Zpravodajství Brno

Vědomostní soutěž je rekordmanem ve své kategorii už 25 let!

Čtvrt století s AZ-kvízem

Velikost textu:

Neuvěřitelných 25 let vysílá Česká televize vědomostní soutěž AZ-kvíz. První díl populárního pořadu, který baví i vzdělává, viděli diváci 2. ledna 1997! Brněnské studio, kde cyklus vzniká, od té doby natočilo bezmála pět tisíc dílů! Režie Ladislav Cmíral.

AZ-kvíz
  • AZ-kvíz autor: ČT, zdroj: ČT Brno https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/default.jpg
  • AZ-kvíz autor: ČT, zdroj: ČT Brno https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/default.jpg
  • AZ-kvíz autor: ČT, zdroj: ČT Brno https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/default.jpg
  • AZ-kvíz autor: ČT, zdroj: ČT Brno https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/default.jpg
  • AZ-kvíz autor: ČT, zdroj: ČT Brno https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/default.jpg
  • AZ-kvíz autor: ČT, zdroj: ČT Brno https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/default.jpg

Čtrnáct tisíc soutěžících, 250 tisíc položených otázek z nejrůznějších oborů a oblastí, stálá dvojice moderátorů a mimořádná divácká přízeň. Pětadvacetiletou historii AZ-kvízu charakterizují i další fakta, například nejvyšší finanční výhra 27 tisíc Kč a nejvyšší prémie 24 tisíc Kč. Obě jsou z roku 2014! Pořad se pyšní i speciálními díly. Tvůrci je v minulosti připravili například pro pětinásobné finalisty soutěže, na pomoc sbírky Pomozte dětem, v roce 2021 zase vznikl AZ-kvíz Speciál k 60. výročí brněnského studia.

„AZ-kvíz považuji za naše rodinné stříbro,“ říká ředitel Televizního studia Brno České televize Jan Souček. „Těší mě také, že má svého mladšího sourozence v podobě AZ kvízu junior. Do obou pořadů se hlásí stovky soutěžících, mnozí čekají měsíce, než se postaví k hracím stolkům,“ dodává.

Cyklus je skutečnou televizní legendou. Žádná jiná vědomostní soutěž se tak dlouhou dobu na obrazovkách neudržela. „Z ohlasů víme, že diváci oceňují nejen pestrost otázek, ale také srozumitelný a kultivovaný projev Evy Machourkové a Aleše Zbořila, kteří jednotlivými díly provázejí,“ říká vedoucí Centra dramaturgie brněnského studia Svatava Šenková.

Průměrná sledovanost se aktuálně pohybuje nad 400 tisíci diváky denně. Mimořádně velká je i návštěvnost stránek pořadu na webu České televize. Za rok 2021 přesáhla 2,5 milionu zobrazení, přičemž v průměru každý druhý návštěvník si tady i zasoutěžil. Stránka totiž kromě údajů, pravidel a zajímavostí nabízí i virtuální hru. AZ-kvíz za svoji historii několikrát upravil pravidla hry, organizaci soutěže a vyměnil dekoraci. Základ ale zůstává stejný: správně zodpovědět otázky a propojit jimi tři strany hracího pole. Vítěz tedy musí prokázat nejen znalosti, ale také zvolit správnou taktiku hry.

„AZ-kvíz je pro mě i po letech zjevením. Nikdy bych neřekl, že mě bude provázet většinou mé profesionální dráhy,“ zamýšlí se moderátor Aleš Zbořil a dodává: „Nepřestává mě fascinovat skutečnost, že se lidé stále chtějí vzdělávat a doplňovat svoje znalosti, a to napříč vzděláním, nejrůznějšími profesemi i věkovými kategoriemi.“

„Pořad je součástí mého života a stále mně přináší hodně radosti. Ať už z přízně diváků i soutěžících, ze zájmu mladých lidí, z napínavých mezigeneračních soubojů,“ usmívá se moderátorka Eva Machourková. „Velmi si cením práce autorů otázek i celého štábu, protože ve studiu je během natáčení vždy příjemná, pozitivní atmosféra. Na každou sérii natáčení se těším,“ doplňuje.

Brněnské studio připomene výročí pořadu nejen v samotném vysílání AZ-kvízu a narozeninovým vizuálem pořadu. Pro příznivce připravuje celoroční soutěž na stránkách pořadu www.ceskatelevize.cz/az-kviz; videobonusy na www.facebook.com/azkviz, vzpomínání na počátky pořadu v Dobrém ránu v pondělí 3. ledna 2022 na ČT2, setkání takzvaných tričkařů, tedy úspěšných soutěžících, kteří za pětinásobnou účast získali tričko AZ-kvízu apod.


      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.