Zcela nový letecký turbovrtulový motor Catalyst vyhrál tendr pro eurodrony

Motor Catalyst z Avio Aero a GE Aviation, u jehož zrodu stála i Fakulta strojní ČVUT v Praze, zaznamenal mimořádný mezinárodní úspěch. Po výběrovém řízení a po rozsáhlé fázi technické a ekonomické analýzy si společnost Airbus Defense and Space zvolila bezpilotní vzdušný systém Eurodrone právě s řešením motoru Catalyst. Výsledek výběrového řízení byl oznámen společností Airbus Defense and Space v pátek 25. 3. 2022.

Fakulta strojní ČVUT v Praze již loni prezentovala, že na své létající zkušebně spolu s českou odnoží GE Aviation provádí experimenty turbovrtulového motoru Catalyst. Dnes je Catalyst motorem prověřeným nejen pozemními zkouškami, ale i za letu, a to zejména při letech v Berlíně. Na jeho vzniku se podílely evropské týmy Avio Aero a GE Aviation z České republiky, Polska, Německa a Itálie. Stejně jako celý program Eurodrone byl i motor Catalyst koncipován stoprocentně bez ITAR (International Traffic in Arms Regulation). Vyrobeno bylo již 17 prototypů motoru, na nichž proběhlo více než 3000 hodin testování.

„Před šesti lety vláda ČR požádala ČVUT, aby vybudovalo ekosystém pro letectví a kosmické technologie založený na pozemních a létající zkušebně turbovrtulových motorů. ČVUT mělo posílit své výzkumné a výukové kompetence, aby tak příznivě podnítilo rozvoj vysoce specializovaných odborných kapacit a kompetencí potřebných pro celkový rozvoj letectví a kosmických aktivit v ČR. To jsme splnili a dnes sklízíme další z výsledků těchto aktivit,“ sdělil děkan Fakulty strojní Michael Valášek. Podle něj jde navíc možná o klíčový bod vzniku dalšího pilíře českého hospodářství vedle automotive.

„Vítězství v tendru potvrzuje vysokou úroveň výzkumné činnosti Českého vysokého učení technického. A každá úspora paliva je, zejména v této době, nejen akademickým úspěchem,“ uvedl rektor ČVUT Vojtěch Petráček.

„Catalyst byl vybrán jako nejlepší řešení založené na vynikajícím výkonu, nižším vývojovém riziku, lepší ekonomice provozu a také růstovém potenciálu,“ vysvětlil Jean-Brice Dumont, vedoucí vojenského letectva společnosti Airbus Defence and Space.

Klíčovými aspekty při výběru dodavatelů Eurodrone jsou konkurenceschopnost, výkon, schopnost splnit náročný harmonogram dodávek a kapacita na uspokojení poptávky v provozu, a zajištění suverenity evropského obranného průmyslu.

Turbovrtulový motor Catalyst je prvním zcela nově navrženým turbovrtulovým motorem po 30 letech, který snížil spotřebu paliva až o 20 %, zvýšil tah o 10 %, prodloužil servisní dobu o 30 %. Nyní se ukazuje, že svými vlastnostmi, kterými jsou nejen nízká spotřeba paliva, ale i plné digitální řízení pomocí systému FADEC s integrovaným ovládáním vrtule a výkon v nadmořské výšce je vhodný také pro pohon dronů.

Fakulta strojní ČVUT se zaměřila primárně na návrh konceptu systému preventivní údržby motoru Catalyst a na výzkum vlivu použití udržitelného leteckého paliva SAF na snížení emisí pevných částic a plynů. Na tomto poli dosáhla vynikajících výsledků.

České vysoké učení technické v Praze patří k největším a nejstarším technickým vysokým školám v Evropě. Podle Metodiky 2017+ je nejlepší českou technikou ve skupině hodnocených technických vysokých škol. V současné době má ČVUT osm fakult (stavební, strojní, elektrotechnická, jaderná a fyzikálně inženýrská, architektury, dopravní, biomedicínského inženýrství, informačních technologií). Studuje na něm přes 17 800 studentů. Pro akademický rok 2021/22 nabízí ČVUT svým studentům 227 akreditovaných studijních programů a z toho 94 v cizím jazyce. ČVUT vychovává odborníky v oblasti techniky, vědce a manažery se znalostí cizích jazyků, kteří jsou dynamičtí, flexibilní a dokáží se rychle přizpůsobovat požadavkům trhu. Podle výsledků Metodiky 2017+ bylo ČVUT hodnoceno ve skupině pěti technických vysokých škol a obdrželo nejvyšší hodnocení stupněm A. ČVUT v Praze je v současné době na následujících pozicích podle žebříčku QS World University Rankings, který hodnotil 1673 univerzit po celém světě. V celosvětovém žebříčku QS World University Rankings je ČVUT na 403. místě a na 12. pozici v regionálním hodnocení „Emerging Europe and Central Asia“. V rámci hodnocení pro „Engineering – Civil and Structural" je ČVUT mezi 151. – 200. místem, v oblasti „Engineering – Mechanical“ na 201. – 250. místě, u „Engineering – Electrical“ na 201. až 250. pozici. V oblasti „Physics and Astronomy“ na 201. až 250. místě, „Natural Sciences“ jsou na 254. příčce. V oblasti „Computer Science and Information Systems" je na 201. – 250. místě, v oblasti „Material Sciences“ na 301. až 350. místě, v oblasti „Mathematics“ na 351. až 400. místě a v oblasti „Engineering and Technology“ je ČVUT na 221. místě.

Více na www.cvut.cz.

Klíčová slova ČR-letectví-školy-stroje-vysoké-ČVUT

Oblast
Jihočeský (cb)

Kategorie
Auto-moto, doprava a stroje
Věda, vzdělávání a školství

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.