Album týdne Normana Lebrechta: Henryk Górecki – Skladby pro klavír

Britský hudební kritik a publicista Norman Lebrecht se tento týden věnuje kolekci klavírních skladeb polského skladatele Henryka Góreckého, známého především jako autora Symfonie žalostných písní, kterou vybrala a zahrála jeho dcera Anna Górecka.
Anna Górecka, 2015 (zdroj Anna Górecka)
Anna Górecka, 2015 (zdroj Anna Górecka)

Když se v roce 1992 náhle na vrcholech popových hitparád objevila éterická třetí symfonie neznámého polského skladatele, musel jsem se s ním setkat, a to hned dvakrát, v Bruselu a v Londýně. Henryk Mikołaj Górecki mluvil pouze polsky a německy – a německy jen nerad, kvůli vzpomínkám na válku. Připadal mi jako tvrdohlavý muž se silnou povahou, neochvějnou vírou v Boha, nenávistí vůči komunismu a pohrdáním vůči zženštilým trendům Západu. Pierre Boulez nazval jeho třetí symfonii „merde“, a Górecki neváhal říct to samé o Boulezovi.

Góreckého raná tvorba však nebyla a nic méně moderní než Boulezova. Toto průzračné album, na kterém hraje jeho dcera Anna Górecka, jasně ukazuje, jak experimentálním skladatelem Górecki byl, dříve než se prodal milion CD s jeho třetí symfonií.  Jeho nejranější sada preludií, z roku 1955, je úderně Bartókovská. Z ptačího hnízda (1956) zase připomíná Janáčkovy procházky krajinou. Trojice dodekafonických skladeb z následujícího roku jsou prakticky ortodoxní Anton von Webern. Górecki, žijící pod nadvládou režimu, který tvrdě potlačoval „formalismus“, si zahrával s ohněm.

Ale tato hudba je komplikovanější, než se na první poslech může zdát. Jeho preludia, věnovaná spolužačce, kterou si později vzal, skrývají utajenou vášeň. Jeho toulky přírodou jsou o dost skalnatější, než ty české, a jeho serialismus má lidskou, polskou tvář. Zatímco jeho slavnější současník Penderecki změnil svůj styl, aby vyhověl požadavkům sovětských aparačniků a získal větší publikum, Górecki zůstal v Katowicích, zásadově se držel atonality a skládal zajímavé a hrubé kusy pro klavír – dokud ho jeho chytlavá symfonie nepřipravila o soukromí a neudělala z něj komerčně nejúspěšnějšího žijícího skladatele symfonií všech dob.

Mimořádná kolekce skladeb, kterou vybrala a intimně zahrála jeho dcera, odhaluje Góreckého nezřízenou vynalézavost, od krup bušících do skla až po nečekaně údernou sonátu. Poznejte Góreckého vnitřní svět. Stojí ta za to.

Ukázka:

Anna Górecka plays Henryk Mikołaj Górecki
H. M. Górecki: Čtyři preludia, Op. 1
H. M. Górecki: Ukolébavka, Op. 9

H. M. Górecki: Z ptačího hnízda, Op. 9a
H. M. Górecki: Různé kusy, Op. 52
H. M. Górecki: Intermezzo
H. M. Górecki: Moment Musical
H. M. Górecki: Pro Annu
H. M. Górecki: Mazurky, Op. 41
H. M. Górecki: Sonáta pro klavír č. 1, Op. 6

Anna Górecka – klavír

Label: CD Accord
Datum vydání: Duben 2022
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments