Test: Whyte T 160 S - univerzál na vše, od trailu po bikepark

Autor: Keli, kategorie: Test, vydáno: 17.5.2022

Kolo na traily, na výlety i do bikeparku? Kolo, na kterém v pohodě objedeš endurový závod? To chce naprosto univerzální bajk. A právě takový má být i Whyte T 160 S. Vyzkoušel jsem ho a univerzalitu mohu jen potvrdit.

Kořeny z Británie neupřeš

Číslovka v názvu je logicky zdvih rámu. To se přímo nabízí. Nikoliv však u Whyte, to totiž v názvu používá trochu zavádějící označení předního zdvihu. Pod zadkem T 160 je o centimetr méně, rovných 150 mm. K tomu 29" kola. A taky rám z hliníkové slitiny. Na něm zaujme především zadní stavba. Je poměrně mohutná a především jsou mohutné oblasti ložisek. Tuhost je příkladná. Stejně tak i prostor okolo pneumatiky a zatěsněná všechna ložiska,  kořeny z Británie se Whytu upřít nedají.

 

Geometrie standardní

Dříve byla kola bike geometricky poměrně nabroušená, možná až moc. U této generace T160 Whyte geometrie zlehka uhladil a z mého pohledu pro jezdce zpříjemnil. Už dávno není střed tak extrémně nízko, že si v podstatě na trailu nemůžeš přišlápnout.

Označit geometrii jako moderní je určitě správně, ale zároveň si musíme přiznat, že velmi podobnou, nijak extrémní geošku má skoro každé druhé kolo této kategorie. Ve zkratce hlavový úhel 64 stupňů, zadní stavba 440 mm, kolik takových kol je? Mnoho. Proč? Protože se na takových kolech příjemně jezdí. 
Specialitou Whyte je použití velmi krátkého offsetu vidlice, 42 mm přidá na stabilitě a přitom neovlivní ovladatelnost kola. Kolik je to marketing a kolik ve skutečnosti jezdec pozná si netroufnu říct.

Opravdu dlouhé kolo

Ač to podle tabulky nevypadá, tak kolo je poměrně dlouhé. Poznal jsem to hned při prvním výjezdu na kopec. Byl jsem totiž hrozně na kole natažený, vzdálenost sedlo-řídítka nemalá, skoro bych nedosáhl na řídítka. Nezbývalo než vzít inbusy a posunout sedátko úplně dopředu. Jezdecká pozice se výrazně zlepšila, zkrátila a navíc jsem mohl šlapat efektivněji, více pod sebe. Sklon sedlové trubky je totiž na současnou dobu podprůměrný, necelých 75 stupňů.

Ještě k velikosti, se svojí výškou 185 cm tradičně sahám po kolech velikosti L, ani zde tomu nebylo jinak. Mám rád spíše delší než kratší kola a zároveň kokpit velmi nízko. U T 160 jsem však kvůli pocitové délce řídítka - sedlo nemohl podložky pod představcem odstranit, délka by se mi ještě prodloužila. Takže pokud jsi podobné výšky a máš raději kola kratší, jdi do eMka!

Na houpání zapomeň

Stoupací schopnosti bych označil jako nadprůměrné a to i s nijak extra sofistikovaným tlumičem. I bez aktivace lockoutu kolo stoupá nadstandardně. Takže pokud nerad manipuluješ s páčkou na tlumiči tak na ní prostě sahat nemusíš a pohupování je absolutně v normě. O to víc mne překvapila hmotnost, ani při stoupání není vůbec cítit, že kolo váží, kolik váží. Údaj na váze, 16,5 kg s pedály, jsem opravdu nečekal. 

Flip-chip alá offsetová vložka v tlumiči

Whyte přidal flip-chip, který je řešen velmi jednoduchým a dalo by se říct klasickým řešením v podobě offsetové vložky v zadním oku tlumiče.
Dispozici jsou logicky dva režimy Low a High které se od sebe liší změnou výšky středu změnou hlavového. Kolo mi přišlo v High režimu, dal jsem s ním jednu jízdu a následně přeměnil na snížený, nižší ostřejší setup. A nechal ho tak až dokonce. Rozdíl v jízdním projevu není nijak zásadní, rozdíl půl stupně na hlavovce skoro nepoznáš, 8 milimetrů snížení středu trošku. Nicméně v režimu Low je kolo o fous stabilnější.

