Znak města Benešov (odkaz na titulní stránku) 

Benešov - Oficiální stránky města


Vyhledávání


Cesta: Titulní stránka

 

Máme výsledky z veřejného výzkumu na téma nové vizuální komunikace města. Chcete je slyšet?

ikona - dotace digitalizace úřadu
Průzkum s širokou veřejností provedla v květnu a červnu tohoto roku výzkumnice Dominika Potužáková s kolegyněmi. Potvrdilo se, že občané mají jasno v barvách, které město používá a také to, jak silně je u nich zakořeněná hvězda ze znaku města. Vyjádřili se ke stylu komunikačních toků, kde jim informace chybí i kde naopak přetékají a jsou nesrozumitelné.
 

 
 
Město potřebuje jednotnou vizuální identitu a komunikaci směrem k veřejnosti nejen za účelem připravenosti na budoucí digitalizaci města, ale také protože se domnívá, že vizuální identita a komunikační strategie jsou nyní roztříštěné, zmatečné a nezažité jak obyvateli, tak správou města.

Cílem výzkumu s veřejností bylo:
  1. Prozkoumat obecné vnímání města Benešov jeho obyvateli a návštěvníky.
  2. Zjistit asociace obyvatel a návštěvníků s jednotlivými prvky vizuální identity (barvy, znaky, významné události a osobnosti, historie, lokality apod.).
  3. Vysledovat jak je současná komunikační strategie města vnímána obyvateli a návštěvníky.
Tento ojedinělý průzkum měl komplexně představit náladu občanů soutěžícím grafikům. Šlo o naladění na stejnou vlnu. Jedině ten, kdo dobře pochopí, co město pro jeho obyvatele znamená, dokáže zpracovat identitu k oboustranné spokojenosti. Právě průzkum a jeho výstup potvrdil také myšlenky pracovního týmu, který podklady pro grafickou soutěž, kterou si pod „svá bedra“ vzala renomovaná společnost Czechdesign, zpracovával. Veřejný průzkum se uskutečnil pomocí získaného dotačního titulu „Automatizace služeb MěÚ Benešov“, reg. č. CZ.03.4.74/0.0/0.0/19_109/0016721. 

Dominiko, popiš nám, jak se ti s Benešáky pracovalo? Čekala jsi takový aktivní zájem?
Byla jsem velmi mile překvapená, jak aktivně se obyvatelé Benešova zapojili do průzkumu. Zjistila jsem, že takovýto průzkum veřejnosti se zde nikdy neudál a bylo to cítit i z nálady a akčnosti dotazovaných. Nejen, že většina spontánně a s velkým zájmem odpovídala téměř na všechny otevřené otázky v dotazníku, ale i výzkumné plakáty v ulicích Benešova se plnily rychlým tempem. Cítím z obyvatel Benešova silnou potřebu se vyjádřit, říct svůj názor a podílet se na zlepšování žití v tomto městě. 

Potvrzuje to, že občané mají o participaci zájem?
Ano, naprosto. Myslím, že se po tomto výzkumu cítí tak, že konečně někdo měl zájem jim naslouchat a že se mohou podílet na utváření a rozvoji jejich města. 

Vyšlo z průzkumu i nečekané pozitivní překvapení a v čem je Benešov dle respondentů originální?
Myslím, že jako největší pozitiva obyvatelé shledávají to, že město je tak akorát malé s dobrou občanskou vybaveností a kde si všude dojdou pěšky. Dále jsou Benešáci velmi hrdí na okolní přírodu, kterou shledávají krásnou a unikátní a také víceméně hned dostupnou z města. A v neposlední řadě lokace města. Benešov je pořád blízko hlavního města Prahy, ale zároveň je odtud velmi dobré spojení na jih a tedy i do zahraničí jakožto i na východ a Moravu. 

