Hlavní obsah

Další do ringu: Lamborghini přislíbilo účast na vytrvalostním klání Le Mans

Foto: Lamborghini

Slavný francouzský okruh de la Sarthe čeká zlatá éra moderních vytrvalostních závodů a automobilka Lamborghini bude u toho!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Že motorsport umírá? Ale kdeže! Dost možná teď totiž žijeme v jedné z nejlepších epoch motorismu, neboť spalovací motor je na svém vrcholu a jeho „křížení“ elektromotory přináší zajímavou kombinaci výkonu a efektivity. Důkazem budiž nové regule prototypů slavného Le Mans, kam se přidala už řada zvučných jmen – a teď už i Lamborghini!

Článek

Závodní tým automobilky Lamborghini neboli Lamborghini Squadra Corse momentálně vyvíjí sportovní prototyp pro vytrvalostní třídu LMH, tedy Le Mans Hypercar. Ve třídě těchto takzvaných „hyperaut“ bude soutěžit v rámci Světového vytrvalostního šampionátu, jehož vrcholem je právě slavné klání v Le Mans.

Foto: Lamborghini

I když dosud neznáme jeho skutečnou podobu, je příď závodního prototypu evidentně inspirovaná silničním supersportem Sian (na obrázku), který rovněž používá hybridní pohon

A nejen to – velmi podobné regule jako vytrvalostní seriál automobilové federace FIA má rovněž zámořská série IMSA, takže se počítá s účastí na vytrvalostních závodech v Sebringu, Daytoně a dalších. A bude to opravdu podívaná, protože účast už přislíbila další zvučná jména, jako je například Ferrari, Porsche, Toyota, BMW, Peugeot nebo soukromnické týmy Glickenhaus a ByKolles.

Projekt má prozatím označení „přísně tajné“, takže z celkové podoby vozu víme jen velmi málo – vlastně jen skicu v úvodu článku. Vidíme tu patrné designové znaky z hybridního supersportu Sian nebo čistě okruhové zbraně SCV12. Nelze potom přehlédnout nízkou, ostře řezanou siluetu začínající nízkým a poměrně dlouhým čumákem, přecházejícím v kabinu jako vystřiženou ze stíhačky se střešním náporovým sáním a postupně se rozšiřující zádí.

My prozatím nevíme, jaký typ pohonu Lamborghini zvolí, druh pohonu však víme jistě – půjde o hybrid, a to pochopitelně z toho důvodu, že je to dáno pravidly třídy Le Mans Hypercar.

Foto: Toyota

Patrně nejdál je s vývojem svého želízka v ohni japonská Toyota s typem GR 010, alespoň tedy prozatím. Ta nastoupí už letos v úvodním ročníku třídy Le Mans Hypercar

Už jsme to společně jednou probírali, ale opakování – matka moudrosti. Základem je (téměř) libovolný spalovací motor pohánějící výhradně zadní kola, doplněný o elektromotor na přední nápravě. Teoreticky výrobci mohou pochopitelně použít desetiválce i dvanáctiválce, vzhledem k jejich vyšší hmotnosti a potenciálně vyšší spotřebě je to však velmi nepravděpodobné.

Dle posledních informací se většina výrobců respektive stájí rozhodla pro přeplňované šestiválce, ačkoliv u stáje Glickenhaus to zatím vypadá kupodivu na atmosférický osmiválec, Porsche už testuje svoji přeplňovanou V8. Onen spalovací motor bude striktně omezen na výkon rovných 500 kW, tedy 680 koní a bude vozy pohánět do rychlosti 120 km/h.

Foto: BMW

Svoji účast potvrdila také automobilka BMW. Zvítězit v Le Mans se jí zatím podařilo jen jednou, a to v roce 1999 s typem V12 LMR

Ve sto dvaceti se připojí elektromotor o výkonu 200 kW, tedy nějakých 270 koní, ovšem pozor – výkon „spalováku“ rázem klesne tak, aby výkon stále byl deklarovaných 680 koní. Ve vyšších rychlostech tedy vytrvalostní hyperauta budou „čtyřkolky“, nicméně odstartovat auto vždy musí na benzinový pohon, v boxech může jet čistě na elektřinu. Minimální hmotnost vozů bude 1 030 kg.

Třída LMH je vlastně takový pohrobek nám dobře známé třídy LMP1, které svého času dominovalo Porsche. Poté se z třídy stáhlo a ještě nějakou dobu jí kralovala Toyota, načež prototypy třídy LMP1 zanikly úplně.

Foto: Peugeot

Peugeot nastoupí příští s typem 9X8. Ten kupodivu jako jediný ze soutěžních prototypů nepoužívá zadní přítlačné křídlo

Třída LMH má přinést férovější ekonomické podmínky série, s čímž jde ruku v ruce větší vyrovnanost vozů, a tedy i zajímavější závody. Účast na zahajovací sezoně potvrdila Toyota se dvěma vozy, Glickenhaus se dvěma vozy a Alpine s jedním.

Další týmy budou následovat a jistě budou bedlivě sledovat počínání letošních účastníků – příští rok už se připojí BMW, Porsche, Ferrari, Peugeot, tým rozzuřených býků ze Sant’Agaty Bolognese se připojí rok poté. Taky se tak těšíte jako my?

Reklama

Načítám