Video placeholde

Klempíř: Konfrontační čecháčkovství mi vadí, Babiše bychom měli vymlčet, cpeme ho dopředu. Prezident nebude

„Jsem trochu turista,“ odpovídá Oto Klempíř na dotaz, pro jaké politické strany pracoval, a použitým příměrem bezděky dokládá, čím se baví i živí. Zatímco jeho slovní ekvilibristika je neodmyslitelně spjatá s nekorektními texty písní skupiny JAR, v marketingu je šedou a vyhledávanou eminencí. Coby politický marketér pomohl Ivanu Bartošovi a Pirátům, dělal pro ODS i koalici Spolu. „Když tě k sobě pustí, je to fakt zajímavé, protože si celou dobu kladeš jednu vnitřní otázku a ta je: Jak to tenhle hodný kluk zvládne mezi tou zvěří na ministerstvech,“ říká a oceňuje, že se členové současné vlády dokáží domluvit. Konfrontační tón považuje za přežitý, věří, že na něj neuslyší ani voliči prezidenta.

„Po neslaném, nemastném začátku začala být vláda víc kompaktní. Všichni do nich kopali, nedali jim vůbec vydechnout. Teď se nějakým způsobem sebrali a komunikují dobře,“ hodnotí Oto Klempíř způsob, jakým kabinet premiéra Fialy prezentuje veřejnosti svá stanoviska. Příčiny proměny vládní komunikace jsou přitom podle něj tři. „Jedna z nich je krásné počasí, to je zásadní. Druhá je obrovský tlak zvenku, mezinárodní situace, a třetí je tlak zevnitř, kdy lidé začínají žít trošku ve strachu, a když máš extrémní pocity typu strach, strach z hladu, což jsou takové dva válce, které nechce nikdo zažít, protože z minulosti víme, že to byly hlavní hrůzy, tak lidi začínají pomalinku brblat. Zatím je to ještě více nebo méně ticho na těch venkovech, chci říct mimo Prahu, ale ono to ticho přestane působit a vyroste v řev. A preventivně, jako kdyby to věděli, protože to je jasné, že to bude, tak vláda začíná pracovat velmi kompaktně a líbí se mi to sebrání do jedné skupiny,“ kvituje zkušený marketér a odborník na politický marketing, podle kterého je žádoucí oprostit se od starých vzorců a být konsenzuální.

„Nazrál čas přestat myslet na občany této země jako na voliče a je třeba začít na ně myslet jako na lidské bytosti a jejich potřeby. Ten, kdo je uklidní, kdo nabídne smírná, ale silná řešení, vyhraje. Pevně věřím, že takový člověk, taková politická nabídka je nabídka budoucnosti. A je to i nabídka budoucího prezidenta, i budoucí rétoriky politických stran, protože hádání se, kdy jeden naprosto natvrdo odsuzuje druhého, mně už přijde kontraproduktivní,“ je přesvědčen, že cestu na Hrad příštímu prezidentovi nakonec nevydláždí slovní útoky a argumentační fauly.

„Konfrontační čecháčkovský tón“ mu vadí i v reakcích na oznámenou kandidaturu generála Petra Pavla. „Komu v NATO vadilo, že byl v Generálním štábu komunistické armády, a prostě tam musel být, když chtěl být na vedoucí pozici?! V NATO to nikomu nevadilo a teďka naráz v Čechách vyběhly zase další konfrontační hlasy. Místo toho, aby hledaly protiváhu silného bijce proti tomu válci Andreje Babiše, tak se ho snaží hned zpočátku poškodit,“ konstatuje s tím, že bývalého premiéra naopak jeho hateři ještě posilují. „Dokáže rozvířit diskuze v našich kruzích i v jeho elektorátu, ti ho milují a nás to rozčiluje. My děláme parodie a tím způsobem mu nechtěně pomáháme, protože vytváříme další mediální prostor, který by nikdy neobsadil. My ho vlastně cpeme dopředu,“ upozorňuje Klempíř a za nejúčinnější strategii v takových případech považuje vymlčení.

V čem byla poslední kampaň Pirátů tupá a proč po jejich ohromujícím nástupu přišel pád a teď jsou prakticky neviditelní? Jak je možné, že to, co projde jiným stranám, ODS lidi neodpustí? Proč si ministři na své funkční období vybírají pouze jeden titánský úkol? Na čem je dobré stavět kampaň? A kdy vyjde JAR nová deska Jesus Kristus Neexistus? I na to odpovídal v Prostoru X Oto Klempíř, hudebník, člen skupiny JAR, ale taky marketér a odborník na politický marketing. I za rozhovor s ním můžete tvůrce Prostoru X ocenit a hlasovat pro sérii rozhovorů v anketě Podcast roku – zde. Děkujeme a brzy na slyšenou!