Jak vnímají občané města současný stav výstupů z radnice a jeho organizací, když se na to díváme z grafického úhlu?
Z výstupů z výzkumu bohužel vzešlo, že komunikace vcelku je vnímána spíše nesourodě, roztříštěně a bez jakéhokoliv celistvého konceptu. Toto se ale bohužel propisuje např. i do níže zmiňované transparentnosti komunikace. Pokud jsou totiž jakékoliv informace podávány v roztříštěném stavu bez uceleného konceptu, pak to má neblahý vliv na to, jak člověk tyto informace vnímá, jakým způsobem se k němu tyto informace dostávají a jestli vůbec. Pak lidé mohou mít dojem, že město s nimi nekomunikuje dostatečně transparentně. Protože třeba nějaké informace zapadly, či šly na veřejnost kanálem, který si lidé neosvojili za svůj nebo vůbec nepoužívají. 

Cítí občané žlutou a modrou barvu jako svou domácí nebo to vidí jinak? Které barvy průzkumem rezonovaly? A co vztah ke znaku města se šternberskou hvězdou versus současné logo?
Ano, Benešáci jsou hrdí jak na svoji šternberskou hvězdu, kterou považují za velmi vážený znak města s dlouholetou historií, tak i na to, že žlutá a modrá barva se pojí s jejich městem. Někteří dokonce zmiňovali, že pokaždé když někde ve světě vidí žlutou či modrou barvu anebo osmicípou hvězdu, připomene jim to Benešov. Tento znak je tedy velice „zarytý" v srdcích Benešáků. 

Výstup průzkumu měl především sloužit jako podklad pro tvorbu nové identity města, pracovala jsi však s výstupy i na poli komunikace. Kde jsou devízy a na čem se dá stavět? 
Myslím, že by obyvatelé velmi uvítali, když by k nim vedení města promlouvalo více transparentněji a v moderním stylu. Aby využilo nejrůznějších komunikačních kampaní skrz různá média a o svých záměrech, cílech, plánech a budoucím rozvoji více informovalo. Pak by si u svých občanů našlo přízeň a větší podporu v budování klidného byť živého maloměsta plného kvalitních podniků a společenských akcí podporující komunitu. 

S výstupem z veřejného průzkumu se mohou občané také seznámit na Veřejném fóru města Benešov, které se koná 11. října od 17.30 hod. v KD Karlov. Přijměte srdečné pozvání.

A jak vnímají výstup výzkumu radní Jana Čechová a místostarosta Benešova Zdeněk Zahradníček?
Jana Čechová
Z hlediska potřeb, z průzkumu nejčastěji zaznívá, že lidem v Benešově chybí kvalitní veřejný prostor, postrádají rozvojovou koncepci města a v neposlední řadě zmiňují problémy v dopravě. To jsou věci, které jsou opravdu hodně důležité. V současné době finalizujeme generel dopravy, který by měl přispět k řešení problémů v benešovské dopravě. V rámci rady města jsme si již potvrdili, že budou zahájeny práce na tvorbě nové rozvojové koncepce města a také na tvorbě nového územního plánu. A kvalitní veřejný prostor? Beru to jako jasný podnět, abychom přišli s konkrétním řešením. Abychom nový vytvořili. Dovolím si ještě zmínit, že jsou oblasti, kde je už nyní vidět pokrok, mezi ně patří například zlepšení péče o městkou zeleň nebo nové možnosti sportovně relaxačního vyžití na Sladovce.

Zdeněk Zahradníček
Výstupy vycházející z průzkumu jsou pro mne zajímavé. Jsou tam prvky, v nichž máme na město a život v něm stejný pohled, jsou tam však i oblasti, které jsme dosud nevnímali jako nutné k řešení.“ 

Jana Čechová
Především jsem ráda, že se lidé do průzkumu zapojili. Počet těch, kteří byli ochotni se vyjádřit, byl na poměry Benešova mimořádný. Díky tomu máme poměrně detailní zpětnou vazbu, jak Benešáci vnímají svoje město, jaké jsou jejich představy i jak hodnotí současnou komunikaci úřadu. Ne všechny reakce byly pozitivní, a to je dobře. Jsou to důležité indicie, abychom se zaměřili na problémy, které lidi pálí.

