Dálkový Ámos aneb nejoblíbenější učitel při online výuce je Tomáš Sajdl, hradecký kantor matematiky

6. duben 2022

Z letošního předávání cen tradiční ankety Zlatý Ámos o nejoblíbenějšího učitele si odnesl jednu korunku i učitel matematiky ze Základní a mateřské školy Josefa Gočára v Hradci Králové Tomáš Sajdl. A je to konkrétně dálkový Ámos pro nejoblíbenějšího učitele při online výuce.

Moc gratuluji k ocenění. Jak jste se cítil, když jste slyšel svoje jméno, že jste toto ocenění získal?
Děkuji mockrát. Tak, byl jsem neskutečně překvapený, protože tam byl se mnou ještě jeden báječný učitel matematiky a fyziky, který natáčí hodně videa na YouTube, takže jsem z něho byl překvapený, že jsem právě já získal tu cenu.

Na učení mě nejvíc baví interakce s dětmi. Protože energii, kterou dávám já jim, tak oni mi vrací. Ne třeba hned, ale do budoucna.
Mgr. Tomáš Sajdl, učitel matematiky, držitel ocenění "dálkový Zlatý Ámos"

Dálkový Ámos je velkou novinkou a souvisí s pandemií a on-line vyučováním. Je to tak?
Ano, původně se ta kategorie prý měla jmenovat Inovativní Ámos, ale kvůli tomu, že vstoupila do hry covidová éra, tak vytvořili zcela novou kategorii dálkového Ámose.

Čtěte také

Jak to finále probíhalo? Museli jste nějak představit svojí práci a profesi?
Ano, probíhalo to ve čtyřech kolech. V prvním jsme měli nějakým kreativním způsobem předvést sebe a naši školu. Tam jsem měl velký dort, který se na jevišti v rámci jedné minuty zdobil, který měl symbolizovat naši školu a moji třídu. Vykrajoval jsem jeden kousek dortu, tím jsem dával symbolicky najevo, že moje 9. B. odchází. Z dortu vypadávaly lentilky, které zase symbolizovaly, že žáky čeká něco, překvapujícího, sladkého. Život je bude překvapovat stejně jako ty lentilky.

Co jste tam měli dál za úkol?
Rozhodl jsem se, že představím, jak se dá bílé světlo, které přichází od sluníčka, rozložit na tři základní barvy, tedy červenou, modrou a zelenou. Kvůli tomu jsem si vzal svoji pomůcku, jmenuje se RGB modulátor. Ale on vlastně neumí nic moc zajímavého. Umí svítí pouze červeně, zeleně nebo modře. Ale zároveň umí všechny ty tři kanály rozsvítit zároveň. To znamená, že když spustím červenou, modrou a zelenou dohromady, tak světe div se, je vidět krásná, bílá barva.

Čtěte také

Vy jste učitel matematiky i fyziky?
Učím matematiku, fyziku, informatiku, robotiku, prostě od všeho něco. Takový přírodovědný základ. Mám webové stránky Vědátoři.com, kde nabízím všechny možné aktivity, které dělám ještě mimo školu. A mám i svůj YouTube kanál. Snažím se učit takovým způsobem, že řeknu, děcka, věříte mi, je to pravda? A jdu tím směrem. Například většina lidí si myslí, že když posolí v zimě silničáři silnici, tak sníh začne roztávat. Jenže opak je pravdou. Jakmile posolíte sníh, on se v prvních okamžicích podchladí až k -16 či -18 stupňům. A já toho fyzikálního jevu využívám a vytvářím zmrzlinu. Ukazuji zkrátka zajímavý fyzikální jev.

Vy potom nalijete do hrnce smetanu a posadíte ho do posoleného sněhu?
Ano, a ten sníh je prostě velmi chladný. To znamená, že je to tam jak v mrazáku. A jen rychle šlehám a za pár minut to mám hotové, je to vynikající. Dokonce, když jsem se bavil s jednou babičkou mého žáka, tak říkala, vždyť to není nic světoborného, tak jsme dělali kdysi dávno zmrzlinu taky. Takže jsem neobjevil Ameriku. Jen jsem objevil něco, co už se kdysi dávno dělalo.

Čtěte také

Je důležité žáky zaujmout a vy máte energii na rozdávání. Takže to je vaše kouzlo?
Myslím, že, je zapotřebí děti zapálit, aby hořely pro ten obor. Samozřejmě obrazně, aby hořely všechny obory. Já se o to vždy co nejvíc snažím. To znamená, zaujmout je. Aby potom děti rády do školy chodily. Aby se jim dobře učilo, protože chceme, aby vyšly ze školy vzdělané, chytré a moudré.

Dokážete tak poutavě vysvětlit a ukázat třeba Pythagorovu větu?
Matematika je všude v životě. Když si žák řekne, matematika mě nebaví nebo jsem na ni hloupý, tak si tím zavírá hrozně moc dveří do budoucna. Protože doopravdy v každém dalším studiu ta matematika prostě bude, i v reálném životě matematika je. Kdo vám bude počítat daně?

Daňová účetní, ale také za to zaplatím.
Přesně tak.

Čtěte také

Co vás nejvíc na učení baví?
Interakce s dětmi. Protože energii, kterou dávám já jim, tak oni mi zase vrací. Ne třeba hned, ale do budoucna. Když pak mluvíte s žáky, kteří vyšli ze školy a potom vzpomínají, co jsme dělali za různé bláznivé experimenty. A také se nebojí přiznat chybu. To jsou prostě momenty, které vám dělají dobře, protože přiznat chybu není nic špatného. Chyba je součástí lidského života. Říct, že něco nevím.

Co vás čeká dnes, co budete učit?
Mám tam nějaké hodiny fyziky a matematiky. Jelikož se blíží přijímačky na střední školy, tak hodně ladíme s devátým ročníkem jejich přípravu. Už ani ne tolik přímo dovednosti, ale hlavně, jak to rozdýchat, jak zvládnout stres. Dávám jim nelehké životní rady, jakým způsobem ty testy procházet, že důležité je si vše pečlivě přečíst, aby vás náhodou na konci něco nepřekvapilo.

Tomáš Sajdl ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Naším hostem byl letošní dálkový Ámos, nejlepší učitel při on-line výuce, učitel matematiky a dalších předmětů Základní a mateřské školy Josefa Gočára v Hradci Králové Tomáš Sajdl.

autoři: Jakub Schmidt , baj
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.