Pozastavení prodejů v Rusku, výrazný propad v Číně: „Svět se proměnil, po konci války bude třeba politiku mezinárodních trhů Škody zrevidovat a podívat se na ni znovu,“ říká jediný Čech v představenstvu Škoda Auto Martin Jahn

Covidová krize, ucpání dodavatelských řetězců, válka na Ukrajině a naposledy masivní lockdowny čínských měst. Automobilový průmysl v posledních třech letech prochází nevídanými globálními výzvami, na které musí reagovat. Postupnou proměnu přístupu největšího tuzemského výrobce ve velkém rozhovoru pro INFO.CZ popisuje Martin Jahn, aktuálně jediný Čech v představenstvu automobilky Škoda Auto. Ve velkém rozhovoru, který je prvním v nové sérii byznysových interview na INFO.CZ, Jahn popisuje i podmínky, za kterých se Škoda Auto vrátí do Ruska, proč automobilka dosud nepřijala závazek konce spalovacích motorů, nebo proč je podle něj nemožné změnit princip „just in time“ dodávek v automotive sektoru. 

Jak výrazně pohledem automobilek dopadá covidová krize na váš byznys? Je to nejhorší za námi?

Covidová krize měla řadu dopadů, většinou negativních, ale i nějaké pozitivní. Lidé si například během této doby uvědomili, že chtějí a že potřebují mít vlastní, osobní auto. Ostatně, zájem o osobní vozy v době pandemie nečekaně vzrostl, což se, bohužel, následně projevilo i v nedostatku čipů na trhu.

Kde z vašeho pohledu tkví původ „čipové krize“? Zaspaly automobilky?

Čipová krize začala tím, že v době pandemie výrobci řady zařízení očekávali, že po covidu přijde výrazný propad poptávky spotřebitelů. Ten však nepřišel, naopak. U řady produktů se ukázalo, že poptávka lidí je naopak ještě větší. Týkalo se to například spotřební elektroniky – protože lidé trávili více času doma, kde tato zařízení využili –, nebo právě automobilů, což logicky vyústilo v nerovnováhu mezi nabídkou a poptávkou.

U nás ve Škodovce se to celé spojilo. Covidová krize nám přinesla problémy v tom, že jsme v roce 2020 nemohli vyrábět, lidé tehdy nemohli chodit do práce, to byly ty všemožné karantény a lockdowny, které ovlivňovaly výrobu jak komponentů, tak naši finální výrobu.

Loni se problémy přenesly spíše do polohy, že nás brzdil nedostatek komponentů a ucpané dodavatelské řetězce. Letos se teprve uvidí, potenciálním rizikem je lockdown a velmi striktní anticovidová politika v Číně, je otázka, zda a jak se tento silný lockdown projeví i v dodávkách komponentů pro Evropu. Zatím to ten případ není, ovšem to neznamená, že se to v dalších měsících ještě neprojeví.

Když hovoříme o dodávkách komponent – jak vlastně funguje koncernová politika nákupu čipů a dalších komponentů a jak silnou roli v ní hraje Škoda Auto?

Nyní je situace taková, že se upřednostňují čipy pro vozy, které mají vyšší marže – a to jak mezi jednotlivými značkami, tak i mezi jednotlivými modely. Významnou roli tak hraje profitabilita, sekundárně pak i to, jaký komponent zrovna chybí. Současná situace není pouze o tom, že je nedostatek čipů. Čipy se totiž používají v různých komponentech a často tak byl problém i v dodávkách jednoho specifického zařízení. A právě pokud dodavatel nebyl schopen dodat danou řídící jednotku, světlomet, rádio, tak to mohlo být problematické pro daný model vozů – v našem případě například Octavie. I proto jsou nyní čekací doby na tento model delší než u jiných vozů.

Jak dlouho si nyní lidé na nové Octavie počkají?

U Octavie je to aktuálně v průměru okolo jednoho roku, což je pochopitelně velmi nešťastné.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Jaká je strategie Škoda Auto pro návrat do Ruska? A změnil se nějak sentiment Rusů ke značkám, které z trhu odešly?
  • Jak poslední tři roky proměnily pozici Škoda Auto v rámci koncernu Volkswagen?
  • A proč jsou prodejní objemy a tržní podíl, ještě před několika lety hlavní mantra automobilek, už nyní částečně upozaděny?
sinfin.digital