Město Benešov i jeho pracovní tým velmi stáli o to, aby vizuální identita byla všeobecně přijímána, a  proto podklady vychází právě z tohoto průzkumu s veřejností. Grafici s tímto výstupem z  průzkumu pracovali. Měli jej od počátku tvorby svých návrhů pro Benešov plně k dispozici. Mohli tak lépe pochopit Vás Benešáky. 

Takto zásadní změnu je třeba svěřit do rukou odborníků. Odborná porota ve složení Kateřina Přidalová (teoretička designu), Roman Černohous (grafický designér, typograf) a Miroslav Roubíček (grafický designér ze studia Colmo), měla převahu. K výběru byli poradním hlasem přizvaní i zástupci městských organizací, kteří k Vám občanům svými plakáty, pozvánkami nebo reklamními předměty promlouvají. Zastoupeno bylo kulturní a informační centrum, knihovna a muzeum. 

S vítězem a jeho návrhem seznámíme občany města na říjnovém zasedání Zastupitelstva města Benešov. Přijměte tímto pozvání do KD Karlov dne 25. října 2021 od 18.00 hod. Pak bude následovat mnoho hodin práce, které grafika čekají. Záběr, který má grafický vizuál města obsahovat, je opravdu velmi široký. Logo je pouze pomyslnou „třešničkou na dortu“. Výsledkem bude jednoduchá, srozumitelná, lehce zapamatovatelná a udržitelná komunikace napříč všemi komunikačními kanály města.

A co říct závěrem?
Jana Čechová
Benešov má krásný znak s osmicípou hvězdou v modrém poli. Těším se, že ho již v blízké době vhodně doplní nové logo i celý nový vizuální styl města, který se promítne také do vizuální prezentace příspěvkových organizací města a městských s.r.o. Věřím také, že nové logo bude součástí potisku vratných opakovaně použitelných kelímků, které plánujeme od příštího roku zavést na venkovních kulturních a společenských akcích konaných v Benešově.

Zdeněk Zahradníček
Velké poděkování patří především těm občanům města, kteří se průzkumu zúčastnili. Jejich míra zapojení do průzkumu byla nad očekávání. Rád bych přál městu a jeho občanům, aby se vizuální proměna města povedla a byla ku prospěchu nám všem.

Podařená vizuální identita se může stát předmětem hrdosti občanů města a součástí jejich každodenního života, a to nejen v rámci úřadu a kultury, ale i podnikání. Věřme, že se nám to podaří.

Nový grafický vizuál je součástí projektů, které může město Benešov uskutečnit pomocí získaného dotačního titulu „Automatizace služeb MěÚ Benešov“, reg. č. CZ.03.4.74/0.0/0.0/19_109/0016721. Dotace je přidělována z Evropského sociálního fondu z Operačního programu Zaměstnanost.
opz

Připravila: Markéta Pazderová, DiS.

 
Zodpovídá: Markéta Pazderová, DiS.
Vytvořeno / změněno: 14.9.2021 / 14.9.2021

 

 
EFQM
SGS ISO 9001
Místní agenda 21
Benešov

Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

2016   Benešov všechna práva vyhrazena

web & design , redakční systém

 

Tento web pro svoji správnou funkci využívá soubory cookies.

O cookies

Nastavení cookies

Tento web pro svoji správnou funkci využívá soubory cookies.

Více o cookies

Tyto soubory nám umožňují poskytnout návštěvníkům kvalitnější služby, protože nám například umožní získat anonymizované analytické údaje o používání tohoto webu.

Kompletní přehled cookies, které tento web využívá naleznete zde.

Skupiny cookies