Průzkum DPD: Za každým desátým online nákupem stojí senioři

DPD, součást největší sítě balíkové přepravy v Evropě, na základě svého nejnovějšího výzkumu E-shopper Barometer analyzovala online nákupní chování zákazníků v rámci Evropy i České republiky. Z průzkumu vyplývá, že u evropské populace ve věku 55+ se nejoblíbenějšími kategoriemi pro nakupování v loňském roce staly knihy a móda. V České republice naopak převládá obliba potřeb pro volný čas. Online nakupování získalo v posledních dvou letech na ještě větší oblíbenosti a zejména kvůli pandemii se senioři stali významnější zákaznickou skupinou – většina z nich nakupovala online vůbec poprvé. Stejně jako zbytek Evropy, v České republice ve většině případů uskutečňují své nákupy prostřednictvím notebooku, na druhém místě jsou pak stolní počítače. 

Mezi kategorie, ze kterých vybírají Češi starší 55 let nejčastěji, patří zboží určené pro volnočasové aktivity (63 %) móda (47 %) a krása a zdraví (45 %). Oproti evropskému průměru (42 %). Češi obecně nakupují volnočasové produkty v nadprůměrném množství. Obliba této sekce převládá již od počátku pandemie, avšak procentuální rozdíl mezi Českou republikou a zbytkem Evropy má sestupnou tendenci. 

Senioři preferují ekologičtější možnosti doručení a kladné recenze jsou pro ně důležitým kritériem

Kritériem, které se ukázalo pro objednávající ve věku 55+ v České republice při online nákupech jako nejdůležitější ve 100 % případů, je možnost zobrazit a přečíst si recenze daného produktu, což platí i pro zbytek Evropanů. Pro 99 % respondentů je pak důležitá nabídka ekologičtější varianty doručení. Naopak skutečnost, která 94 % Čechů, ale i Evropanů, od dokončení objednávky odradí, je absence informací o dopravci, který zásilku doručí. Čím se Češi od zbytku Evropy poměrně liší, je preference možnosti zaplatit zboží na dobírku, které využívá v České republice až 32 % respondentů 55+, zatímco ve zbytku Evropy se zaplacení až při převzetí zásilky těší oblibě jen u 9 % populace stejné věkové kategorie. Chováním, které je specifické pro tuto věkovou skupinu, je pak psaní recenzí po obdržení zboží, v Česku tak učiní 47 %, přičemž v rámci Evropy je to 41 %. 

V Evropě, a stejně tak v České republice nákupy v rámci e-commerce neustále rostou a nově také u starších ročníků. Dnešní online nakupující mají sice v e-commerce důvěru, ale zároveň očekávají služby na velmi vysoké úrovni. Stejně jako 66 % Evropanů, většina pravidelných online nakupujících v České republice, konkrétně 63 %, má své oblíbené webové stránky, odkud pravidelně objednává zboží. Na svůj mobilní telefon se při online nákupech spoléhá až 60 % Čechů, přičemž celých 74 % navštěvuje alespoň jednou týdně sociální síť Facebook. Nejoblíbenější metodou platby je pak s 65 % platební karta a hned za ní bankovní převod s 45 %. Více jak polovina Čechů (52 %) již někdy uskutečnila nákup na 

zahraničním e-shopu, a to především z důvodu výhodnějších cenových nabídek, zatímco 18 % tuto možnost dosud nikdy nevyužilo. 

O DPD

Společnost DPD (Direct Parcel Distribution) je součástí skupiny DPDgroup, největší sítě balíkové přepravy v Evropě. Cílem DPD je stát se globálním vzorem v oblasti udržitelného doručování a hlavním hybatelem rozvoje e-commerce. DPD 100% kompenzuje uhlíkovou stopu vytvořenou při doručování a provozu. Se svými 1 800 kurýry a 1 300 výdejními místy Pickup je DPD předním doručovatelem v České republice. Jako jediný přepravce v Česku nabízí službu Predict – zákazník předem ví, kdy mu bude zásilka doručena, a to na 1 hodinu přesně. Zároveň si v aplikaci DPD Kurýr může změnit čas nebo místo doručení podle svých preferencí.

Díky DPDgroup mohou zákazníci DPD využít přes 70 000 výdejních míst Pickup napříč celou Evropou a posílat zásilky do 230 zemí světa díky značkám DPD, Chronopost, SEUR, BRT a Jadlog. DPDgroup je síť balíkové přepravy společnosti GeoPost, která je holdingem vlastněným La Poste Groupe.