Bylo líp? Fascinace Babišem dělá z „lepšolidí“ jeho největší zbraň v boji o Hrad

Jakub Splavec

KOMENTÁŘ JAKUBA SPLAVCE | „Beze mě by byla prezidentská volba nuda,“ prohlásil Andrej Babiš před časem na CNN Prima News. Za pravdu mu daly poslední dny, kdy opět vytrhl z letargie náš tuzemský rybníček. Přestože se pravděpodobně jedná pouze o další fázi jeho kontinuální kampaně, ukazuje dost jasně na jeden náš politicko-marketingový nešvar. Zvyšování dosahů politické konkurence schované za rouškou humoru a boje za vlastní vidinu dobra. Proč to Babiš zase trefil a jak mu v tom pomáháme?

Začátek prezidentské kampaně? Možná, ale spíše jde o cílený boj o veřejný prostor. Od Babišova odchodu do opozice a od eskalující ruské agrese na Ukrajině je tím, kdo nastavuje každodenní mediální agendu logicky především kabinet Petra Fialy. Šéf hnutí ANO se, nejspíše i záměrně, upozadil a politicky začal dělat to, co slíbil: že tu bude i pro ten milion propadlých hlasů.

Dosah je král a boj o prostor

Babiš hlásá boj za „naše lidi“ a pomocí Karla Havlíčka, který má nyní přechodné bydliště snad ve všech televizích, rozdává do světa rady o hospodářské a energetické krizi. To ale nestačí. Hlavně výhledově, protože s blížící se prezidentskou kampaní bude muset být vidět především Babiš osobně. Nemůže si vzít prostor v tradičních médiích? Rozhodl se ovládnout veřejný prostor. Billboardová kampaň „Za Babiše bylo líp“ totiž jiný cíl ani sdělení nemá.

Podařilo se? Ano. Nejen díky samotnému marketingu, ale také s (nechtěným) přispěním těch, kteří se pasovali do role „lepších lidí“.

Potřebujeme generátor! Akorát, že vůbec

Ihned po výlepu se fotky billboardů prohnaly českými sociálními sítěmi. Netrvalo dlouho a staly se terčem nejrůznějších parodií. Což o to, rychlost a ryzost českého humoru je náš nejvzácnější vývozní artikl, ale vtipná nota se rychle otočila proti těm, kteří se snažili Babiše nachytat na švestkách.


Česko si povídá. Zapojte se do diskuze s těmi, kdo svět vidí jinak než vy, a vystupte ze své názorové bubliny. 

Stačí odpovědět na pár otázek. Informace o projektu zde.


To, že je tým premiéra dobrý v nastavování agendy, víme. To, že se díky desetitisícům sdílení dostane Babišova kampaň k daleko více lidem, než kdybychom ji ignorovali, víme. Přidal se ale jeden zásadní efekt. „Potřebujeme generátor!“ napsal někdo na Twitteru. Narážel na předvolební generátor náhodných volebních hesel koalice PirSTAN. Tehdy šlo opravdu o humor. Nyní se mnozí „ve jménu dobra“ dostali za hranu? Hranu etickou? Nejspíše ne. Nechali se lapit do spárů velké strategické chyby, která ve výsledku může Babišovi hodně pomoci. Jaká to je? Pěstování nenávisti ve svých bublinách a zároveň podcenění toho, jak na lidi, kteří jsou bývalému premiérovi věrni až za hrob, funguje kult osobnosti.

sinfin.digital