Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

High Score: za historií počítačových her (dokument Netflixu)

30.3.2022, Milan Šurkala, recenze
High Score: za historií počítačových her (dokument Netflixu)
V nepřeberné nabídce dokumentů Netflixu najdeme i minisérii High Score. Ta se věnuje počátkům počítačových her. Zajímá vás, jak vznikaly hry pro herní automaty, první konzole, RPG, bojové hry nebo třeba Doom?
Netflix točí poslední dobou tolik dokumentů, že už je člověk ani nestíhá sledovat. My se dnes podíváme na jeden z nich, který by mohl potěšit čtenáře TVFreaku i třeba našeho dalšího magazínu Svět hardware. Jmenuje se High Score s věnuje se historii počítačových her, vzniku prvních herních konzolí, různým typům her a lidem okolo. Bude stát za to?
 
High Score
 
Seriál má celkem 6 dílů a každý z nich se ve zhruba 40-45 minutách věnuje jiné problematice. Obvykle zde najdeme rozhovory s některými významnými osobnostmi dané doby, což je prokládáno také lidmi, kteří se svými projekty neuspěli. Vše doplňují animace v dobovém stylu, které jsou mnohdy dost trefné, mezi jednotlivými příběhy se ale někdy docela dost skáče. Připravte se však na to, že asi budete muset občas číst titulky, pokud tedy neovládáte japonštinu. Většina průlomových projektů totiž pochází z Japonska, a tak není divu, že to jsou právě japonští tvůrci, se kterými jsou zde často vedeny rozhovory. A také jde o to, kolik let vám je, kolik z her jste na vlastní kůži zažili, a to ovlivní i váš dojem z dokumentu.
 
Pac-Man
 
Např. první díl se věnuje arkádovým hrám (např. Space Invaders), automatům i problémům trojice programátorů, kteří tyto automaty upravovali, což se pochopitelně nelíbilo společnosti Atari, která je zažalovala. Podíváme se také na velký průšvih hry E.T., která vznikla ve spolupráci se samotným Stevenem Spielbergem, díl se věnuje zapomenutí na skutečného tvůrce systému herních cartridgí i obrovskému úspěchu Pac-mana, který pobláznil především ženské publikum.
 
Mario
 
Druhý díl nám ukáže vzestup Nintenda a herních konzolí, kdy se hraní přesunulo z heren do domácího prostředí. Přesto se zde značná část dílu věnuje turnaji Nintendo World Championship a nakousává tak vznik programingu, kterému se později více věnuje pátý díl. Nesmí chybět Mario, dostalo se také na magazín Nintendo Power a pracovní pozici Nintendo Game Counselor.
 
High Score
 
Hodně jsem se těšil na třetí díl, který se věnoval RPG, ten byl ale asi největším zklamáním. I když nastínil tvorbu legendární Ultimy a série Final Fantasy, až zbytečně moc se věnoval hře GayBlade, o které skoro nikdo nikdy neslyšel. Tímto se Netflix snažil udělat High Score dostatečně politicky korektní a zdaleka to nebyl jediný díl, kde se problematika sexuality nebo rasy až moc prodírala do seriálu, jehož primárním tématem měly být počítačové hry.
 
High Score
 
Naopak zajímavější byl čtvrtý díl, který probíral konzolovou válku mezi Segou a Nintendem. Zde se vrátíme do dob, kdy vznikaly nové konzole Sega i Ježek Sonic, podíváme se na jeho designový návrh, jak Američané pomohli Japoncům prorazit v USA, a uvidíme zde i vzestup firmy Electronic Arts na výsluní díky hře Madden NFL, na které spolupracovala s Johnem Maddenem.
 
Sega vs Nintendo
 
Pátý díl není pro měkké povahy, tenhle je hodně krvavý. Zde se totiž dostaneme do zákulisí bojových her Street Fighter II a Mortal Kombat včetně kontroverzí, které tyto hry způsobily ve společnosti. To bylo dáváno i do kontextu se hrou Night Trap, která byla interaktivní video hrou, jenže možná jí byl dán opět až zbytečně velký prostor. Současně nám ale tento díl v návaznosti na multiplayer ve Street Fighteru představí i moderní progaming a trochu osvětlí, že stát se profesionálním hráčem není úplně jednoduchá věc.
 
High Score
 
Asi nejlepším dílem je ten poslední. V tomto případě je totiž méně roztříštěný než ty předchozí, o trochu více se soustředí na jednu hru, což ale kupodivu vyprávění neškodí. Tou hrou je totiž Doom a interview zde poskytl John Romero (s Carmackem se tu bohužel nesetkáme). Ten nám povypráví, jak drze hru ohlásili, jak na ni pracovali, trochu se dozvíme i o přechodu z 2D na 3D grafiku (např. i na hrách Star Fox a Wolfenstein 3D).
 
John Romero a John Carmack
 
Jak už bylo řečeno, subjektivní hodnocení seriálu rozhodně ovlivní i váš rok narození a zážitky věnující se tématu. Pokud je jste zažili ještě dobu před PC, budete zde sice jako doma, ale asi vás bude mrzet, že se na spoustu zajímavých her nedostalo, asi vám budou některé věci chybět a naopak vám může vadit, že některým věcem nedůležitým pro primární téma seriálu byl věnován až přílišný důraz. Jste-li mladší a tyto hry jste nezažili, pak to bude patrně historický výlet, ale nikoli nostalgický. A nostalgie dokáže přidat docela dost.
 
Hodnocení: 65 %



Vývoj ceny testovaného produktu:




Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.