Škoda Kodiaq RS s benzínovým dvoulitrem. Jaká je a má smysl nad ní uvažovat?

Přidat na Seznam.cz

Představa Škody o výkonném SUV střední třídy je jiná než u mnoha konkurenčních značek – a o to je přitažlivější. Kodiaq vRS, nyní s benzinovým pohonem, se prodává za peníze, za které byste si alternativně mohli pořídit rychlejší crossover s prémiovým označením, ale tento sedmimístný český uchazeč přináší více charakteru, více prostoru a rodinné flexibility, více trakce, více výbavy: vlastně více téměř všeho.

Na ničem z toho by nezáleželo, kdyby nešlo o skutečně důvěryhodný výkonný kousek. Ale poněkud překvapivě jím skutečně je, píše web RAC.

Pozadí

Za normálních okolností byste Škodu Kodiaq, sedmimístné SUV segmentu D české značky se střední až velkou karoserií, nepovažovali za ideálního kandidáta na výkonnou techniku. Je to rodinný dopravní prostředek určený spíše na předměstí než na závodní okruhy. Jeho přitvrzení podvozku a použití výkonného motoru pod kapotu by nemělo dávat smysl.

Přesto se to navzdory všem předpokladům podařilo u původní verze modelu Kodiaq vRS, která byla vybavena vznětovým motorem 2,0 litru s bi-turbem a patřila k našim nejoblíbenějším rodinným SUV, dokud emisní předpisy nevyřadily tuto variantu z výroby. Škoda se nechtěla vzdát myšlenky sportovního Kodiaqu, a proto v rámci střednědobé aktualizace této modelové řady znovu uvedla do nabídky tuto vrcholnou variantu, tentokrát s benzinovým motorem 2,0 l TSI. Překvapující Škoda? V tomto případě ano.

Jízdní zážitek

Starý Kodiaq vRS s naftovým motorem skutečně držel rekord v jízdě na Nordschleife na Nürburgringu (pro sedmimístná SUV), takže z toho lze usuzovat, že tento crossover není v zatáčkách úplný břídil. Nesmyslná ocenění tohoto druhu vypovídají o zoufalé potřebě Škody, aby byl tento model brán vážně jako výkonný vůz – což lze do jisté míry pochopit. Nejen značka výrobce, ale také žánr crossoveru, sedmimístný interiér a jako by to všechno nestačilo, i poněkud přemrštěná cenovka tento vůz v showroomu spíše handicapují. Takže v případě, že byste o existenci tohoto vozu vůbec nevěděli, mohli byste ho snadno zavrhnout. Ale neměli byste.

Ne, pokud chcete sedmimístný rodinný vůz s trochou charakteru, rozumnými provozními náklady a smyslem pro rychlost, což není kombinace, kterou by bylo na dnešním trhu snadné najít za méně 1,5 milionu korun. Místo předchozího vznětového motoru 2,0 litru TDI s výkonem 240 koní nyní Kodiaq vRS používá známý zážehový agregát 2,0 TSI koncernu VW, stejný, který nabízejí nižší Kodiaqy s výkonem 190 koní, ale zde je vyladěn na 245 koní. Sprint z klidu na 100 km/h trvá pouhých 6,6 s, což je o 1,1 s rychleji, než zvládne model 2.0 TSI o výkonu 190 k. Je také téměř o půl sekundy rychlejší než starý dieselový model vRS.

V nabídce jsou různé jízdní režimy, které díky standardně dodávanému adaptivnímu tlumení ovlivňují kvalitu jízdy – stejně jako citlivost řízení, odezvu na plyn a časování změn automatické převodovky DSG s pádlovým řazením, které je nezbytné pro využití zázračného chrapláku dvou turbodmychadel. K dispozici jsou navíc obrovské brzdy a pořádné trakční schopnosti v terénu, včetně volitelného režimu „sníh“. Navíc můžete táhnout přívěs o hmotnosti až 2,5 tuny. To vše je velmi praktické.

Design a konstrukce

Škoda oblékla Kodiaq vRS pečlivě tak, aby odpovídal své prémiové výkonnostní stanici v životě. Na přídi a zádi tak najdete poutavá 20palcová kola z lehké slitiny „Sagitarius“ a nápisy „RS“. K tomu elegantnější nárazníky, dvojité koncovky výfuku s velkými otvory a lesklá zadní úprava střešních ližin, bočních zrcátek, rámů oken a přední mřížky. Nic z toho nezakrývá poměrně velké rozměry tohoto SUV; s délkou přibližně 4,7 metru jde o jeden z největších modelů koncernu VW, který byl odvozen od koncernové platformy MQB.

Uvnitř najdete karbonové obložení a sportovní volant, hliníkové pedály a sportovní sedadla čalouněná přilnavou látkou alcantara. Standardem je 9,2palcová dotyková obrazovka infotainmentu na středovém panelu a Škoda dodává 10,25palcový digitální přístrojový štít „Virtual Cockpit“. Stejně jako u všech ostatních vozů Kodiaq se lavice ve druhé řadě sklápí a lze ji posunovat dopředu a dozadu o 180 mm. I tento vůz si zachovává třetí řadu sedadel, což je věc, od které se některá výkonná SUV obejdou. Vzadu je k dispozici 270 litrů zavazadlového prostoru se všemi třemi řadami na místě – nebo 765 litrů, pokud třetí řadu sklopíte a druhou posunete dopředu. Pokud sklopíte i druhou řadu, je to 2 005 litrů. Takže ano, je to tak praktické, jak jen výkonné vozy bývají.

Shrnutí

Modelová řada ŠkodavRS sahá až k Octavii s tímto označením uvedené na trh v roce 2001, která byla vybavena 1,8litrovým benzinovým turbomotorem o výkonu 180 koní. Za volantem této moderní interpretace toho, co může označení RS znamenat, je poučné zvážit, jak se od té doby věci posunuly. Ačkoli Kodiaq vRS váží mnohem více než stará Octavia, pojme mnohem více zavazadel a usadí další dva lidi, jeho provoz není dražší a na 100 km/h se dostane o více než sekundu rychleji.

Jízdní vlastnosti samozřejmě nemohou být tak sladké, ale způsob, jakým čeští inženýři zkrotili to, co by u vozu této velikosti mělo být zázračnou úrovní náklonů karoserie, je hluboce působivý. Slonem v místnosti je samozřejmě požadovaná cena, za kterou získáte řadu alternativních SUV střední třídy prémiových značek. Jen málokteré z nich má sedmimístnou rodinnou variabilitu.

Zdroj: rac.co.uk