U pardubické univerzity vyroste další dopravní terminál, zaplatí ho Unie

  17:30
Terminál. To je v poslední době v Pardubicích často skloňované slovo. Během krátké doby totiž mají ve městě vyrůst hned tři nové dopravní uzly. Ten u nádraží už rýsuje, na dukelské straně kolejiště je v přípravě a radní vybrali stavební firmu, která bude stavět další u univerzity.

Pardubická univerzita investuje do rekonstrukce kolejí. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

„Napotřetí jsme vybrali firmu, která zmodernizuje menší terminál u univerzity. Náklady jsou o pět milionů korun vyšší, než magistrát očekával. Stavba vyjde na 30 milionů korun,“ uvedl náměstek primátora Jan Mazuch z ODS.

Podle něj příprava stavby nebyla vůbec snadná. Do dvou výběrových řízení se totiž nikdo nepřihlásil, potřetí se o zakázku ucházela jen jedna stavební firma. Podmínky tendru splnila. Pět milionů korun navíc muselo ještě schválit zastupitelstvo. 

I když jsou náklady vyšší, radnice chce zastávky u vysoké školy opravit, aby splnila dotační podmínky Evropské unie. V projektech ITI hradecko-pardubické aglomerace jsou totiž schváleny tři terminály, které musí v dotačním období v regionu Pardubicka vzniknout.

V Přelouči na Pardubicku už město terminál zprovoznilo v roce 2018. Další terminál pro regionální a linkovou dopravu má stát u vlakového nádraží v Pardubicích, jeho stavba začala před pár týdny. Třetí pak bude právě u univerzity. 

„Kdybychom nesplnili podmínky, hrozilo by, že dotace na terminály dostane někdo jiný,“ řekl Mazuch s tím, že na stavbu Terminálu B u vlakového nádraží má město dostat od Unie 100 milionů korun, na terminál u univerzity pak 20 milionů.

Označení terminál kvůli EU

U vysoké školy zastavují městské autobusy i vozy linkových dopravců. Projekt magistrát označuje jako terminál, aby ho mohlo zařadit do evropských projektů. Ovšem už v době schvalování projektu někteří politici upozorňovali na to, že jde spíše o fintu na úředníky než o skutečný terminál, jak ho lidé znají třeba od vlakového nádraží. 

„Z celého terminálu zbudou normální opravené zastávky se zálivem. Nebudou tam nástupiště. Ubude cyklověž, ubudou služby pro cestující, mobiliář, vodní prvek. Přibude informační tabule, ale ta podle mě terminál netvoří. S prominutím vylepšíme dnešní budky zastávek a dáme tam nápis terminál. Nevím, jestli to v honbě za dotacemi má vůbec cenu,“ uvedl třeba zastupitel za ODS Karel Haas.

Původně se totiž do zmíněné trojice měl přiřadit Terminál Jih, který město chce začít stavět příští rok na dukelské straně železničního koridoru. Jenže jeho příprava se zasekla, a tak kvůli splnění limitů Unie se narychlo hledalo řešení, které by pomohlo splnit přísná kritéria Bruselu. 

„Původní plán byl, že u nádraží postavíme Terminál B a v záloze byl Terminál Jih. Jenže to je časově náročnější stavba. Příprava běží, ale nemáme ambice stihnout stavbu v tomto programovém období. Proto připravujeme tuto stavbu, abychom splnili kritéria dotací Evropské unie,“ vysvětlil změnu v plánech v lednu 2020 primátor Pardubic Martin Charvát z hnutí ANO.

Terminál u pardubické vysoké školy na rozhraní sídlišť Polabiny a Cihelna má lidem, kteří tam čekají na městský nebo linkový autobus, nabídnout lepší zázemí, modernější přístřešky a automat s občerstvením. Kolem budou nové lavičky, zlepší se napojení na cyklostezky.