TOPlist

Nová vlna phishingových útoků: kyberzločinci se vydávají za Google, Microsoft i LinkedIn

checkpoint hacker security phishing malware

Výzkumný tým společnosti Check Point zveřejnil nejnovější report zaměřený na phishingové útoky v prvním čtvrtletí letošního roku. Ze zprávy vyplývá, jaké značky kyberzločinci nejčastěji napodobovali při pokusech o krádeže osobních dat nebo platebních údajů.

Žebříčku vůbec poprvé dominovala sociální síť LinkedIn, která se chlubí více než 300 miliony aktivních uživatelů každý měsíc. Tuto značku zneužívala dokonce více než polovina (52 %) phishingových podvodů maskovaných za známé značky. Oproti předchozímu kvartálu je to skok o 44 procentních bodů a posun z pátého místa na první. LinkedIn odsunul z čela žebříčku společnost DHL. Zajímavé je, že na konci minulého roku byl žebříček více vyrovnaný a DHL mělo na prvním místě „jen“ 23% podíl. Podle reportu kyberzločinci nejčastěji zneužívají značky sociálních sítí a následují přepravní společnosti či technologičtí giganti jako Google, Microsoft a Apple.

Při phishingových útocích se kyberzločinci snaží napodobovat známé značky a jejich webové stránky včetně URL adresy a designu stránek. Odkaz na podvodný web pak šíří e-mailem nebo textovou zprávou, popřípadě na stránky přesměrují uživatele z jiných webových stránek či podvodných mobilních aplikací. Podvodný web také často obsahuje formulář určený k odcizení přihlašovacích údajů, platebních dat nebo jiných osobních informací.

Nejčastěji napodobované značky ve phishingových podvodech (Q1 2022)

  1. LinkedIn (52 % všech phishingových podvodů napodobujících známé značky)
  2. DHL (14 %)
  3. Google (7 %)
  4. Microsoft (6 %)
  5. FedEx (6 %)
  6. WhatsApp (4 %)
  7. Amazon (2 %)
  8. Maersk (1 %)
  9. AliExpress (0,8 %)
  10. Apple (0,8 %)

Check Point Phishing

Kyberzločinci maskují phishing za známé značky a zneužívají aktuální události a trendy, aby zvýšili šanci, že se někdo nachytá. Některé útoky se snaží ukrást data a informace, jiné se naopak snaží infikovat zařízené malwarem. Nejčastěji vidíme napodobování značek sociálních sítí, i když Facebook protentokrát vypadl z Top 10. Nejlepší obranou je vzdělávání. Je důležité poznat podezřelé zprávy a věnovat pozornost detailům, překlepům, chybám v názvu domény a jiným varovným signálům. Zejména uživatelé LinkedInu by měli být obzvláště ostražití,“ říká Peter Kovalčík, regionální ředitel, Security Engineer EE v kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies.

Krádeže přihlašovacích údajů

Phishingové e-maily napodobující zprávy LinkedInu se obvykle snaží krást informace o účtu. E-maily jsou v některých kampaních odesílané z adresy „LinkedIn (smtpfox-6qhrg@tavic[.]com[.]mx)“ a útočníci se snaží, aby oběť klikla na škodlivý odkaz, který uživatele přesměruje na podvodnou přihlašovací stránku tvářící se jako LinkedIn, kde uživatel musí zadat své uživatelské jméno a heslo.

Infikování počítače zlodějským malwarem

V kampaních zneužívajících známou přepravní značku Maersk se útočníci kupříkladu pokoušeli infikovat počítač oběti zlodějským malwarem Agent Tesla. E-mail vypadal velmi věrohodně a vyzýval ke stažení excelového souboru s informacemi o přepravě zásilky. Při otevření souboru byl systém infikován škodlivým kódem. Agent Tesla je známý spyware zaměřený na krádež citlivých informací a přihlašovací údajů, který dokáže sledovat stisknuté klávesy.

