke zhlédnutí jak sóla a duety klasického repertoáru, tak současné choreografie. Partnery hvězdné tanečnice budou kolegové z její domovské scény, londýnského Royal Ballet i tanečník, choreograf a životní partner Jason Kittelberger.

Natalia Osipova je jednou z nejvyhledávanějších tanečnic své generace. Absolvovala Baletní akademii Velkého divadla v Moskvě, kde až do roku 2013 působila coby první sólistka. Poté přesídlila do Londýna, kde se stala primabalerínou Royal Ballet. Během své kariéry tančila všechny stěžejní role klasického repertoáru (Labutí jezero, Giselle, Raymonda, Spící krasavice, Louskáček, Don Quijote ad.), dále vystoupila v choreografiích G. Balanchina (Čajkovskij – pas de deux), K. MacMillana (Romeo a Julie, Anastasie, Mayerling, Manon), F. Ashtona (La Fille mal gardée, Marguarite a Armand), J. Cranka (Oněgin), Ch. Wheeldona (Woolf Works, The Dante Project, Tetractys), W. McGregora (DGV – Danse à grande vitesse), A. Pity (Mother), S. L. Chearkaouiho (Medusa), J. Posochova, A. Khana a mnohých dalších.

Anastasia (foto Tristram Kenton)

Je tvůrkyní dvou autorských projektů – Natalia (2016) a Pure Dance (2018), které vznikly za podpory londýnské taneční scény Sadler’s Wells. V roce 2018 pro ni vznikla inscenace Mother (choreografie A. Pita), v květnu 2022 bude mít premiéru dílo Carmen (choreografie D. Veldman).

Za svou kariéru obdržela celou řadu ocenění, mj. ruskou Zlatou masku (2008 a 2009), National Dance Award (2007, 2010, 2014), Positano Dance Award (2008, 2011) či Benois de la Danse (2008).

Bohemia Balet se představí v divadle Na Rejdišti a Divadle Komedie

Bohemia Balet (foto Sergei Gherciu)

Soubor Bohemia Balet, jež tvoří absolventi a nejstarší studenti Taneční konzervatoře hl. města Prahy si na duben připravil dvě představení. V pátek 1. dubna proběhne v divadle Na Rejdišti od 19. 30 premiéra programu složeného ze zcela nových choreografií Paridův soud, Mozartissimo a Inspirace fyzikou.

Paridův soud choreografky Aleny Drapalíkové pojednává o boji antického prince Parida a jeho darování zlatého jablka nejkrásnější z bohyní Afroditě. Mozartissimo vytvořila Marika Blahoutová na hudbu W. A. Mozarta. Rozmanitá choreografie plná rivality tanečních stylů, vztahových naschválů a lidských škobrtnutí zobrazuje různorodost tanečních technik s hravostí a lehkostí Mozartových skladeb.

Inspirace fyzikou sestává ze čtyř částí – Křídla gravitace, Pozitiv a Negativ, Kvantový prvek a Laser. Choreografkou je opět Marika Blahoutová, kostýmy navrhl Pavel Knolle.

V neděli 3. dubna pak Bohemia Balet odehraje pohádkovou inscenaci Popelka v choreografii Jiřího Horáka na jevišti Divadla Komedie od 20.00.

Balet pražského ND a jeho premiéra triptychu bpm

Balet ND, bpm – Bill (foto Sergei Gherciu)

Balet Národního divadla v tomto týdnu uvede premiéru složeného programu bpm. Na programu budou díla choeografů Eyala Dadona Artza, Yemiho A. D. Bohemian Gravity a Sharon Eyal a Gaie Behara Bill.

První premiéra se uskuteční 31. března od 19.00 v historické budově ND, druhá premiéra v pátek 1. dubna tamtéž.

Velké rošády na ruské baletní scéně na obzoru?

Mariinské divadlo – historická a nová scéna

V Rusku se klidu nedostává na všech frontách, kulturní nevyjímaje. Podle informací ruské tiskové agentury Tass prý prezident Ruské federace, Vladimir Putin, během pátečního setkání s laureáty státních uměleckých ocenění nadnesl myšlenku na spojení ředitelství dvou nejdůležitějších divadelních scén země – moskevského Velkého a petrohradského Mariinského divadla.

Návrh na spojení ředitelství a vytvoření soudobého ekvivalentu Carských divadel, jež pod jedním ředitelem fungovala do roku 1917, přednesl Putin dirigentovi a aktuálnímu šéfovi Mariinského divadla Valerii Gergievovi, jenž se počítá mezi oddané stoupence putinovského režimu, což ho v posledních týdnech stálo již řadu pracovních příležitostí na Západě (mj. koncerty v newyorské Carnegie Hall či post u Mnichovských filharmoniků). Slavný dirigent prý odpověděl,  že je možná „na čase uvažovat nad společnou koordinací sil.“

K situaci poskytl komentář americký hudební historik Simon Morrison, který se specializuje na ruskou kulturní scénu. Podle něj se Putin tímto krokem mstí aktuálnímu generálnímu řediteli Velkého divadla Vladimiru Urinovi za jeho nedostatečnou loajalitu (připomeňme, že Urin podepsal otevřený dopis umělců, v němž odsuzují agresi na Ukrajině), jak uvedl list The Washington Post. Současně je dobré připomenout, že pod Urinovým vedením opustila první moskevskou scénu primabalerína Olga Smirnova, svou premiéru zde zrušil choreograf Alexej Ratmanskij a další tvůrce, Jean-Christophe Maillot do odvolání odebral divadlu licenci na uvádění jeho baletu Zkrocení zlé ženy, který byl pro soubor vytvořen v roce 2014.

Proslýchá se rovněž, že pokud by došlo ke spojení ředitelství obou divadel, do čela baletů by se postavil Nikolaj Ciskaridze, další z Putinových zastánců, který v minulosti podepsal i dopis schvalující anexi Krymu v roce 2014.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments