Cesta: Titulní stránka > Město
NA PÁR SLOV S…
...tentokrát s PETREM FEJKEM
Novobydžovští diváci budou moci Petra Fejka vidět na
jevišti našeho divadla už 22. dubna v talkshow a autorském čtení z knihy JAK SE
DĚLÁ ZOO, v níž zúročil své zkušenosti a zážitky ze svého 12letého
působení na postu ředitele pražské Zoologické zahrady.
Jak se gymnaziální učitel literatury a posléze majitel
hudebního klubu dostane k postu ředitele zoologické zahrady? Asi výběrovým
řízením, ne?! 😊
Nedivím
se, že se divíte. Dnes už by něco takového asi nebylo možné. Jenže tenkrát,
v roce 1997, se Zoo Praha nacházela v hodně složité situaci a město
Praha, což je majitel zahrady, si s ní nevědělo rady. Byla v hluboké
rozpočtové a návštěvnické krizi. Měla otřesné podmínky pro zvířata. Čekalo se,
že po revoluci všechno půjde snadno a samo, ale opak byl pravdou. Tak se město
rozhodlo namísto zoologa vybrat manažera. Někoho úplně odjinud. A protože nikdo
pořádný o práci v tak zanedbaném podniku neměl zájem, vybrali ve veřejném
konkurzu mě. Jestli byl tím výběrem někdo opravdu překvapen, tak jsem to byl já
sám.
Taková zoologická zahrada musí být hodně inspirativní
prostředí pro někoho, kdo chce psát, že?
Já jsem vystudoval literaturu, takže mám
k psaní odjakživa blízko. Kniha Jak se dělá zoo je však mou prvotinou. Nikdy
jsem tak velkou knihu nenapsal. Zoo jsem vděčný za silný, výjimečný příběh,
který jsem s ní prožil. Dobrý námět je totiž pro každou knihu klíčový.
Psala se mi však velmi těžce. Dlouho jsem nemohl najít klíč k tomu, jak tu
látku zpracovat. Zážitků a témat jsem měl na pět knih a všechny byly příliš
osobní a živé. Utřídit to a sepsat tak, aby to čtenáře od a do z bavilo, byla
fuška.
Vy jste napsal tuhle knížku až někdy, tuším loni nebo
předloni, tedy nějakých cca 10 let po odchodu ze ZOO. Potřeboval jste tu dobu,
abyste si utvořil určitý odstup nebo proč vlastně až po takové době?
Je pravda, že jsem si dal chvíli od zoo
odstup. Ten ale trval jen 3 roky. Pak jsem se do knihy pustil, ale jak mi to
nešlo, různě jsem psaní přerušoval a škrtal, a při tom dělal i jiné věci. Takže
když to shrnu, kniha mi trvala celkem 7 let a výsledek je až její třetí verzí. Nakonec
rozhodl covid, který mě zbavil ostatních povinností a dal mi čas a prostor se
psaní na 100 % věnovat. A za 3 měsíce bylo hotovo a konečně jsem měl pocit, že
je to ono. Poslední větu jsem dopsal 30. listopadu 2020.
Poznal jste v zoologické zahradě jistě i chování
a charaktery mnoha živočichů. V čem by nám zvířata mohla být inspirací?
Čeho bychom se od nich mohli učit?
Lidský život je zatížen spoustou balastu a
komplikací. Racionalitou, normami, ambicemi, módou. Urputně si přejeme
v životě uspět, dát svému životu smysl, být šťastní. Zvažujeme a hodnotíme
každý svůj krok. Zvířata však tento způsob racionality a sebereflexe neznají.
Prostě žijí a svým životem naplňují kódy a instinkty, které jim dala příroda.
Čím jsem starší, tím více to považuji za přednost. Zvířata jsou šťastnější než
lidi. Lidem ten složitý vnitřní život a jeho odraz ve stále složitějším civilizačním
mumraji spíše brání ve štěstí. Ne náhodou je člověk jediným živočišným druhem,
který je schopen si dobrovolně život vzít nebo odmítnout mít potomky.
Měl jste v zahradě svého zvířecího miláčka, nějakého
oblíbence?
To je pro ředitele zoo kacířská otázka.
