Sedmikrásky opět vykvetou. Zrestaurovaný film Věry Chytilové uvede festival v Cannes

Československý snímek Sedmikrásky uvede v restaurované podobě světoznámý filmový festival v Cannes. Festival jej slavnostně uvede v digitálně restaurované podobě na konci května. V červnu se pak představí v kinech v České republice. Za uvedením na festivalu v sekci Cannes Classics stojí Národní filmový Archiv (NFA).

Cannes Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sedmikrásky jsou vrcholným dílem jak režisérky Chytilové, tak představitelů proudu tzv. československé nové vlny, jíž byla Chytilová součástí. Drama z roku 1966 nabízí surrealisticky laděné vyprávění o dvou ženách, které nehodlají bojovat proti zkaženosti okolního světa, ale rozhodnou se být jeho součástí.

„Film nevyvstává z konkrétních sociopolitických reálií, proto má kousavá výpověď o konformismu, maloměšťácké úzkoprsosti a limitech bezstarostnosti nadčasové kvality,“ uvedl v tiskové zprávě Národní filmový archiv.

Namísto původně zvažovaných, ale režimu nepohodlných Sedmikrásek byl v roce 1967 do Cannes vyslán jiný film, na kterém spolupracovala Ester Krumbachová – Hotel pro cizince. Sedmikrásky se tak díky NFA dočkají až letos.

19:04 – 02. 05. 2022

2 31

Snímek rozšíří zástup digitálně restaurovaných snímků z Československa, uvedených na významných filmových festivalech. Sekce Cannes Classics v předchozích letech uvedla filmy Ikarie XB 1, Démanty noci, Lásky jedné plavovlásky a v loňském roce Až přijde kocour.

Radikálně svobodný film

„Sedmikrásky jsou legenda: nejen jako unikátní příklad spolupráce tří silných autorských osobností, ale také jako film s neobyčejně silným etickým podtextem, popisuje snímek generální ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant.

Režisér Sencov dostane cenu festivalu Febiofest. Nepřevezme ji, bojuje na Ukrajině

Číst článek

„Paradox Sedmikrásek spočívá v tom, že celé generace diváků a divaček vnímají film jako radikálně svobodný film, kterému není nic svato, zatímco Chytilová chtěla na příkladu dvou protagonistek varovat před důsledky nezodpovědného lidského chování,“ dodává Bregant.

Digitální restaurace společně s účastí filmu na festivalu v Cannes může dostat film do kin a na obrazovky do celého světa, píše NFA.

Originální negativy a zvukové pásky byly uložené v prostorách Národního filmového archivu a staly se zdrojem pro digitalizaci filmu. Restauraci realizoval Karlovarský filmový festival ve spolupráci s NFA a Státním fondem kinematografie.

til Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme