24.4.2024 | Svátek má Jiří


Třetí hlava dolů, na řadě je tělo

25.5.2022

Cermat je instituce zřízená v roce 2006 ministerstvem školství a naplno funguje šestým rokem. V úterý vyhodil ministr už třetího ředitele respektive ředitelku. Jako důvod byly uvedeny chyby v hospodaření (dvě mega měsíčně na údržbu tiskáren úřadu, inu, státní instituce). Ministr školství Petr Gazdík ale v souvislosti vyhazovem vyslovil přání, aby „maturita vypadala jinak“. Přitom v minulosti aktuálního Cermatu je Centrum pro reformu maturitní zkoušky. Viditelným výsledkem činnosti tohoto molochu je každoročně opakovaná nespokojenost a s ní spojená debata o maturitách.

Proč bylo třeba reformovat maturitní zkoušky? Jistě jsou na to rozsáhle argumentované důvody, ten opakovaně proklamovaný je ten, aby všechny střední školy jakéhokoli druhu měly stejné maturitní zkoušky, hodnocené podle stejných kriterií stejnou metodou. Tedy za bolševika, který lpěl na glajchšaltování, nebyl s maturitami žádný problém a konaly se více méně stejně, jak to popisoval Jaroslav Žák v klasické knize Študáci a kantoři z první republiky. Do ředitelny přišly zapečetěné obálky, na výzvu rozhlasu (dřív snad výstřelem děla :-) ?) se rozpečetily, žactvo dostalo otázky a psalo písemky. Maturitní otázky jsme znali dopředu, čtyři předměty, čeština, matika a ruština byly povinné a jeden nepovinný, já si vybral děják. Pětadvacet otázek dělených na a) a b), čili padesát. O maturitním roce se učivo probíralo v podstatě znovu, takže kdo nebyl lempl a věnoval učení minimum úsilí, musel maturitu udělat. Komu to vadilo? V čem byl problém, proč bylo nutno toto zabít, proč se musel založit nějaký Cermat, aby to všechno zničil?

Ten už neprzní jenom maturity, ten má své pazoury i v přijímacích zkouškách na střední školy. Najděte si na webu kupříkladu testy z češtiny. Mně se nad nimi zvedl žaludek. Výuka češtiny by měla vést k tomu, aby se žactvo naučilo se vyjadřovat a nedělalo zbytečné chyby a aby pojalo náklonnost k literatuře. Testy Cermat jsou sbírka nechutných hlavolamů a chytáků, které nemají ani s jedním, ani s druhým, natož pak třetím zhola nic společného.

Ministr Gazdík si přeje jiné maturity. Měl by začít tím, že celý Cermat zruší. Za dobu existence nemá výsledky žádné, a když, tak pouze negativní. Jeho rozpočet je čtvrt miliardy. Mohl by se alokovat na něco užitečného.

Aston Ondřej Neff