Praha - Francouzský orchestr Les Siècles, který hraje na dobové nástroje, se dnes poprvé představil v českém hlavním městě. Na festival Pražské jaro přivezl ansámbl program k oslavě 200. výročí narození Césara Francka, skladatele v českých koncertních síních spíše opomíjeného. Franckova díla z období romantismu proložil slavným impresionistickým Mořem Clauda Debussyho.
Les Siècles se nezaměřuje na jediné hudební období. Profiluje se uváděním děl od baroka po současnost z dnešní perspektivy, vždy na příslušné historické nástroje. Řada z nich patří samotným hudebníkům. I tentokrát zvolili takové nástroje, které Franck ve své době znal a mohl slyšet – použili proto například struny vyrobené ze střev.
Orchestr zahrál v Rudolfinu pod taktovkou šéfdirigenta Françoise-Xaviera Rotha, který ansámbl založil v roce 2003. Cílem padesátiletého pařížského rodáka je představit posluchačům hudbu tak, jak její autor očekával, že bude znít. „Nejsme muzeum, ale živí hudebníci, kteří musí znovu vyvolat původní dojem z díla,“ řekl o svém přístupu.
Francka Roth označil za „jednoho z papežů francouzské hudby“, ačkoliv skladatel nebyl původem Francouz, ale Belgičan. Svá nejzralejší díla napsal po roce 1880, kdy pracoval jako profesor varhanní hry na Pařížské konzervatoři. Orchestr Les Siècles z tohoto období vybral tři. Nejprve symfonickou báseň Prokletý lovec, poté Symfonické variace pro klavír, kde se jako sólista představil Bertrand Chamayou. V druhé polovině koncertu pak ansámbl zahrál Symfonii d moll, která je Franckovou nejčastěji prováděnou skladbou.
V závěru vystoupení překvapil Roth publikum zdravicí v češtině, po které hudebníci přidali ještě úryvek z díla Georgese Bizeta.
Letošní návštěvníci Pražského jara si mohli Francka poslechnout i minulý týden, kdy dirigent Petr Altrichter provedl s Českou filharmonií symfonickou báseň Psyché.
Dirigent Roth bude na festivalu účinkovat i ve středu, kde vystoupí v Obecním domě v čele Gürzenich-Orchester z Kolína nad Rýnem.