Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tento Daedalus byl postaven hned dvakrát a zůstává jediný na světě

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Kvalita provedení odpovídá jedinému kusu na celém světě. Maximální důraz na detail neopustil výrobce ani po dálničním zásahu zezadu.

Při pohledu na jednokusový Daedalus nelze přehlédnout nádherné retro inspirované referenčními body senzačních sportovních roadsterů, které toho času vládly silnicím v Sebringu či Le Mans koncem 50. a začátkem 60. let minulého století. Elegance se snoubila s rychlostí, což chybí mnohým současným modelům i jejich pilotům.

Silné charisma krásného vozu postrádal i Kris Heil z Aptosu v Kalifornii, který vlastnoručně postavil jediný prototyp otevřeného sportovního veterána přebírajícího auru výjimečnosti Astonu Martin DBR1. Kromě úspěšného speciálu ze závodu Le Mans v roce 1959 se Heil nechal ovlivnit starými Jaguary C-Type a D-Type.

Výsledek křížení pohledných a zároveň rychlých aut dávné doby vznikal složitě, náročný proces zdramatizovaný tragédií skončil o to nádhernějším unikátem ve výstavní kondici. Ruční výroba zeleného roadsteru trvala 11 let mezi roky 2005 a 2016. Britské tradiční lakování střídala americká technika pohonu pomocí řadového šestiválce GMC modelového ročníku 1952 až 1960. Motor vpředu určený hot-rodům byl usazen v trubkovém rámu pod hliníkovými pláty karoserie. V útrobách se nacházel také pětistupňový manuál Tremec a kotoučové brzdy Wilwood na obou nápravách. Odhadovaný výkon 280 až 300 koní bohatě stačí na 1,2 tuny celkové hmotnosti, přičemž maximální rychlost nebyla nikdy vyzkoušena, tempo 160 km/h zatím vždy uspokojilo.

Zdařily projekt asi rok těšil návštěvníky automobilových expozic. Heil v srpnu 2017 zamířil po dálnici na další sraz (Danville Concours d'Elegance), ranní provoz byl minimální, přesto se našel osudový okamžik, kdy byl Daedalus ve špatnou chvíli na špatném místě. Údajně se zjevil neovladatelný vůz, který přejel pět pruhů a zezadu trefil naleštěný prototyp následně odmrštěný na svodidla. Betonový středový pás neustoupil, proto veškerou energii vstřebaly kompletně poškozené karosářské díly včetně ohnutého podvozku a utrženého odpružení.

Komplikace demotivovala k dalším hodinám v dílně, přesto profesionální hasič a bývalý tovární výrobce závodních aut začal s opravou čtyřstopého vraku. Vysněný Daedalus je zpět, zbývají drobnosti a po důkladném umytí může jedinečný otloukánek opět po svých dorazit na srazy a výstavy automobilů. Tragická událost přinesla pozitivní doladění některých drobností vzhledu, druhá verze by měla být ještě hezčí a propracovanější než nabouraná první generace.

Spolu s první konstrukcí zabrala dvojitá stavba celkem 16 let života jednoho muže. „Jsem z toho unavený. S autem jsem skončil – postavil jsem ho už dvakrát,“ připomněl Heil dny a noci v dílně. Vloženou práci prý nevykoupí ani prodejní suma – oživený koncept bude totiž na prodej pokrývající finanční nároky bokem odsunutého projektu. Zřejmě je čas přeorientovat se na jinou kategorii, protože elegantní historii vystřídá pokus vytvořit konkurenci Jaguaru XJ13 alias BMW s motorem uprostřed, na které si podle Krisových slov v Mnichově nikdy netroufli.

Dokončení homologovaných aut je prý obtížnější než kompletace závodních provedení. Na běžných silnicích nesmí chybět stěrače, skleněná okna, dveře, světlomety a bezpečnostní prvky podléhající zákonům. Daedalus má vše, i po nehodě se vrátil lak, čalounění a výbava na nejvyšší možné úrovni v souladu s jediným exemplářem na celém světě.

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme