HH-60W Jolly Green II. To je vrtulník pro záchranu pilotů a speciálních jednotek. Co je to za stroj?

Úkoly CSAR (Bojové pátrání a záchrana jsou pátrací a záchranné operace) patří mezi nejrizikovější bojové mise. Pátrání a záchrana sestřelených pilotů nebo izolovaných vojáků speciálních sil v bojových podmínkách vyžaduje specializovaný výcvik a jedinečné vybavení. Američané testují nový vrtulník pro tyto úkoly – HH-60W Jolly Green II, píše server Defense News.

Téměř každá země má službu schopnou provádět pátrací a záchranné mise. Jejich výjimečným zpestřením jsou záchranné mise prováděné v bojových podmínkách. Specifičnost těchto úkolů vyžaduje použití zařízení, které se liší od sériových, univerzálních strojů. Příkladem vrtulníku určeného pro mise CSAR je HH-60W Jolly Green II, který je v současné době testován ve Spojených státech.

HH-60W Jolly Green II konstrukčně vychází z UH-60M Black Hawk, ale specifika CSAR si vynutila řadu významných změn. Ačkoli vrtulník na první pohled připomíná běžný vrtulník Black Hawk, v mnohém se od něj liší.

HH-60W Jolly Green II

HH-60W Jolly Green II má mimo jiné zesílený trup, výkonnější motory General Electric T700-701D a upravené kompozitové rotorové listy. Zvětšily se také vnitřní palivové nádrže a vrtulník má možnost doplňování paliva za letu.

Kabina byla také přepracována tak, aby se do ní vešli dva střelci s vybavením, poskytla pracovní prostor pro dva záchranáře a vešly se do ní dva páry nosítek. Klíčovou úpravou, která má zvýšit schopnost vrtulníků HH-60W Jolly Green II přežít na bojišti, je pokročilý systém sebeobrany. Jeho součástí je modul DIRCM (Distributed Aperture Infrared Countermeasure System), který detekuje přilétající střelu s infračerveně naváděnou hlavicí a následně ji „oslepí“ laserovým paprskem namířeným na hlavici střely.

Vrtulník pro speciální úkoly

Vrtulník je také schopen promítat značky na obraz zachycený optoelektronickou hlavou. Výsledkem je, že obraz, který posádka vidí na obrazovce, je obohacen mimo jiné o BFT (Blue Force Tracker), tj. označení vlastních sil operujících na zemi, a také o symboly různých objektů nebo hrozeb.

Kromě vylepšeného navigačního systému je nový vrtulník CSAR vybaven také systémem usnadňujícím vzlety a přistání za snížené viditelnosti (DVS – Degraded Visual Environment), který umožňuje provoz v mlze nebo v oblaku prachu zvednutém pracujícími rotory.

Americké letectvo plánuje objednat 75 strojů tohoto typu, ačkoli původní plán počítal s nákupem až 113 vrtulníků. HH-60W Jolly Green II nahradí vrtulníky HH-60G Pave Hawk, které byly uvedeny do služby v roce 1982.

Zdroj: defensenews.com