E-shop Heroine: předplatná, Manuál pro moderní mámy, Heroine Premium

Rozchod. Proč to někdy prostě nedopadne? Odpověď hledá podcastový seriál

Odpověď na to, proč každý vztah nemusí skončit jako „a žili šťastně a vesele až do smrti“, hledají protagonisté podcastového seriálu z dílny Radia Wave Rozchod. V něm pomocí zvukových stop „ze života“ jednoho páru a jejich společného rozchodového bilancování prožíváme sérii přelomových i každodenních momentů, které nás nutí přemýšlet také nad našimi vztahy. A rozchody.

Foto: Anatomie rozchodu v hraném podcastu. Český rozhlas

Hned v úvodním dílu hraného podcastu Rozchod, kde začínáme až voyeursky sledovat život jednoho obyčejného mladého páru, zazní zásadní věta: „Někdy to prostě nedopadne.“ Denisa a Honza se seznámí na netradičním místě – na mistrovství v králičím hopu. I tohle jejich první setkání si s nimi odžijeme, ale nejdřív nás uvedou do celého příběhového oblouku. Poprvé je zaslechneme na porozchodovém setkání, kde desetiletý vztah bilancují.

Původní nápad seriálu stál na herecké improvizaci. Tvůrčí tým postupně našel způsob, jak čistou improvizaci zkrotit.

Forma podcastového seriálu sleduje obsah a není samoúčelná. Potřebujeme se totiž dozvědět, co jsou vlastně Honza s Denisou zač: Na začátku Honza studuje ekonomku a Denisa se při studiu na umělecké škole specializuje na zvukové instalace. Ty jsou tedy nejen přirozeným vypravěčským prostředkem celého díla, ale zároveň i tématem a katalyzátorem nejrůznějších životních krizí i obyčejně hezkých a intimních chvilek páru.

Nevíme přesně, kdy a proč se Denisa rozhodne v rámci své tvorby používat soukromé nahrávky z vlastního a partnerova života, protože první nahrávka, kterou slyšíme, je ze zmíněné soutěže v králičím hopu a od nahrávání hopu k nahrávání vlastního života je přece jen docela skok. Události mezi jednotlivými nahrávkami, které mapují každodennost i vypjaté momenty a můžou v nás vyvolat vzpomínky na podobné situace, jsou tady stejně podstatné jako nahrávky samotné. Nemusíme znát celý příběh podrobně, naopak si můžeme zkoušet domýšlet, co se stalo, proč postavy jednaly, jak jednaly, a najít tak k jejich vztahu vlastní interpretační klíč.

V tom ostatně Rozchod funguje skvěle – dokáže v posluchači vyvolat nejen vlastní vzpomínky, ale nutí ho také na základě vlastních zkušeností přemýšlet nad tím, co neslyší. 

Jako ze života

Původní nápad seriálu stál na herecké improvizaci. Tvůrčí tým postupně našel způsob, jak čistou improvizaci zkrotit – autor a režisér Šimon Holý si vytyčil důležité momenty, které chtěl s párem prožít. Zařadil ty, které se považují za stěžejní v jakýchkoli běžných vztazích: seznámení, sestěhování, líbánky, krize. Ty pak nechával herce Denisu Barešovou a Jana Nedbala improvizovat a zpětně pak text společně revidovali, aby děj vypilovali. Ovšem i ve finální verzi, kterou slyšíme, zůstávají improvizační prvky, jen jsou pevněji ukotvené.

Zní to jako docela osvěžující metoda a taky to možná bude klíč pro scenáristy, jak vytvořit něco, s čím se diváctvo/posluchačstvo dokáže ztotožnit, co jaksi přirozeně tne přímo do živého a dostane se pod kůži. Nakonec je jedno, jestli patříme do podobné sociální bubliny jako hlavní hrdinové. Chvíle intimního povídání, momentů po sexu nebo hádek vycházejících z hledání sama sebe mezi dvacítkou a třicítkou tak nějak známe všichni. Seriál tím dokáže oživit naše osobní pocity z minulých vztahů a rozchodů.

Foto: Anna Fialová v roli Alice v seriál Guru. TV Voyo

Fascinace devadesátkami. Guru i Případ Roubal nacházejí hrdinky na překvapivých místech

Televize

Holý měl navíc šťastnou ruku ve volbě protagonistů, Barešová s Nedbalem spolu dobře ladí a jsou nejen zdatnými herci, ale podle různých rozhovorů také činorodými spoluautory.

