Hlavní obsah

Kdy může cestovka zdražit prodaný zájezd

Cestovní kancelář může podle občanského zákoníku nejen kvůli zdražení letecké dopravy navýšit cenu u již prodaného zájezdu. Pouze ovšem, pokud je to výslovně ujednáno, musí o tom zákazníkovi dát včas vědět a při výraznějším zdražení může klient od smlouvy odstoupit.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Téma je nyní na pořadu dne proto, že kvůli zdražení ropy a leteckého paliva letenky podle údajů Student Agency meziročně zdražily v průměru zhruba o 18 procent. Velké cestovní kanceláře sice doposud ujišťovaly, že prodané letní zájezdy zdražovat nechtějí, nicméně tato možnost je stále v hře. Proto redakce přináší přehled pravidel.

Z praktického hlediska je klíčové, že oznámení o navýšení musí CK učinit nejméně 20 dní před konáním zájezdu, jinak není platné.

Pokud je zdražení vyšší než osm procent, zákazník může od smlouvy odstoupit bez stornopoplatků

„Oznámení musí být jasné a srozumitelné a musí obsahovat zdůvodnění zvýšení ceny a výpočet tohoto zvýšení,“ popsala Právu Alena Máčová, právnička Sdružení obrany spotřebitele. Pokud je zdražení vyšší než osm procent, zákazník může od smlouvy odstoupit bez stornopoplatků.

Většina kanceláří s tím počítá

Zákon přitom připouští zvýšení ceny nejen kvůli zdražení dopravy, ale i energií, změny v daních nebo výrazném pohybu kurzu koruny. Například cestovní kancelář Fischer to má ve všeobecných podmínkách formulováno větou, že „CK si tímto vyhrazuje právo změny závazku ze smlouvy o zájezdu...“ a odkazuje se na konkrétní paragrafy 2530 a 2531 občanského zákoníku.

Češi chtějí opět více cestovat, zájem o letenky značně stoupl

Cestování

Pokud žádnou podobnou větu ve smlouvě či podmínkách nenaleznete, pak toto „výslovné ujednání“ chybí a cestovka nemá právo prodaný zájezd zdražit. V praxi to ale bude obvykle naopak.

„Podle mé zkušenosti mají cestovní kanceláře své smlouvy a všeobecné podmínky právně velmi dobře napsány a určitě bude mít drtivá většina CK tuto možnost stanovenou. A pokud to v minulosti neměly, tak při současných změnách cen to dodatečně do smluv a podmínek přidaly,“ komentovala Máčová.

Pokud cestovka výše popsaná pravidla poruší, například při odstoupení od zdraženého zájezdu otálí s vrácením peněz, měl by se zákazník nejprve pokusit o reklamaci. Pokud se protahuje, může záležitost zkusit řešit s pomocí asociací cestovních kanceláří nebo jít cestou mimosoudního řešení sporu při České obchodní inspekci. Předposlední variantou je najmout si advokáta a pohrozit žalobou, poslední pak soud.

Reklama

Výběr článků

Načítám