Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Hydrovolt: první komerční recyklace baterií se spouští v Norsku. Ze staré baterie získá 95 % materiálů

V prvním roce provozu má recyklační linka zpracovat 12 000 tun použitých baterií převážně z elektromobilů. Materiály získané z recyklace budou použity na výrobu nových baterií i dalších produktů.


Lithiové články a bateriový modul, foto © TZB-info

Švédský dodavatel hliníku Hydro a norský výrobce baterií Northvolt spustili společný podnik (joint venture) na recyklaci baterií. Projekt se jmenuje Hydrovolt (jméno vzniklo spojením názvů obou zapojených firem), nachází se ve Fredrikstadtu na jihu Norska a jedná se o první komerční provoz svého druhu v Evropě. Uvádí to společná tisková zpráva firem Northvolt a Hydro.

Recyklační kapacita by se měla postupně zvyšovat na 70 000 tun baterií v roce 2025 a 300 000 tun v roce 2030. Plně automatizovaný recyklační proces zvládne z vysloužilých baterií získat zpět až 95 % materiálů.

Mezi ty hlavní patří černá hmota („black mass“), která obsahuje zejména lithium, mangan, kobalt a nikl. Černá hmota poputuje do připravovaného provozu Northvoltu, který z ní hydrometalurgickými procesy získá jednotlivé kovy v kvalitě potřebné pro výrobu nových článků. Northvolt tak postupně začne tak plnit svůj cíl využívat při výrobě baterií 50 % recyklovaných materiálů v roce 2030.

Druhým hlavním materiálem získaným z recyklace je hliník, který pro změnu využije Hydro na výrobu hliníkových produktů. Dalšími výstupy recyklace budou i měď a plasty.

Přečtěte si také Jak navrhnout bateriové úložiště pro elektromobil, dům nebo průmysl Přečíst článek

Baterie z elektromobilu se vyplatí recyklovat

Komerční recyklace baterií se v Evropě rozjíždí postupně. Důvodem je nedostatek materiálu – jinak řečeno, dosud bylo vysloužilých baterií příliš málo na to, aby se vyplatilo je komerčně recyklovat. Starší baterie z elektromobilu lze nejprve znovu využít ve stacionárních úložištích a teprve, když doslouží i tam, jdou na materiálovou recyklaci. Tento proces trvá několik let, proto se dostatek baterií na recyklaci schází až teď.

Samozřejmě jsou zde tuny starých baterií baterie z přenosné elektroniky, jejich recyklace je ale mnohem pracnější. Tyto baterie mají různý tvar, vlastnosti i složení. Naproti tomu standardizované moduly v elektromobilech obsahují stovky až tisíce shodných článků, které se recyklují mnohem snadněji.

 
 
Reklama