Kdo koho táhne

V druhém plánu může Rozchod posloužit i jako obecnější reflexe generace mladších mileniálů. Denisa a Honza se dají dohromady kolem dvacítky, v období hledání sama sebe, kdy teprve na prahu dospělosti zkoušíme, jakou cestou se vydat. Denisa v první polovině podcastu působí více dominantně, rozhodně, má našlápnuto na dráhu profesně respektované tvůrkyně, kdežto Honza, student ekonomky, svoje naplnění v práci hledá složitěji. V polovině se však situace obrací, což znamená i změnu dynamiky vztahu, a společně s důležitými životními změnami přicházejí první trhliny. 

Denisa totiž možná ze začátku působí jako sebestředná umělkyně, která kvůli umění zachází za hranice soukromí svého přítele, ale později s ní musíme chtě nechtě empatizovat – ztrácí vnitřní přesvědčení o tom, že to, co dělá, má smysl, a jako matka pak zažívá dusivý pocit promarněné kariéry a nedostatku času na sebe sama. Seriál tímto naťukává i obecnější reflexi o smyslu umění, včetně zmínek o podávání grantů nebo radosti a frustrace z nominací na lokálně prestižní umělecké ceny.

Proč se Denisa nakonec rozhodne s tím, co dělá, skončit, je také na naší interpretaci – je to přirozené vyvrcholení jejich vyhasínajícího vztahu, cítí potřebu změnit kompletně životní směr nehledě na vztah? Zůstane v oboru, nebo s uměním nadobro sekne? Potřebuje jen pauzu, nebo je její rozhodnutí definitivní? Stejně tak si můžeme jen domýšlet, co se stane po (r)Rozchodu. Zbývá vztahu Denisy a Honzy ještě nějaká naděje, nebo zůstanou jen přáteli a rodiči malého Berta?

Máte rádi hrané podcasty?

Podcastový seriál nás provází křehkým územím společného i samostatného zrání. Každá z postav „dospívá“ v trochu jiném prostředí, s jinými ambicemi. Snaží se být si navzájem oporou, podporovat se, ale zároveň se ztrácejí sami v sobě i v tom druhém. Oba dokážou být sobečtí – sentiment, který taky asi známe prakticky všichni –, ale i milující. A často bezradní. 

Co kdybychom si pořídili miminko?

V seriálu zazní jedna věta, nad kterou docela často přemýšlím. „Myslím, že kdybychom neměli dítě, tak se nerozejdeme,“ říká v rámci porozchodové reflexe Denisa. Dvojice dokazuje, že rodičovství nemusí vztah upevnit, navíc ve chvílích, kdy už vykazuje znatelné trhliny. Navíc se nedozvíme, jak přesně se to v případě tohoto páru stalo, zda bylo dítě společným rozhodnutím, zoufalým pokusem o překonání krize, nebo dílem náhody. Veškeré dění ovšem postupně vede k jednoznačnému konci. Od určitého momentu prostě víme, že cokoli se mezi párem odehraje, je posune blíž k rozchodu.

Uvrhne nás tedy šest dílů seriálu, celkem hodina a čtyřicet minut, do beznadějné depky? Rozhodně ne. V dílně Radia Wave vznikla chytrá reflexe vztahů s lidskou tváří, která se nevyhýbá tématům jako vztahy na dálku, hranice soukromí, dvě kariéry v jednom manželství a nástrahy rodičovství. Ať už se v rozhovorech najdete, nebo vás protagonisté z různých důvodů budou iritovat, budete poslouchat dál a prožívat jejich vztah a rozchod s nimi. A nejspíš si ještě několik dní budete reflektovat svoje vlastní prožité vztahy a všechny naplněné a nenaplněné životní ambice. 

Námět, hudba a režie: Šimon Holý
Scénář: Šimon Holý, Denisa Barešová, Jan Nedbal
Účinkují: Denisa Barešová, Jan Nedbal, Nina Rudišová a další
Premiéra: 7. 3. 2022

Aktuální číslo

  • Kulturní války režisérky Barbary Herz
  • Může být matka dobrý „vědec“?
  • Jak vychovat odolné děti
  • Rodičovská půl na půl 
Popup se zavře za 8s