Monitor sankcí uvalených na Rusko: fungují, ne že ne

Válka na Ukrajině se přehoupla přes stovku dnů, denně přibývá obětí a zdevastovaných míst, ale také dezinformací a propagandistických lží ze strany ruského agresora. Je dobré si tedy připomínat, že Rusko nevítězí, ale strádá. Pomáhají tomu nejen Ukrajinci sami svým tuhým odporem, ale i občas zpochybňované ekonomické sankce vůči Rusku.

Základní přehled je jasný, Rusko čelí více než 5000 různých sankcí, suverénně nejvíce ze všech sankcionovaných zemí světa. Nejvíce jich uvalily USA (1194), Kanada (908) a Švýcarsko (824). Nejdůležitějším dopad na finanční sektor má zmražení poloviny ruských zásob zlata a cizích měn uložených na Západě v hodnotě zhruba 300 miliard USD. Je zakázáno vyvážet bankovky dolarů, eur a některých dalších měn do Ruska. Sankce postihly okamžitě ruský retail. Jen v březnu stouply ceny v Rusku o 7,6 %. Ruská centrální banka dělá co může, ale i její experti už přiznali, že do konce roku inflace dosáhne 20 %.
Stranou necháváme mediálně vděčné sankce na majetek Rusů držený na Západě v podobě tryskáčů, jacht, vil a podobně. Tady jsou některé další konkrétní aktuální případy přímých dopadů na ekonomiku a život Rusů.

Prodej osobních aut: v květnu -83,5 %
Trh s novými vozy se v podstatě zastavil. Kritici sankcí namítají, že tím trpí odbyt světových značek, v Rusku je ale největším prodejcem místní automobilka Autovaz (Lada). Ta je nejpostiženější. Loni v květnu prodala 38 284 aut, letos už jen 6012. A bude hůř. Nejsou a kvůli válce do Ruska na dlouho nedorazí žádné komponenty ani náhradní díly. Výrobu takřka zastavil i producent náklaďáků Kamaz, který dodává rovněž ruské armádě.

Letectví: Zavřené brány světa
Takřka polovina světa, většina z toho ze Západu, kam směřovalo nejvíc Rusů, zakázala ruským letadlům přistávat na jejich letištích. Zahraniční leasingové firmy si zavolaly své letouny zpět. Pojišťovny zrušily pojistky. Servisní centra už neposkytují údržbu letadlům s ruským vlastníkem.

Zbraně: Krach obří zakázky
Největší zákazník ruského zbrojařského průmyslu je Indie. Ta už ale zvažuje, že svou závislost na Rusku sníží. Zejména se projevuje nemožnost dodat klíčové součásti ruského raketového systému země-vzduch S-400, který Indie koupila v roce 2018. Dodána byla pouze část a teď je takřka jisté, že Rusové nedodrží své smluvní závazky.

Uhlí: Tata už ho nechce
A znovu Indie. Tentokrát obří železárny Tata Steel. Oznámily, že přestanou dovážet ruské uhlí kvůli nejistotě vyvolané západními sankcemi. Tata Steel byla s 617 000 tunami v prvním čtvrtletí největším dovozcem ruského uhlí do Indie.

Lodě: Sovcomflot rozprodává flotilu
Ke konci února měl Sovcomflot 134 plavidel, vlastních i pronajatých. Z toho 108 tankerů, 14 přepravců plynu a 11 speciálů. Společnost teď musela dát na prodej čtyři desítky plavidel, aby splatila zavolané půjčky od západních bank.

Čína: první vlaštovky odporu
Ani Čína nemůže zůstat stranou, příliš potřebuje Západ, aby ignorovala jeho sankce. Už to nese první konkrétní případy. Huawei přestává dodávat do Ruska 5G sítě. Čínské řešení pro platební karty Union Pay odmítlo nahradit VISA a Mastercard a stahuje se z Ruska. Největší výrobce dronů na světě, firma Dà-Jiāng Innovations, oznámila odchod z ruského trhu.

Ve sledování dopadů sankcí budeme pokračovat.

Předcházející článek

Dvě industriální akviziční příležitosti, obě vskutku neporovnatelné

Následující článek

Nejvyšší správní soud rozhodl: Korunové dluhopisy byly daňový únik a zneužití práva