Problém s klikou dveří u auta: Co se s tím dá dělat?

Klika dveří je malá součástka na karoserii automobilu, která je často přehlížena. Dokud funguje, je vše v pořádku. Pokud však jednoho dne odmítne plnit svou funkci a auto nás najednou odmítá pustit dovnitř či ven, je každá rada drahá. Je pravda, že kliky dveří automobilu se málokdy rozbijí všechny najednou. Přesto je nepříjemné, pokud musíte do auta nastupovat nebo vystupovat nepohodlně přes stranu spolujezdce, nebo dokonce přes zadní sedadla. Jak tedy v takové situaci postupovat?

Konstrukce kliky dveří a její životnost

Předně je nutno si uvědomit, že klika dveří automobilu je mnohem složitější, než se na první pohled zdá. Na velmi malém prostoru se v ní nachází mnoho pohyblivých částí, vyrobených z různých materiálů. Vzhledem k tomu, že je klika vystavena povětrnostním vlivům a vibracím, je její životnost omezená. Jak moc? To závisí na tom, jak často je klika používána a jak dobře je udržována. Nicméně u vozů, jejichž stáří se pohybuje okolo 12 až 15 let, je vhodné očekávat, že dříve nebo později dojde k jejímu poškození. Naštěstí jsou kliky dveří konstruovány tak, aby se daly poměrně snadno opravit. Stačí trocha zručnosti a trpělivosti.

Oprava kliky dveří z vnitřní strany

Pokud nelze dveře otevřít zevnitř, je třeba odstranit boční panel, neboť příčinou problému obvykle není samotná klika dveří, ale drátěné propojení uvnitř. Při troše štěstí se rozpojilo pouze v jednom bodě a lze ho v několika jednoduchých krocích opravit.

Často se však také stává, že se utrhne nebo zlomí očko drátěného táhla na vnitřní straně kliky. V takovém případě je třeba vyměnit celou rukojeť. Kutilská řešení pomocí lepidla mají obvykle pouze dočasný účinek.

Odstranění vnitřního obložení se liší v závislosti na typu vozidla. Obvykle jsou na loketní opěrce dva šrouby, které lze najít a odstranit poměrně snadno. Co může být překvapivě úporné, je klika od regulátoru oken. Pokud zde není žádný šroub, jedná se o upínací mechanismus. Kroužek na spodní straně kliky slouží k jejímu upevnění na místě. Měl by se stlačit jedním směrem, pak lze kliku vyjmout.

Vnitřní část dveří auta.
zdroj: unsplash.com

Jak na boční panel?

Samotná klika dveří je obvykle upevněna pomocí spon v bočním panelu. Boční panel je připevněn ke spodní straně a bokům pomocí šroubů, spon či nýtů. Na trhu jsou k dispozici speciální nástroje pro tento účel. S jejich pomocí lze spoje rozebrat bez poškození. Nakonec je boční stěna připevněna k okennímu rámu pouze drážkou. Je zde těsnicí hrana, kterou jednoduše stáhnete. Následně lze boční stěnu vysunout směrem nahoru.

Dveře jsou zevnitř zakryty plastovou fólií. Je velmi důležité, abyste tuto fólii před opětovnou instalací nepoškodili. V žádném případě by se neměla odstraňovat, jinak bude vůz při příštím dešti zaplaven vodou. Nyní máte přístup k vnitřní mechanice dveří a můžete vyměnit poškozené součásti.

Oprava kliky dveří z vnější strany

Přestože vnější klika dveří má mnohem složitější konstrukci než její protějšek na vnitřní straně, její demontáž je podstatně jednodušší. Většinou je celá jednotka upevněna pouze jedním šroubem. Nachází se ve výšce kliky dveří a při otevírání dveří nelze šroub obvykle přehlédnout. Jednoduše se vyšroubuje. Nyní lze celou kliku dveří vytočit směrem ven.

Na starších vozidlech je zřetelně vidět zub času. Pružiny jsou pravděpodobně trochu zrezivělé a hliníkové součásti jsou také trochu zoxidované. Proto se vyplatí kliku dveří nejprve kompletně demontovat a vyčistit. Pokud jsou však důležité součásti poškozené, je nejrozumnějším řešením výměna celé sestavy.

V závislosti na typu vozu může být správné zaháknutí táhla zpět do zámkové vložky docela pracné. S trochou trpělivosti se vám to však podaří. Při výměně je důležité věnovat pozornost také zámku dveří. Často se s klikami dveří na výměnu dodávají také nové zámky a klíče, záleží na vás, zda se je rozhodnete využít či nikoli.

Zdroj: yourmechanic.com, cartreatments.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu