zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Café Groll - milostná romance o latentní lásce

Pavel Oubram a Teresa Schel Branna (Café Groll)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Jihočeské divadlo uvádí inscenaci CAFÉ GROLL, českobudějovického spisovatele Jan Štiffera v adaptaci Olgy Šubrtové, režijní nastudování Martina Schlegelová. Inscenace byla uvedena v české premiéře nejdříve on-line 31. prosince 2020, dále v divadle 24. září 2021.
Píše se rok 1920 a do Českých Budějovic přichází mladý lékař Rudolf Slíva, který by zde rád provozoval lékařskou praxi. Získat si novou klientelu není nic jednoduchého. Jeho start up spočívá v lékařském dozoru nad dívkami zdejších nevěstinců.

Kdo by se nechtěl podívat do zákulisí domu plného radovánek, falešného chvilkového štěstí a tělesné slasti? Toto veřejné tabu je velmi lákavé. Ženské protějšky ze spořádaných manželství jsou bojovnice za své protějšky… A muži? Ti lační a toužící po dalším úlovku, po změně a smyslnosti.
Není divu, že po kadeřnictví, lékařské ordinaci patří nevěstinec mezi velké zdroje informací, vyzrazených tajemství a hlavně je na místě diskrétnost a úroveń. Co se jednou mezi čtyřmi stěnami pokojíčku vysloví, stane a vykoná, to tyto čtyři stěny neopustí.
Když se ještě ke všemu tomu tajemnému dění přidá další tajemství v podobě atraktivní, ale přesto neznámé Anny Václavíkové, pak je dokonáno. Mužský mozek se zatemní a v adrenalinovém napětí a v hormonální mlze kráčí za svým cílem… Děj se co děj. Nevěstinec Café Groll v Kasárenské ulici, je místo, kde se citují a mihnou dějiny.

Režisérka Martina Schlegelová využívá místního kontextu právě k ilustraci běhu dějin. Ty se nás vždy jen dotýkají, jdou s námi, i když si myslíme, že jsou vedle nás. Právě osud každého jednotlivce vytváří nekompromisní proud řeky dějinných událostí. Právě obrazy a osudy, chcete-li osobní příběhy, každého z nás, tvoří historii autentické. Jak jinak, že.
Výborně nastoluje příběhy jednotlivých kast (společenských vrstev), spodní, střední i nejvyšší vrstvu. Důležité je vědět, kam patříš, a přecházet z jedné skupiny do druhé, zejména té vyšší, se nevyplácí. Do té nižší se padá snadno. Právě v tom všem tkví kouzlo, emoce a napětí nejen v Café Groll ale i v samotných Českých Budějovicích. Inscenace zaznamenává nejen prvorepublikovou svobodu, ale zejména vystřízlivění po roce 1948.
Dobře si poradila se scénickým pojetím jakýchsi kukaní (pokojíčků), autor scény Petr Vítek. Výborně funguje hudba Jana Čtvrtníka, který rovněž v inscenaci hraje živě. Dobrým režijním nápadem jsou divadelní představení v podání nevěstek, zajímavá cesta k zpestření programu v Café Groll.

Z hereckých výkonů dominuje Pavel Oubram, nejen svou ematičností, ale i dobrosrdečností a hlavně přímočarostí. Velmi důrazně odmítá protěžující nabídky Kessla (Tomáš Kobr), bratr Salomény Kesslové (Teresa Schel Branna). Velmi naivně přistupuje ke společenským změnám. Nechce věřit, že by si někdo mohl uzurpovat majetek druhé z pozice státní moci.
Tomáš Kobr coby Kessl je velmi přesvědčivý ve svém společenském postavení. K nižší třídě je nekompromisní. Jasně až ostentativně dává najevo svou moc vyplývající ze společenského postavení.
Jeho sestra Saloména Kessl (Teresa Schel Branna) je patřičně rozmazlená, výborně hraje svou moc a nadvládu krásy a majetku. Vyzařuje z ní marnotratnost a hýřivost.
Protikladem a ženou z lidu je Frantina (Natália Drabiščáková), která si rovněž prošla zkušeností Café Groll, coby nevěstka, je patřičně dobrosrdečná, ale zákeřná v tom, že nezapomíná, a své hříchy z mládí, z kterých obviňuje bohaté, patřičně účtuje a s dělnické moci jde dostatečně na ruku.
Vynikající herecké podání Madam Holubové představuje
Daniela Bambasová, noblesní a diskrétní, peníze a dobrá pověst vždy na prvním místě. Dovede si poradit s kdejakou prekérní situací, zejména uklidnění bujarých večerů, kdy hrozí mela ze strany pánů, kteří se nepohodli.
Ignác Jiřího Untermüllera je velmi zajímavou postavičkou. Sice jakýsi mužský maskot pro všechno, zejména tomu napovídá jeho maska v podobě čepice ve tvaru křížového esa, ale zejména je jakýmsi vypravěčem a průvodcem veškerého dění. Výborně napsaná postava.

Inscenace Café Groll patří k velmi zdařilým inscenacím na repertoáru Jihočeského divadla České Budějovice. Zejména pro nenásilnou výpověď jedné etapy dějin v provinčním městečku. Rovněž je velkou hereckou příležitostí zejména pro Pavla Oubrama a Teresu Schel Brannou. Vynikající company lehkých děv činí představení velmi přitažlivé. Jen toho kouření by mohlo být méně. Zajímavá milostná romance o jedné latentní lásce.

Jan Štifter, Olga Šubrtová: CAFÉ GROLL
Divadelní adaptace Olga Šubrtová; režie a inscenační úprava Martina Schlegelová; dramaturgie Olga Šubrtová; scéna Petr Vítek; kostýmy Aneta Grňáková; hudba Jan Čtvrtník; light design Martin Špetlík a pohybová spolupráce Miss Cool Cat.
Osoby a obsazení: Rudolf Slíva (Pavel Oubram); Saloména Kesslová (Teresa Schel); Libuše Slívová (Dana Verzichová); Magdalena (Daniela Šišková); Frantina (Natália Drabiščáková); Madam Holubová (Daniela Bambasová/ Věra Hlaváčková); Kessl (Tomáš Kobr); Ignác (Jiří Untermüller); Anna Majerová (Taťána Kupcová); Cilka (Kamila Janovičová/ Terézia Bělčáková); Růžena (Martina Nováková); Josefka (Nicole Tisotová); Mladá Frantina (Eliška Brumovská); Maminka (Jaroslava Červenková); Tatínek (Jan Dvořák); Tajný (Tomáš Drápela); Číšník (Dan Kranich); Kněz, Chlapec (David Krchňavý); Muž (Jaroslav Kukrál); Klavírista (Jan Čtvrtník); Pánové, Příslušníci (David Krchňavý); Pánové, Příslušníci (Dan Kranich); Pánové, Příslušníci (Tomáš Drápela); Pánové, Příslušníci (Jaroslav Kukrál); Pánové, Příslušníci (Jan Saska).
Psáno z reprízy 17. března 2022, Švandovo divadlo v Praze.

www.jihoceskedivadlo.cz

18.4.2022 19:04:34 Josef Meszáros | rubrika - Recenze