Hlavní obsah

Nové nejdražší auto všech dob je závodní Mercedes-Benz z roku 1955

Takzvané Uhlenhautovo kupé, tedy Mercedes-Benz 300 SLR, je novým historicky nejdražším prodaným vozem. Automobilka ho z vlastních sbírek prodala za 135 milionů eur (cca 3,33 miliardy korun) soukromému sběrateli.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé

Článek

Dlouhou dobu platilo, že nejdražší auta, která měnila majitele, byla značky Ferrari. Posledních pár dnů se však spekulovalo o tom, že dosavadní rekord, který drželo Ferrari 250 GTO od roku 2018 s hodnotou 48,4 milionu dolarů (aktuálním kurzem 1,14 miliardy korun), byl rozdrcen jedním ze dvou tzv. Uhlenhautových kupé, tedy Mercedesem 300 SLR Coupé z roku 1955.

Nyní je to jasné – rekord byl opravdu zlomen a svět má nové nejdražší auto na světě. Neznámý soukromý sběratel zaplatil za 300 SLR z neveřejné sbírky divize Mercedes-Benz Classic, která čítá asi 1100 aut, 135 milionů eur, tedy zhruba 3,33 miliardy korun. Potvrdila to automobilka i aukční dům RM Sotheby’s, který se o prodej staral.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé

Aukce proběhla 5. května letošního roku ve stuttgartském muzeu Mercedesu. Pozvání na ni dostala jen hrstka sběratelů z celého světa, kteří nejenže si mohou dovolit zaplatit za auto takové jmění, ale také splnili kritéria, která Mercedes stanovil – ale nezveřejnil. Píše jen, že to byli zákazníci a sběratelé, kteří sdílejí korporátní hodnoty značky.

„Soukromý kupující souhlasil, že 300 SLR 'Uhlenhautovo kupé' bude při speciálních příležitostech vystaveno veřejnosti. Druhý originální kus 300 SLR Coupé zůstává ve vlastnictví firmy a bude nadále vystaven ve stuttgartském muzeu značky,“ píše automobilka v tiskové zprávě.

Dodává, že výtěžek z aukce půjde na stipendia pro studium a výzkum v oblasti environmentálních věd a dekarbonizace.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé

Co za vůz to je, že jsou za něj lidé ochotni zaplatit přes tři miliardy korun, a proč se mu říká „Uhlenhautovo kupé“? Mercedes-Benz 300 SLR W196 S je závodní vůz, který debutoval v roce 1955 na italském silničním závodě Mille Miglia.

Připomíná 300 SL Gullwing a trochu také závoďák W194 z Le Mans, ale nemá nic společného ani s jedním – je založený na Mercedesu W196, který v letech 1954 a 1955 závodil v šampionátu formule 1 a oba roky získal mistrovský titul.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé

Jeho verze W196 S, označená 300 SLR, má písmena ze slov Sport, Leicht a Rennen, tedy „sportovní“, „lehký“ a „závodění“. Vznikla jako otevřený speciál pro silniční a okruhové závody.

Motor byl odvozen od řadového osmiválce M 196 R ve formulích. Narostl na tři litry objemu, dával 310 koní a 311 N.m bez přeplňování, dostal označení M 196 S a nepotřeboval závodní benzín, dokázal běžet na tehdy komerčně dostupný Super 98 RON.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé se svým konstruktérem Rudolfem Uhlenhautem

Na základě tohoto závoďáku vznikly v roce 1955 dva kusy s karoserií kupé a dveřmi připomínajícími racčí křídla. Toto je jeden z nich.

Záhy se jim začalo říkat Uhlenhautova kupé proto, že tehdejší šéf vývoje Rudolf Uhlenhaut, který stál nejen za jejich vývojem, ale i za ostatními závoďáky té doby, jedno z nich používal jako služební vůz.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám