Sdílená i osobní jednostopá vozidla – skútry, kola, koloběžky či motocykly – dostanou v Praze ještě více životního prostoru. Hned několik významných městských částí zavádí nová bezplatná vymezená stání určená výhradně uživatelům těchto dopravních prostředků. Radnice především sedmé, ale též třetí, šesté a osmé městské části tím chtějí jednak podpořit takzvanou „mikromobilitu“ a jednak vytlačit nevhodně zaparkované jednostopé dopravní prostředky z chodníků či parkovacích míst určených automobilům.
Sdílených jednostopých vozidel, stejně jako těch pro osobní využití, v Praze dlouhodobě přibývá, jejich provoz navíc nyní sílí s příchodem tepla. Uživatelé těchto prostředků dnes mohou parkovat na vyhrazených rezidentních, smíšených i návštěvnických zónách zdarma, což dle radnic může některé parkovací úseky primárně určené pro automobily rezidentů přetěžovat.
„Dlouhodobě se potýkáme s problémem nevhodně zaparkovaných jednostopých vozidel na chodnících. To je hlavní důvod pro hledání řešení, které uvolní chodníky pro bezpečný pohyb chodců a uvolní parkovací místa pro osobní vozy. Ve spolupráci s experty jsme proto vytipovali vhodná místa, která neumožňují zaparkování osobního automobilu, ale pohodlně pojmou několik jednostopých vozidel,“ uvedl radní Prahy 7 Ondřej Mirovský.
Kapacita jednoho stání obvykle odpovídá čtyřem až šesti skútrům, využít jej ale mohou i uživatelé dalších jednostopých vozidel.
Radnice vybíraly vyhrazená místa pro jednostopá vozidla na základě dat od technologického partnera BeRider, jenž v metropoli sdílí elektrické skútry a je provozován společností Škoda Auto DigiLab.
Při volbě vyhrazených míst radnice též spolupracují i se státní policií. První takové stání otestovala Praha 7 na Ortenově náměstí, celkem jich již vyhradila jedenáct a připravuje další.
Vyhrazené místo je vyznačeno jak dopravní značkou „reservé“ s ikonou kola a motorky, tak bílou barvou přímo na vozovce. Nachází se například na těchto adresách: Ulice Jana Zajíce 40, Kamenická/U Akademie, Veletržní 57, Františka Křižíka/Skalecká, Na Ovčinách, Heřmanova 20, Janovského/Šternberkova, U Smaltovny/Šternberkova, Bubenská 7, Ortenovo náměstí 17, Jankovcova 49 nebo Strojnická 9 |
„Snahou je vyjít vstříc motoristům ze všech kategorií – řidičům aut nebudou vadit skútry zaparkované mezi auty, a řidiči skútrů budou mít své vyhrazené místo, kam by se auto nevešlo. Dojde hlavně k chytrému a efektivnímu využití prostoru,“ slibuje si od projektu David Beška z BeRideru, služby, která v hlavní sezoně denně eviduje téměř dva tisíce jízd na svých skútrech.
Mezi sdílené prostředky, které dle loňského průzkumu společnosti Median pro Technickou správu komunikací využívá více než šestina Pražanů, patří i sdílená kola pod značkou Rekola či Nextbike. Tyto služby Praha už dříve integrovala do systému městské hromadné dopravy – držitelé karty Lítačka mohou tato sdílená kola využívat každý den po dobu patnácti minut zdarma.
„Věříme, že se letos budeme opět pravidelně pohybovat nad sto tisíci jízdami měsíčně v sezoně,” říká Jan Střecha z bikesharingu Rekola.
Přečtěte si také velký rozhovor se zakladatelem Rekol Vítem Ježkem: