Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Sosnová Classic - začátek nové tradice

Dvě veteránské akce –Sosnová Classic spojená s Jarním Sosnění ukázaly, že historické automobily stále více přitahují zájem veřejnosti. A když se neplatí vstupné, tak asi dvojnásobně. Kdo zavítal v sobotu na autodrom v Sosnové, určitě nelitoval. V jednu chvíli zde bylo k vidění na sto padesát vozidel.

Seznam Sosnová Classic čítal přes třicet přihlášených automobilů, Jarní Sosnění pak dalších padesát a k tomu ještě dorazily čtyř desítky automobilů z Jarní rallye, která právě v okolí probíhala.



Vůbec poprvé se na okruhu proháněly předválečné závodní automobily, jako Sénechal SS, Bugatti 37, Bugatti 37A, Walter GP (ten měl svoji premiéru), Bugatti 13, MG Kn Kompresor a MG TA Special a Z18 Sport. V depu bylo k vidění ještě Maserati 4CM a také Wolseley Hornet Sport.



Krásné souboje sváděly Jakub Stauch s malou Bugatti 13 a Jiří Hlavsa s obrovitým vozem Walter GP, o němž jsme se už zmínili včera. Jakub Stauch se těsně před Sosnění vrátil z úžasné akce Vintage Revival na okruhu v Montlhery a byť měl za sebou dlouhou cestu, tak nelitoval do Sosnové přijet.
Snad ještě nikdy nestály vedle sebe tři originální Tatry 607 Monopost. Dvě byly soukromých sběratelů Milana Zetka a Vladimíra Vávry (po okruhu ji proháněl Miroslav Krejsa) a jedna přímo z kopřivnického muzea. Kategorii Tatra doplnil ještě František Bauer s Tatrou 77 pro závod 1000 mil a Jaroslav Větvička a Tatrou 605. Škoda, že se omluvil Stanislav Hajdůšek s Tatrou 603 B5, když dal přednost závodu do vrchu Edda Cup v Řevnicích. Třeba příště přijede.



Původně uvažované kategorie se nakonec trochu promíchaly, což nebylo vůbec na škodu, naopak. Velkou pozornost vzbuzoval originální Talbot Lago T26 GS, za jehož volantem seděl Robert Kudela, zatímco tatínek František jezdil s Talbotem Barchetta. Pod kapotou modelu Lago pracuje zážehový řadový šestiválec objemu 4,5 litru, 2x OHV s výkonem 300 k. Zajímavostí je nejen dvanáct svíček, ale především převodovka Wilson s mechanickou předvolbou.



Robert Kudela vypátral, že se jedná o podvozek 110 057, tudíž jeden ze šesti továrních Talbotů. A také zjistil, že s automobilem startovala v roce 1951 ve slavném závodě 24 h Le Mans dvojice Louis Rosier, jeden z nejlepších francouzských jezdců, a pětinásobný mistr světa Juan Manuel Fangio. Bohužel pro technickou závadu musel Fangio vzdát po pěti hodinách z třetího místa. Právě s tímto automobilem se otec a syn Kudelové chystají na Le Mans Classic začátkem července.


Nejpočetněji byla zastoupená skupina Škoda, od modelu 1000 B5 až po Škodu Fabia Rally2 evo, řízenou Janem Kopeckým. Kromě nich po okruhu neúnavně kroužili Petr Daníček se Škodou 130 LR Evo, Jindřich Indra s krásnou Škodou 110 L, Ota Zenkl ml. předváděl, jak rychlý dokáže být dneska soutěžní Favorit, atd. Krásnou Škodu 110 R Coupé pilotoval bývalý tovární jezdec Josef Srnský. Za několik dní uplyne padesát let od jednoho z jeho největších úspěchů. V roce 1972 dojel druhý v Rallye Vltava za Vladimírem Hubáčkem.



Sběratel závodních škodovek Stanislav Kafka přivezl Škodu 200 RS. Účast obohatil ještě Stig Blomqvist, mistr světa v rallye, který také pár soutěží odjel se škodovkou. V Sosnové se představil právě se Škodou Felicia Kit Car. Právě s takovým vozem dojel například druhý v Rally Bohemia a třetí v britské RAC Rally, která se ale tehdy do mistrovství světa nepočítala.



Jízdní premiéru měla ještě Škoda 1100 OHC Coupé, jejíž renovace byla dokončena teprve nedávno. „Konkurenci“ na dráze jí dělala Škoda 1100 OHC v otevřené verzi. A to byla také pomyslný vrchol sobotního odpoledne zakončený koncertem Čechomor.


Sosnová Classic s největší pravděpodobností zahájila novou tradici závodních historických automobilů. Ještě nějaké automobily mají různé sběratelé „v záloze“ a tak je třeba za roky přijedou „vyvětrat“. Vždyť nikde jinde se tak hezky nesvezou na uzavřené trati, pokud nepočítáme nějaký ten závod do vrchu. Třeba už budou dokončeny automobily pro 1000 mi, jako Walter nebo Jawa. Jedna jízda střídala další a divák neměl čas ani vydechnout. To mohl teprve až při koncertu skupiny Čechomor, která celou akci ukončila. Velký podíl na skvělém dni má i pojišťovna Kooperativa.





JL 17.5.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar