Arriva míří k obhajobě rychlíků Praha – České Budějovice, České dráhy zřejmě uhájí spojení přes Krnov

Řídící vůz 943 na rychlíku R27 v Opavě. Foto: České dráhyŘídící vůz 943 na rychlíku R27 v Opavě. Foto: České dráhy

Běží ještě patnáctidenní lhůta na podání námitek.

Provoz rychlíkových linek Praha – Příbram – České Budějovice (R26) a Olomouc – Krnov – Ostrava (R27) má zůstat u stejných dopravců jako dosud. V takzvaném rozstřelu nabídli ministerstvu dopravy nejvýhodnější podmínky. Mají získat smlouvu do roku 2027.

V případě linky R26 má jít o společnost Arriva vlaky, u linky R27 o  České dráhy.

I když se zprvu zdálo, že výběr dopravce bude čistě formalitou, nakonec u každé linky dorazila nabídka i od konkurence. U R26 od Českých drah, u R27 od Arrivy. Ministerstvo dopravy zatím nechce sdělit, v jaké výši nabídka jednotlivých dopravců byla. Běží totiž patnáctidenní lhůta, během které lze pro výběr dopravce podat námitku. „Informaci o cenách za kilometr zveřejníme, jakmile dojde k podpisu smluv. K tomu zatím v obou případech nedošlo,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta.

Cestující už podle dříve oznámených podmínek nečeká žádná zásadní změna v kvalitě, ta má nastat až po roce 2027. Po skončení nové smlouvy by se měly stát i tyto linky stát součástí souboru nazývaného zatím pracovně jako Big Diesel, tedy motorové rychlíky s možností náhrady alternativními pohony.

Linka R27 mohla být první, která prošla otevřenou soutěží. Už měla i vítěze, společnost RegioJet. Tehdejší ministr dopravy Zdeněk Žák, který se dostal do funkce během úřednické vlády, zakázku zrušil. Na trati dál zůstaly České dráhy. Podle aktuální smlouvy jezdí České dráhy na této trase za 148 korun na kilometr, roční objem smlouvy je 750 tisíc kilometrů. Arriva jezdí na lince R26 za 119,60 Kč za kilometr.

Tagy Arriva vlaky České dráhy linka R26 Praha - Písek - České Budějovice linka R27 Ostrava - Krnov - Olomouc linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy R26 R27
145 komentářů