Jako byste se ptal, které z mých dětí mám nejraději. Je ale pravda, že
jsem pro některé slabost měl. Obecně pro plachá zvířata, protože uvnitř jsem
měl vždycky nějak blíž k obětem než k predátorům, včetně těch
lidských. A konkrétně mám dodnes slabost pro Richarda. Stříbrohřbetého samce
z naší gorilí skupiny, kterého jsem v roce 2003 osobně dovezl
z anglické Zoo Paignton a který se stal rok nato prvním gorilím otcem
v českých zoo. Co jsem ho poznal, je to můj celoživotní a nikdy nedostižný
samčí vzor. Ztělesnění samčí krásy, síly, přirozené, nenásilné autority. A
myslím, že tak nepůsobí jenom na mě. Většině návštěvníků stačí krátký pohled na
Richarda tváří v tvář, a ženy omdlévají, muži blednou závistí a děti na
pár minut přestávají zlobit.
Vracíte se dnes do ZOO jako běžný návštěvník?
Samozřejmě. Mám tříletého syna a jsme tam
pečení vaření.
Ještě se vrátím k Vašemu psaní… Někde jsem četl,
že píšete také básničky pro děti. Předpokládám, že jste je začal psát nejprve
pro ty svoje, je to tak?
Poezii píšu od svých studentských let. A
básničky pro děti mi opravdu naskočily až s vlastními dětmi. Pokoušet se
vidět svět dětskýma očima je ta nejsvobodnější tvůrčí disciplína, kterou znám. A
popsat to slovy, která by dětem rozšířila zorničky a vykouzlila úsměv na tváři,
je čirá radost, která nezná hranic. Když se vám to navíc podaří s vlastními
dětmi, cítíte se jako bůh. Ale nemyslete si, i to je pro mě dřina. Co vypadá ve
výsledku jako lehkonohá, bezděčná hra se slovy, s tím se někdy mordujete
celé týdny. Alespoň já to tak mám.
Když teď jezdíte se svým pořadem po divadlech a
klubech, tak se na pódia vlastně po letech vracíte. Narážím na Vaše studijní
léta, kdy jste se divadlu dost věnoval…Zavzpomínejte na to, prosím.
Je to pravda. I divadlo jsem hrál už na
vysoké škole. Byl jsem ale spíš performer než herec. Představení jsem vytvářel
vždy jedno do roka a také ho jen jedenkrát předvedl. Všechno jsem si v něm
dělal sám, od kulis až po výslednou hereckou akci, která byla hodně jiná, než
co se tehdy od divadla očekávalo. V jednom představení jsem kupříkladu jenom
ničil. Všechno, co mi přišlo pod ruku. V jiném jsem zase tančil tanec
zvaný paluka, který se tančí tak pomalu, že není vidět pohyb, ale pouze změna
stavu. Nevím, jak by dnes ta představení obstála. Asi nijak. Tehdy, na konci
osmdesátých let, si však své diváky našla a nebylo jich málo. I divadlo mi
vydrželo dodnes, i když už v klasičtější podobě. Dnes třeba účinkuju v divadle
Studio DVA na Václavském náměstí ve hře Bond/Médea, kde hraju po boku Ivany
Chýlkové a Jana Krause. A aktuálně točím s Janem Hřebejkem pro ČT
detektivku. A moc mě to baví, možná proto, že je to prostě jen koníček.
A otázka snad z Vaší současnosti: Jak je daleko vybudování
rodinného zábavního parku Orbis Pictus?
Tomu jsem se na plný úvazek věnoval
několik let po zoo, ale jak to tak vypadá, bohužel neúspěšně. Poslední ránu do
vazu udělal tomuto projektu covid. Byl už připravený v mašličkách a
promyšlený do posledního detailu. Doba je však zlá a má jiné priority. A
s válkou na Ukrajině je perspektiva podobných projektů ještě horší.
Řekněte nám na závěr, prosím, na co všechno se mohou
diváci našeho divadla těšit 22. dubna od 17 hodin
Mohou se těšit na silný, výjimečný životní
příběh, který jsem v pražské zoo prožil. Na povídání o těžkých začátcích,
o povodni i o tom, jak zoo vstala z mrtvých a stala se jednou z 10
nejkrásnějších na světě. Budu o tom všem vyprávět, číst z knížky i
dokumentovat unikátními fotografiemi ze svého osobního archivu. Také si
zasoutěžíme o kuriózní cenu ze zoo. A knihu si budou moci diváci samozřejmě i
přímo ode mě koupit a nechat podepsat. Ona totiž běžně v knihkupectvích
k sehnání není. Jen na mém e-shopu www.petrfejk.cz
nebo osobně na mých autorských čteních.
Pane Fejku, moc děkuji za Váš čas, který jste věnoval
našemu povídání a budu se těšit na viděnou u nás.
Rozhovor
připravil Petr Kruliš