Světová špička v oblasti klasického čínského tance, soubor Shen Yun Performing Arts sídlící v New Yorku, navštívila Německo, kde v celkem osmi největších městech uspořádala více než 40 představení. Díky starobylým tradicím, příběhům o naději a akrobatickým tanečním technikám okouzlila i diváky na jevišti berlínského divadla, kde si mohli vychutnat tuto renesanci čínské kultury staré 5 000 let.
Jon Barsby, viceprezident společnosti Rolls Royce v Berlíně, který navštívil Shen Yun v berlínském divadle Theater am Potsdamer Platz, byl nadšen úrovní představení. „Tanec byl báječný,“ říká Barsby, který obdivoval „skvělou rozmanitost sólových tanců“.
S nápadem navštívit představení přišla jeho žena, a tak do doby, než společně usedli do divadla, neměl tušení, co může očekávat.
Již po první polovině vystoupení měl velmi pozitivní pocit, který popsal následujícími slovy: „Je to povznášející představení, v tanečnících je mnoho energie.“
Viceprezident společnosti Rolls Royce ocenil koordinaci mezi účinkujícími a „souhru různých materiálů a látek“, které se objevují v jednotlivých příbězích. Barsby je považuje některé příběhy za „velmi zajímavé“.
„Obzvlášť se mi líbil moderní příběh s nehodou a operací dcery,“ říká Barsby o tanečním příběhu „Šílenství na konci dnů“, který odhaluje temné tajemství současné Číny. Umělecké ztvárnění současných událostí ukazuje, jak jsou mírumilovní lidé v Číně zabíjeni kvůli své víře a jsou jim násilím odebírány orgány. Umělci ze Shen Yun však dokáží i takto závažná témata citlivě zpracovávat do příběhů, které mají duchovní poselství provázené nadějí.
Soubor Shen Yun je vždy doprovázen unikátním živým orchestrem, který kombinuje západní a východní nástroje.
Pan Barsby, který již dlouho neviděl žádné divadelní představení, si během první poloviny neustále říkal, jak „fenomenální je zvuk tohoto orchestru“, a po představení dodal. „Byl fantastický.“
Bývalá baletní tanečnice: „rozmanité, symbolické a duchovní“
První slova bývalé baletní tanečnice Lou Taufenbachové, kterými zhodnotila večerní představení Shen Yun v berlínském Theater am Potsdamer Platz, zněla: „Velmi krásné, působivé.“
Bývalá baletka, která se v Paříži věnovala klasickému baletu i herectví, přišla 1. května na odpolední představení s manželem a třemi ze čtyř dětí.
Pochvalovala si zážitky z „kombinace klasického baletu a těchto neuvěřitelných, pružných, akrobatických skoků“. Klasický čínský tanec je starý několik tisíc let, tančí se na plosce nohou, nikoliv na špičkách jako evropský balet, a obsahuje celou řadu akrobatických prvků. „Tato tradiční kombinace obojího mi přišla působivá. Nevěděla jsem, že je tato tradice tak stará.“
Cílem umělců ze souboru Shen Yun je oživit 5 000 let starou tradiční čínskou kulturu, která byla za vlády komunismu z velké části zničena. Čína byla kdysi známá jako „země Bohů“, kde tisícileté tradice vedly její obyvatele k životu v harmonii mezi nebem, zemí a lidstvem.
Taneční vystoupení jsou podle paní Taufenbachové „velmi krásné a opravdu tak rozmanité“ a nesou také „symbolické, duchovní“ poselství. „Návrat k tomu podstatnému, k základním hodnotám, to byla krásná symbolika,“ říká bývalá baletka a dodává, že pro dnešní lidi je důležité, „abychom se vrátili k lidskému a božskému bytí“.
„Jdi tam, dívej se, zažij to.“
Laila a Mario Brandenburgovi, provozovatelé inženýrské kanceláře v německém Stülpe, byli pozitivně překvapeni pestrými barvami kostýmů a obřími kulisami. „Barvy jsou neuvěřitelně krásné. Je to velmi čerstvé,“ říká paní Brandenburgová po představení.
Oblečení vychází z autentických stylů různých čínských dynastií, regionů a etnických skupin pobývajících v Číně. V jasných barvách se v každém tanci snaží designéři o propojení současnosti s nádherou zděděnou z minulosti.
„Kostýmy jsou opravdu skvělé, takže i na těchto látkách, hedvábí, je vidět, že jde o velmi kvalitní materiály,“ hodnotí paní Brandenburgová.
O kvalitě tance říká: „Velmi vysoká úroveň, neuvěřitelné.“ Její manžel, který vlastně očekával úplně jiné představení, dodává: „Akrobacie, samotný tanec, dynamika, která je v něm obsažena, skoky, když muži dělali salta, rychlost – je to velmi, velmi působivé.“
U tanečníků nezaznamenal pan Brandenburg žádnou únavu a taneční technika zůstala po celou dobu na „velmi vysoké úrovni“. Z celovečerního programu v něm zanechalo největší dojem taneční představení „Šílenství na konci dnů“, které se odehrává v současné Číně.
Souhra tanečníků s orchestrem byla podle Brandenburga „fenomenální“ a jeho žena přiznává, že orchestr vůbec nečekali, podobně jako obří animované kulisy, do kterých herci vstupují nebo z nich vycházejí, což Brandenburgovi ještě nikdy neviděli. „Na začátku mi chvíli trvalo, než jsem pochopil, jak to funguje.“
Laila Brandenburgová by rozhodně doporučila Shen Yun všem lidem se slovy: „Jděte, uvidíte, zažijete.“
Epoch Times je mediálním partnerem Shen Yun Performing Arts.
Z původního článku německé redakce deníku The Epoch Times přeložila G. K.