Osazení ekonomické, ale funkční

Doba je zlá a ceny jsou vysoké to platí obecně. Osazení sází na nižší řady, pohon i brzdy dodalo Shimano. Z brzd jsem měl trochu obavy, ač jsou čtyřpístové, tak obyčejná páčka bez serva mi dříve extrémně nevyhovovala. Na tomto konkrétním kole jsem s brzdami neměl sebemenší problém, brzdný výkon výborný a dávkování je trochu slabší. Prostě klasické Shimano.
Zatímco základní vidlice by pro optimální naladění vyžadovala spoustu úprav, tak tlumič RockShox Deluxe Select+ spolupracoval se zadní stavbou dokonale. Citlivý ze startu, podporující ve středu zdvihu a dostatečně progresivní, aby ani na dopadu dvoumetrovém dropu 90 kg jezdec nepoznal doraz.
Líbila se mi teleskopická sedlovka, nese logo Whyte a nabídne 170 mm zdvihu, komu by to bylo moc, lze její zdvih snížit až o 3 cm. Zajímavé je použití ovládací páčky Shimano, díky ní a I-Spec uchycení na řídítkách nemáš další objímku.

Jedno kolo na vše

Když jsem do testu dostal kolo White T160 nevěděl jsem co mám očekávat. Je to již několik let, kdy jsem na kole Whyte jsem seděl a tehdy mi hodně nevyhovoval extrémně nízký střed. To je však historie. Současnost, model T 160 S mne bavila hrozně moc.

Whyte určuje kolo na ostré trailové, all mountain až enduro ježdění, já si pod tím představuji univerzální kolo se kterým můžu vyrazit kamkoliv, budu se cítit jistě na trailech, nebude mne limitovat v bikeparku a zároveň na něm zvládnu objet i delší vyjížďku. A přesně v těchto podmínkách jsem ho i vyzkoušel. Byl jsem víkend v bikeparku, prodrandil lokální traily a poslal tam i páďo v lehčím XC módu. Jako jo, T 160 je prostě jedno kolo na vše. 

Stabilita za každé situace i bez přehnané snahy o attack pozici na kole, to jsou mé převažující jízdní dojmy. Jezdit na T160 je snadné a jednoduché. Za minimum snahy jezdce nabídne spoustu zábavy.

Zmiňoval jsem, že kolo je dost imunní na pohupování při šlapání. Zajímavé je, že zároveň i slušně citlivé na drobných nerovnostech při jízdě z kopce. Jakmile to ale začne drncat víc, například opakované nárazy do zadního kola třeba v rock gardenu, vnímal sem, že zadní stavba nežehlí tak jako jiná kola. Zadní kolo se přes překážky nepřekulilo hladce, jak by mohlo. 
Zde se patří říct, že testovací kolo, bylo z modelové řady pro rok 2021, na letošní sezónu došlo k komponentové rošádě a na pozici pohonu a brzd Shimano nahradil Sram. Ale došlo také k úpravě tlumiče, Whyte si nechal od RockShoxu upravit tlumič dle svých požadavků. A mělo jít o větší úpravy než pouhou změnu podložek v tlumících a kompresních okruzích. Takže je možné, že zmíněný problém se letošních kolech již nevyskytuje.

I v základu nezklame

Když to shrnu, tak T160 vlastně v ničem nepropadá, ale na druhou stranu ani v ničem nevyniká. Z velké části je to dáno tím, že jsem měl kolo v nejnižší možné konfiguraci. Ale i tak byla zábava na něm jezdit, neměl jsem s ním v žádné jízdní situaci problém, nic co by mě zásadně limitovalo. Vyzkoušel jsem ho jak na lesních pěšinkách, trailech i v bikeparku a jestli si představit nějaké univerzální all mountain či Enduro kolo, tak je to přesně tohle. A vlastně bych neměl ani problém v tom, že je v základu.

Do ČR kola Whyte dováží firma Made for trails. Více o tomto konkrétním kole najdeš na jejich webu, modelová verze V1 z roku 2021 je totiž stále dostupná, doprodává se, vzhledem k tomu, že první kola přišla v listopadu. Aktuální model postavený na Sram je označen jako V2

Podobné články

Komentáře

Publikovat jako anonymní uživatel - přihlášení, registrace


Přepnout barvu pozadí