Jak se před phishingem chránit?

  1. Nikdy nesdílejte své přihlašovací údaje a nepoužívejte stejná hesla. Krádeže přihlašovacích údajů jsou oblíbeným cílem kybernetických útoků. Řada lidí používá stejná uživatelská jména a hesla napříč různými účty, takže hackeři pak získají přístup k dalším online službám.
  2. Pozor na e-maily s žádostí o resetování hesla. Pokud obdržíte nevyžádaný e-mail s žádostí o resetování hesla, neklikejte na odkazy ve zprávě. Kliknutím na odkaz se totiž můžete dostat na phishingové stránky, které sice budou připomínat originální web, ale své přihlašovací údaje poskytnete kyberzločincům.
  3. Nenechte se zmanipulovat. Techniky sociálního inženýrství se snaží zneužívat lidskou přirozenost. Lidé častěji udělají chybu, když spěchají nebo se snaží plnit zdánlivě důležité příkazy. Phishingové útoky běžně používají tyto techniky k přesvědčení obětí, aby ignorovaly jakékoli podezření a klikly na odkaz nebo otevřely přílohu.
  4. Všímejte si detailů. Pokud budete pozorní, můžete odhalit řadu věcí, které signalizují phishing. Jedná se třeba o špatné formátování, pravopisné a gramatické chyby včetně názvů domén a obecné pozdravy jako „vážený uživateli“ nebo „drahý zákazníku“. Ujistěte se také, že odkazy začínají https:// a nikoli http://. A nikdy nedůvěřujte podezřelým zprávám.
  5. Obecně platí rada, abyste nesdíleli více, než je nezbytně nutné, a to bez ohledu na web. Společnosti nepotřebují vaše rodné číslo, abyste u nich mohli nakoupit. Nikdy neposkytujte své přihlašovací údaje třetím stranám.
  6. Smažte podezřelé zprávy. Pokud máte podezření, že něco není v pořádku, důvěřujte svým instinktům a podezřelou zprávu smažte bez otevírání a klikání na odkazy.
  7. Neklikejte na přílohy. Neotvírejte přílohy v podezřelých nebo podivných zprávách – zejména přílohy Word, Excel, PowerPoint nebo PDF, ale samozřejmě ani přílohy typu EXE, MSI nebo BAT.
  8. Ověřte odesilatele. U každé zprávy zkontrolujte, kdo jej posílá. Kdo nebo co je zdrojem zprávy? Dávejte pozor na překlepy nebo rozdíly v e-mailové adrese odesilatele. A neváhejte blokovat podezřelé odesilatele.
  9. Neodkládejte aktualizace. V mobilním telefonu i počítači používejte vždy nejnovější verze softwaru. Nové verze mají opravené chyby a záplatované zranitelnosti. Použití zastaralého softwaru může hackerům umožnit, aby se dostali k vašim osobním informacím.
  10. Nikdy nevěřte příliš dobrým nabídkám jako „80% sleva na nový iPhone“. Buďte velmi opatrní i u výstražných zpráv a vždy raději napřímo kontaktujte danou společnost, ať už vám přijde nějaká upomínka z banky, nebo třeba zpráva o nedoručené zásilce.
  11. Chraňte se před phishingovými útoky. Důležitým prvním krokem k ochraně je pochopení taktik hackerů a rizik souvisejících s phishingovými útoky. Moderní phishingové kampaně jsou ale sofistikované a je pravděpodobné, že řada lidí podvod nepozná. Důležité je proto používat i bezpečnostní řešení na ochranu koncových bodů a e-mailů i pokročilé anti-phishingové řešení.

Autor článku Michal Javůrek
Michal Javůrek
Nadšenec do mobilních technologií, vášnivý fotograf, cyklista a sběratel starých telefonů. Pokud zrovna nesedím u počítače, najdete mě v přírodě s fotoaparátem přes rameno, nebo v sedle na kole.

Kapitoly článku