„Uplynulý rok byl nejlepším v historii skupiny,“ pochvaluje si Jiří Šťastný, zakladatel Hit Office Group, jedné z významnějších papírenských skupin v Česku. Firmu založil hned po revoluci s manželkou Janou a synem Martinem a od té doby se jejich podnikání rozrostlo z maloměstské samoobsluhy na byznys obratově přesahující půl miliardy korun.

Jeho klíčovou část dnes tvoří výroba potravinářských obalů a teplický Hit Office je aktuálně třetím největším evropským výrobcem ve svém oboru. Byla to ale paradoxně pandemie a s ní spojený boom rozvážkových služeb, které způsobily, že se nad loňskými výsledky může majitel filmy šťastně usmívat.

„Zatímco kancelářské a archivační potřeby už pár let stagnují kvůli digitalizaci, kterou pandemie ještě urychlila, v době covidu naopak vystřelila poptávka po obalech na potraviny pro take-away a home delivery. Nebáli jsme se investovat, a přestože jsme od odběratelů neměli závazné objednávky, nakoupili jsme nové technologie a přidali do portfolia nové produkty,“ říká Šťastný.

A tahle sázka vyšla dokonale. „Obrat papírenské divize firmy se díky tomu loni zvýšil zhruba o sto milionů korun, tedy víc než o třetinu,“ dodává majitel.

Pravidla, že štěstí přeje připraveným, se Jiří Šťastný ostatně drží celou svou podnikatelskou dráhu. Před třiceti lety se přitom se stohy papíru potkával pouze jako ministerský úředník. Jenže pak přišla malá privatizace a možnost začít podnikat.

V roce 1991 tak rodina Šťastných v Poděbradech vydražila samoobsluhu potravin a vrhla se sbírat první podnikatelské zkušenosti. „Na složení dražební jistoty ve výši 170 tisíc korun jsme si museli půjčit, stejně jako tři miliony na obchod a další peníze na nákup zboží,“ vzpomíná hlava Hit Office Group na start rodinného byznysu.

Oba manželé opustili zaměstnání a začali se o obchod starat. Už tehdy pod zkratkou HIT, tedy „Happy international trade“, která naznačovala, že novopečený podnikatel se nehodlá držet při zemi. „Od začátku jsem se neustále poohlížel po příležitostech,“ říká Šťastný.

Prodej potravin nejprve rozšířil o elektrické konvektory, o které byl zájem díky příspěvkům na ekologické vytápění. Později je coby vyučený zámečník začal v zadních prostorách samoobsluhy sám montovat.

Když mu majitel jednoho pražského velkoobchodu řekl, že konvektory neodebere, ale kdyby mu nabídl sáčky do vysavačů, zájem by měl, rozhodl se přejít na další sortiment, který na trhu chyběl. Neodradila jej ani soudní žaloba od dosavadního tuzemského monopolního výrobce – naopak, tehdy si pořídil první výsekový stroj na čelíčka sáčků.

Při hledání dalšího sortimentu, o který by mohli rozšířit výrobu, se Šťastný dohodl na subdodávkách s výrobcem papírového nábytku Rollpa. Což znamenalo další investice do technologií.

Objekt samoobsluhy už tou dobou začal být pro vzmáhající se podnik těsný, z bankovního úvěru proto firma koupila bývalý areál Kovopodniku na opravu kompresorů, kam přestěhovali papírenské stroje. Nábytkářské desky však postupně vytlačily žádanější kancelářské a reklamní potřeby.

„Díky takto širokému sortimentu jsme dokázali ustát i cenovou válku s násobně větší a technologicky mnohem vyspělejší konkurencí,“ vzpomíná podnikatel. Konkurenční boj skončil v roce 1999 tím, že teplického výrobce kancelářských potřeb, který se je předtím snažil z trhu vytlačit dumpováním cen, nakonec HIT koupil. S dalším konkurentem, firmou Slunap z Brna, se Šťastný dohodl na spolupráci a odkoupil 52 procent firmy.

S akvizicemi se rozšiřovalo i produktové portfolio Hit Office. K reklamním a kancelářským předmětům přibyla luxusní potahovaná kartonáž, kterou skupina vyrábí ve fabrice Slunapu v Chrástu u Brna, pak dortové a pizza krabice či tácky pod buřty, které se vyráběly v Bělé pod Bezdězem.

Loni v Hit Office Group dotáhli investici v hodnotě kolem sta milionů korun a veškerou produkci pro potravinářství přesunuli do nového areálu v Proboštově poblíž Teplic.

„Podařilo se nám dokončit novou skladovou halu, dotáhnout rekonstrukci té stávající a nakoupili jsme také nové výrobní technologie,“ sčítá investice Šťastný s tím, že v areálu o čtyřiceti tisících metrech čtverečních nechybí dostatek prostoru pro rozvoj a případnou dostavbu dalších skladů.

Potenciál pro růst firmy každopádně Šťastný vidí hlavně ve všemožných obalech na jídlo. A v ekologii. „Před třemi lety jsme patřili k prvním výrobcům, kteří na trh nabídli dnes standardní kelímky s disperzní bariérou bez plastů,“ pochlubí se produktem, který vyvinuli s finskou firmou Kotka. A na podobné bázi uvádí Hit Office další bezplastové obaly, které jsou plně recyklovatelné a kompostovatelné.

„Většina českých zákazníků sice zatím upřednostňuje cenu před kvalitou a způsobem využití, ale i u nás postupně přibývá firem, kterým ekologie leží na srdci. A na klíčovém evropském trhu v sousedním Německu se už situace mění,“ tvrdí Šťastný.

Inovace jsou v Hit Office zásadní téma. Syn Jiřího Šťastného Martin, který ve firmě drží poloviční podíl a teplickou divizi od roku 2006 řídí, má ve své kanceláři malou laboratoř, kde neustále vymýšlí nové výrobky. Během pandemie firma ostatně portfolio rozšířila o více než padesát nových produktů.

„Snažíme se inovovat a hledat přidanou hodnotu navíc, něco, co na trhu chybí. Tak třeba vznikly chytré obaly, které zákazníkům usnadní odnos více jídel, protože je lze do sebe snadno připínat a odnést najednou,“ říká Martin Šťastný.

Právě on rodinné papírenské království před patnácti lety rozšířil o realitní byznys. „Po prvním intenzivním roce v Teplicích jsem vyhořel a potřeboval jsem zacílit pozornost mimo firmu,“ vzpomíná zástupce druhé generace rodu.

Dnes realitní firmy v rámci Hit Office Group vlastní a spravují 350 bytů od Chomutova až po Ústí nad Labem a Martin Šťastný s úsměvem poznamená, že hodnotově už reality začínají předhánět core byznys.

Šťastní se v Teplicích aktuálně plánují pustit i do rezidenčního developmentu a z chátrajícího historického objektu v centru města vytvořit prémiové byty. Do struktury skupiny loni také přibyla firma, který by měla spravovat a rozvíjet průmyslové nemovitosti.

Co si podnik vydělá, to do něj majitelé zase vracejí. „Netoužím po miliardových obratech, ale po postupném, férovém růstu, aby byla firma na trhu uznávaná, aby o ní lidé věděli, aby obstála v konkurenčním prostředí,“ uzavírá Jiří Šťastný, který je prý v duchu rodinného jména rozeným optimistou. „S takovým přístupem jsou pak život i byznys peříčko,“ usmívá se.