Hlavní obsah

Okruh Brooklands u Londýna oslavil sté výročí od posledního rychlostního rekordu

Psal se květen 1922, když K. L. Guinness na okruhu Brooklands zajel letmý kilometr rychlostí přes 215 km/h a stal se nejrychlejším mužem na světě. Od té doby už byly všechny rychlostní rekordy stanoveny na pouštích či pláních, nikoliv závodních okruzích.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Brooklands slaví 100 let od posledního světového rychlostního rekorduVideo: Reuters

 
Článek

Když dnes někdo stanoví nějaký rychlostní rekord, je to většinou na solných pláních v americkém Bonneville nebo na podobném místě, kde je rovný terén a zdánlivě nekonečný prostor. Nebylo tomu tak ale vždy – dějištěm světových rychlostních rekordů býval často okruh Brooklands v hrabství Surrey u Londýna.

Poslední rychlostní rekord tam byl stanoven v uplynulém týdnu - ovšem před 100 lety. Konkrétně se psal 17. květen 1922 a oním rekordem byla nejvyšší rychlost dosažená na souši.

Rekordmanem byl Kenelm Lee Guinness – není to shoda jmen, byl členem oné slavné pivovarnické rodiny – a na voze Sunbeam 350hp dosáhl rychlosti 215,25 km/h při letmém kilometru.

Hennessey Venom F5 překonal rychlostní rekord předchůdce

AutoMoto

Označení pocházelo z výkonu motoru. Ten byl 350 imperiálních koní, tedy 354 metrických koní či 260 kW. Motorem byl 18,3l vidlicový dvanáctiválec pojmenovaný Manitou, který byl původně leteckým motorem, a vůz popohnal k dalším dvěma rekordům. Své absolutně nejvyšší rychlosti 245,96 km/h dosáhl v roce 1925.

Ten byl samozřejmě prominentním exemplářem oslav, které se v Brooklands – okruh samotný už nestojí, ale jeho zbytky dodnes ano – u příležitosti stého výročí konaly. Kromě něj se objevil také závoďák Napier-Railton a zcela náhodou kolem projížděla i parní lokomotiva.

Adept na nejrychlejší vozidlo světa překonal tisíc kilometrů v hodině

AutoMoto

Rychlostní rekordy se pořádají dodnes, i když rychlosti, kterými nejrychlejší auta světa jezdí, už jsou pro běžné smrtelníky těžko představitelné – a ona auta jsou speciály postavené s jediným účelem, nedá se v nich běžně jezdit.

K čemu to je dobré, připomíná Andy Green, který v roce 1997 jako první prolomil rychlost zvuku s vozem Thrust SSC a nyní pracuje na překonání mety 1000 mph, tedy 1609 km/h: „Najdeme způsoby, jak použít existující technologie, které lidi ještě nenapadají. A pak tento přístup a inspiraci použijeme ve světě zítřka. To je to, co snaha o překonávání rekordů přinese,“ nechal se slyšet.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám