Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Elektromobilita připraví o práci až půl milionu lidí, varují dodavatelé dílů

S výjimkou baterie je elektromobil konstrukčně jednodušší než vůz se spalovacím motorem. Má méně dílů, jeho výroba je jednodušší, stejně jako servis. Tato výhoda pro majitele má ale i svoji druhou stránku, kterou je třeba zmínit. Masivní přechod na elektromobilitu bude znamenat méně pracovních míst.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Čistě elektrický přístup v evropském automobilovém a dodavatelském průmyslu pravděpodobně povede ke ztrátě přibližně půl milionu pracovních míst během příštích dvaceti let. Vyplývá to ze studie, kterou zadalo evropské sdružení dodavatelů automobilového průmyslu CLEPA a zveřejnil ji německý magazín Focus. CLEPA v té souvislosti kritizuje Brusel, že zcela ignoruje jinou cestu ke snížení emisí – tzv. zelená syntetická paliva.

Byly zkoumány tři scénáře – do roku 2030 by měl podíl nově prodávaných elektromobilů činit víc než 50 procent, téměř 80 procent a téměř 100 procent ze všech nových aut. Navyšování tohoto podílu znamená pokles počtu pracovních míst spojených s výrobou vozů. Automobilový průmysl zajišťuje víc než pět procent celkové zaměstnanosti ve výrobě ve 13 nejvýznamnějších členských státech EU, kde se auta vyrábějí, přičemž víc než 60 procent těchto pracovníků je zaměstnáno u dodavatelů.

Studie, kterou vypracovala poradenská společnost PwW Strategy & Erstellte, předpovídá, že víc než dvě třetiny dopadu na zaměstnanost se projeví již v letech 2030 až 2035 a mohou činit až půl milionu lidí. Zároveň vyvrací tezi, že tito lidé najdou práci v souvisejících oborech, především ve výrobě baterií. Dodavatelé budou z tohoto hlediska postiženi významně víc než výrobci.

„Studie uvádí, že až 70 miliard eur (70 procent) přidané hodnoty elektrického pohonu bude spojeno se zpracováním materiálů pro baterie, výrobou bateriových článků a modulů a montáží bateriových systémů,“ napsal Focus. „Tyto činnosti nebudou nutně probíhat ve stejných podnicích nebo ve stejných regionech, protože vyžadují výrazně odlišné dovednosti a znalosti ve srovnání s konvenčními technologiemi hnacích ústrojí, a proto nebudou poskytovat příležitosti pro většinu dodavatelů automobilového průmyslu zaměřených na hnací ústrojí, zejména pro malé a střední podniky, které představují přibližně pětinu pracovní síly v dodavatelském automobilovém průmyslu.“

Předchozí výzkum CLEPA ukázal, že výroba baterií nabízí relativně více pracovních míst pro akademicky vzdělané síly a méně pro mechaniky, kteří v současné době vyrábějí díly související se spalovacími motory. Zatímco výrobci automobilů by měli lepší možnosti přesunout zaměstnance na jinou práci, specializovaní dodavatelé takovou možnost nemají. Stejně tak je nepravděpodobné, že by se významnější část zaměstnanců těchto dodavatelů mohla přesunout do jiných oblastí souvisejících s elektromobilitou, tedy například vývoje softwaru nebo budování infrastruktury.

Generální tajemnice CLEPA Sigrid de Vries proto varovala před tím, aby se zapomínalo na ekonomický a sociální dopad transformace na dodavatelský průmysl. Říká rovněž, že to byl právě on, kdo vyvinul mnoho technických řešení pro automobilový průmysl. Vyslovuje se pro regulační rámec, „který je otevřený všem dostupným řešením, jako je využití hybridních technologií, zeleného vodíku a obnovitelných udržitelných paliv“. To podle ní povede k dalšímu pokročilému vývoji.

Prezidentka německého Sdružení automobilového průmyslu VDA Hildegard Müllerová rovněž zopakovala požadavek „otevřenosti vůči technologiím a inovacím“. Je podle ní třeba zajistit, aby evropská zelená dohoda nezakazovala žádné technologie a podporovala nejen zavádění e-mobility, ale také vytvářela pobídky pro investice do vodíku a e-paliv (více o syntetických palivech čtěte zde).

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...