Replika prvorepublikového unikátu: Jednoplošník vzkřísili z trosek
Brázdil nebe, než jej smetla tragická nehoda. Prvorepublikový jednoplošník Be-50 chce po čtyřech letech do oblak vrátit parta nadšenců.
Jeden z prvních samonosných jednoplošníků na světě Be-50 Beta- Minor vyrobili v roce 1935 v letecké továrně Beneš a Mráz v Chocni. Než jeho osudem zamíchala druhá světová válka, bodoval letoun pro sportovní létání v prvorepublikových aeroklubech a na soutěžích. 70 let starý stroj, jehož se vyrobilo pouhých 43 kusů, na obloze chyběl.
V roce 2015 dnes už zesnulý konstruktér Jan Klaban dokončil repliku letounu podle výkresů z roku 1937. Před 5 lety pak letoun ve Strunkovicích nad Blanicí spadl a zničil se, v jeho troskách zahynul konstruktérův kamarád Bohumil R. (†72). Nyní Klabanův výtvor vrací zpět do vzduchu v pražských Hodkovičkách nadšenci z Air Service Pilot Klubu. „Z letadla po havárii zbyla zadní část trupu. Prakticky jej stavíme znovu. Odhaduji, že bychom měli mít hotovo a zalétnuto koncem léta,“ sdělil za spolek Petr Rautner.
Úspěchy v soutěžích
Be-50 byl ve své době úspěšný v leteckých soutěžích. Dosahoval maximální rychlosti 190 kilometrů v hodině a výšky 4500 metrů. Ve své kategorii získal tři mezinárodní rekordy. 9. listopadu 1937 s ním českoslovenští piloti pokořili výšku 5603 metrů. V únoru 1938 překonali sami sebe s výškovým rekordem 5935 metrů. V březnu pak dosáhli rychlostní rekord na stokilometrové trati s hodnotou 196,635 kilometru v hodině.
Pomůže sbírka
Renovace věrné repliky československého jednoplošníku vyjde na 3,2 milionu korun. Pomoci s financemi má sbírka. Přispět na ni můžete i vy jakoukoliv částkou na transparentním účtu 292704009/0300.