Škoda FAVORIT. Vstup do éry úspěchu před více než 30 lety

Přidat na Seznam.cz

Premiéra 16. září 1987 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně znamenala pro tradiční českou firmu zlom. Svým nejmodernějším designem i kombinací motoru vpředu a pohonu předních kol se ŠKoda FAVORIT vyrovnala západním konkurentům ve své třídě.

Agilní kompaktní model exceloval i v rallye závodech, píše web Škoda storyboard.

„FAVORIT znamenal začátek dynamického vývoje značky Škoda, který pokračuje dodnes. Přestože okolnosti nebyly nijak příznivé, tým nadšených a zapálených inženýrů vytvořil vůz, který mohl okamžitě konkurovat na západním trhu. Progresivní koncepce vozu FAVORIT, stejně jako odborné znalosti a zkušenosti vývojářů, byly rozhodujícími faktory, které po sametové revoluci v roce 1989 stály za zájmem koncernu Volkswagen o značku Škoda v Československu,“ říká předseda představenstva společnosti Škoda AUTO Bernhard Maier.

Projekt moderního osobního vozu s motorem vpředu a pohonem předních kol vznikl na základě rozhodnutí československé vlády z prosince 1982. Termíny realizace byly extrémně krátké: vývojová fáze měla být dokončena do dvou a půl roku (do 30. června 1985) a výroba měla být zahájena do pěti let. Zkušený inženýr Petr Hrdlička se jako vedoucí týmu spojil se skupinou vysoce kvalifikovaných a motivovaných pracovníků, kteří se úkolu zhostili s velkým osobním nasazením. Přinejmenším nezačínali od nuly, protože inženýři se touto koncepcí zabývali již dříve a vyvinuli prototyp Škoda 780 s pohonem předních kol.

Atraktivní kabát pro moderní techniku: Design od Bertoneho

Významnou roli při přijetí nového vozu hrál design. V souladu s trendem počátku 80. let se Škoda rozhodla svěřit design nového kompaktního vozu italskému designérovi. Pro vývoj karosářských verzí hatchback, kombi, notchback a kupé a několika verzí interiéru bylo vybráno turínské studio „Stile Bertone“. Kromě toho bylo toto studio pověřeno zkonstruováním celkem 19 prototypů v různých provedeních. Za realizaci designu v sériové výrobě byl zodpovědný tým z centrály společnosti Škoda AUTO v Mladé Boleslavi. I v této oblasti prokázali čeští konstruktéři velkou míru kreativity a odborných znalostí: V porovnání s modelem Škoda 120 s motorem vzadu snížili počet lisovaných dílů ze 405 na pouhých 227 kusů. Kromě toho měl o 40 mm kratší FAVORIT o 85 mm delší vnitřní prostor a větší objem zavazadlového prostoru než jeho předchůdce. Škoda FAVORIT se stala plnohodnotným rodinným vozem a vytvořila vynikající základ pro pozdější verzi kombi Škoda FORMAN.

Rozmanitá mezinárodní spolupráce

Tým společnosti Škoda AUTO úzce spolupracoval s Ústavem pro motorová vozidla v Praze (ÚVMV), kde se například během jednoho týdne uskutečnily simulované testovací jízdy v rozsahu odpovídajícím 100 000 kilometrů. Později byly prototypy vyzkoušeny na skutečných silnicích, kde najely přes čtvrt milionu kilometrů. Silniční zkoušky probíhaly také v Alpách a v horku na italské Riviéře. Účinnost a stabilita brzd byla testována na alpské silnici Grossglockner a na rakouském Turracher Höhe. Během vývojové fáze spolupracovali inženýři značky Škoda s mnoha externími specialisty. Odborníci z Porsche se například podíleli na zavěšení motoru, geometrii přední nápravy a snížení hladiny hluku v interiéru. Závěrečná fáze vývoje vozu Škoda FAVORIT zahrnovala dynamické testy na zkušebním okruhu Porsche ve Weissachu.

Značná pozornost byla věnována „srdci“ nového modelu. Tím byl osvědčený čtyřválcový motor OHV o objemu 1289 cm3 a výkonu 43 kW (58 koní) nebo 46 kW (63 koní) – zpočátku s karburátorem, od roku 1993 se vstřikováním paliva. Škoda AUTO vyhověla vysokým nárokům evropské klientely na spolehlivost a novým předpisům pro výfukové plyny použitím zvláště odolných materiálů pro sedla ventilů, pístů s ocelovým jádrem, kvalitnějších vložek válců, tužších skříní válců a klikové skříně, tvrzeného klikového hřídele a mnoha dalších optimalizací.

Úspěšná premiéra na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, 1987

Škoda FAVORIT oslavila svou oficiální světovou premiéru 16. září 1987 na 29. mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, kde si nový model prohlédly statisíce zvědavých motoristů a novinářů z celé Evropy. Zpočátku byl ve Vrchlabí postaven omezený počet vozů pro homologaci. Plná výroba byla zahájena počátkem prosince 1987. Od srpna 1988 se řada FAVORIT vyráběla také v centrále v Mladé Boleslavi. První vozy typu FAVORIT 136 L (de Luxe) zamířily k prodejcům ve čtvrtém čtvrtletí roku 1988 a byly k dostání za cenu od 84 600 korun československých.

Modernizovaný FAVORIT: neustále se zdokonalující

Po sametové revoluci v listopadu 1989 a přechodu na tržní hospodářství se rychle ukázalo, že dlouhodobou konkurenceschopnost značky Škoda může zajistit pouze vstup silného zahraničního partnera. Po intenzivních jednáních s několika zájemci se Škoda na jaře 1991 stala členem koncernu Volkswagen. Škoda FAVORIT, jeden z mála osobních automobilů moderní konstrukce navržených v bývalém východním bloku, se i po vstupu do koncernu Volkswagen ukázal jako výborný základ. Nyní se model dočkal modernizace techniky, vzhledu i kvality. První facelift proběhl v roce 1991 a asymetricky umístěné logo se přesunulo do středu masky chladiče. Zásadní revizi z ledna 1993 si mnozí řidiči zapamatují díky působivé reklamní kampani: Škoda na FAVORIT připevnila 548 vlajek – jednu za každé vylepšení kompaktního modelu.

Díky postupným úpravám držela řada FAVORIT krok s rostoucími požadavky zákazníků na bezpečnost, komfort a design. To zajistilo modelové řadě trvalý úspěch na náročných trzích; v Německu se prodeje mezi lety 1990 a 1991 téměř zdvojnásobily. Prodej vozů Škoda FAVORIT a verze FORMAN kombi získal další impuls zavedením speciálních edic, například Sport Line, Black Line, Marathon a Excellent. Od srpna 1987 do září 1994 bylo vyrobeno 783 168 vozů Škoda FAVORIT. Vedle kombi a užitkových derivátů modelu FORMAN, včetně modelu PICK-UP, vyrobila Škoda celkem 1 077 126 vozů tohoto modelu, než štafetu převzaly modely Škoda FELICIA a FELICIA COMBI.

Zdroj: skoda-storyboard.com