Proč máme tolik lokálek? Do podcastu přijde historik Milan Hlavačka, ptejte se

Koněspřežka v hornorakouském Kerschbaumu (Třešňovci). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKoněspřežka v hornorakouském Kerschbaumu (Třešňovci). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Probereme začátky železnice od prvních pokusů s koněspřežkou přes investice barona Rothschilda až po rozmach lokálních tratí koncem 19. století.

Vůbec poprvé se budeme v podcastu Cesty Zdopravy.cz věnovat dějinám dopravy a počátkům železnice na českém území. Pozvání do studia přijal profesor Milan Hlavačka z Historického ústavu Akademie věd. Probereme s ním začátky železnice od prvních pokusů s koněspřežkou přes investice barona Rothschilda až po rozmach lokálních tratí koncem 19. století.

„Skutečný boom lokálek přichází se zákonem, který pro podnikatele tuto výstavbu zvýhodňuje. To je rok 1892 pro Čechy, 1893 pro Moravu a 1895 pro Slezsko. Novinka spočívá v tom, že stát řekne: když samosprávy či regionální podnikatelé pokryjí alespoň 20 procent nákladů na lokálku, tak zbytek doplatí země, popřípadě stát. Kvůli tomu stát zřídí Zemskou banku, která má půjčovat peníze na zemi prospěšné akce. Co je důležité, této bance nejde o zisk, chce zpět jen půjčené peníze bez úroků. A dá úvěr třeba na 70 let. Kdo v soukromé sféře by to udělal? Nikdo,“ říká Milan Hlavačka.

Které osobnosti stály za prvními dráhami na našem území? Z čeho se stavba železnice v 19. století financovala, jak se řešily problémy s pozemky před 150 lety a jak se stala dráha (budovaná pro nákladní vlaky) i prostředkem pro přepravu osob? Za jakých podmínek se začala rychle rozvíjet středoevropská síť lokálek? Jaký byl historický vztah mezi soukromníky podnikajícími na železnici a státem? Jak vypadaly počátky silničních staveb na našem území? Jak se měnilo postavení dopravy po vodě s rozvojem silnic a železnic? V kterých historických obdobích dráha pomohla českému národu nejvíce a která léta patří k jejím nejtemnějším epizodám?

Své otázky Milanu Hlavačkovi můžete psát i vy. Připojte je do diskuse k tomuto článku do středečního večera.

Prof. PhDr. Milan Hlavačka, CSc.

Vedoucí oddělení dějin 19. století Historického ústavu Akademie věd ČR a vysokoškolský učitel. Jeho doménou jsou politické, sociální a hospodářské dějiny českých zemí a habsburské monarchie v letech 1740–1918, dějiny dopravy a dějiny samosprávy. Má za sebou bohatou publikační činnost, je členem několika vědeckých rad, je zahraničním členem Rakouské akademie věd. Věnuje se popularizaci svého oboru, například v pořadu Historie.cs. Je držitelem Hlávkovy medaile.

Tagy historie dopravy Milan Hlavačka podcast Cesty Zdopravy.cz
52 komentářů