Ocenění pro Pavel Haas Quartet, nové divadelní premiéry i Pražské jaro

Flashback květen 2022. Ohlédnutí za kulturními událostmi uplynulého měsíce.

profimedia-0198078575 smetzanova litomyšl.jpg

(Smetanova Litomyšl, zdroj: Profimedia)

4. května zahájil hudební festival Smetanova Litomyšl předprodej vstupenek. Letošní ročník jen čekají drobná omezení kvůli chystané rekonstrukci zámku. Dotkne se to hlavně klasických operních představení. Jaké budou změny nám prozradil umělecký ředitel Vojtěch Stříteský:
”My jsme museli ustoupit v tom letošním roce od klasických inscenací na nádvoří; tím nechci říct, že opery letos vůbec nebudou, a a nahradili jsme tyto tituly například galakoncertem Ten lásky sen v podání operního souboru Národního divadla Praha nebo Gala Verdiv podání Janáčkovy opery Národního divadla v Brně.”
Hudební festival Smetanova Litomyšl letos opět doprovodí výstavy Smetanova výtvarná Litomyšl. Zapojí se místní galerie a další kulturní instituce. Výstavy začnou na konci května, pokračovat budou do září.

V květnu získal významné ocenění Pavel Haas Quartet. Podle prestižního britského hudebního časopis BBC Music Magazine patří sdružení mezi deset nejlepších smyčcových kvartet světa. A členovi souboru – violoncellistovi Petrovi Jarůškovi to udělalo radost a ocenění si váží.
”Samozřejmě víme, že je to věc subjektivní. Samozřejmě v hudbě se nedá měřit jako ve sportu a já sám si umím představit, že bych vyjmenoval dalších třicet kvartet, minimálně, která ne, že by si zasloužili, aby tam byli, ale že tam mají být. Jen fajn dostat se do toho výběru, velice si toho vážíme a je to důkaz toho, že asi něco děláme dobře.”
V České republice soubor vystoupí v září v rámci komorní řady festivalu Dvořákova Praha.

Rusalka-148_Semperoper-Dresden_Ludwig-Olah_m.jpg

(Antonín Dvořák: Rusalka – Pavel Černoch, Semperoper Dresden, zdroj: Semperoper Dresden, foto: Ludwig Olah)

Drážďanská scéna Semperoper připravila na 7. května premiéru Rusalky. V hlavní roli prince se představil tenorista Pavel Černoch. Ve vysílání prozradil, co pro něj Dvořákovo dílo znamená:
” Já tu roli mám strašně rád a mám nesmírně rád i tu operu. Je to tak překrásná hudba a musím říct, že v podání německé dirigentky, paní Joany Mallwitz, která je báječná, je to opravdu svátek, je to skvělý…”

west-eastern-divan-orchestra--manuelvaca_51667216555_o.jpg

(West Eastern Divan Orchestra, zdroj: Pražské jaro, foto: Manuel Vaca)

Dne 12. května začal 77. ročník Pražského jara. Slavnostně ho zahájila Má vlast Bedřicha Smetany v podání West-Eastern Divan Orchestra. V čem je orchestr výjimečný, nám řekl ředitel festivalu Roman Bělor:
”Ten orchestra je mimořádně zajímavý tím, co si předsevzal jako poselství; to znamená vytvořit platformu dialogu mladých lidí z Izraele a Palestiny, lépe čečeno možná z arabských a muslimských zemí. Na světových scénách působí velmi úspěšně už dvacet let.”
Festival měl letos v nabídce čtyři desítky koncertů. Na závěr letošního 77. ročníku vystoupili v Obecním domě Vídeňští filharmonici pod taktovkou lotyšského dirigenta Andrise Nelsonse.

Činohra Národního divadla v Praze připravila na 12. a 13. května další premiéru letošní sezóny. Divadelníci nastudovali hru Williama Shakespeara Mnoho povyku pro nic. Novou podobu dala komedii z roku 1599 režisérka Daniela Špinar:
”Mně je hodně blízká právě těma hlavníma postavama – Beatrice a Benedict – kteří vlastně na začátku se představí divákům tak, že nechtějí nikoho milovat. Jsou vlastně solitéři, až bych řekla takoví křečovití, dokonce dávají slib, že to prostě nikdy neudělají…”

big-vltava-philharmo_220518-073047_ako_1.jpg

(Zdroj: IDU, foto: Bjarke Ingels Group)

Praha zveřejnila 18. května další informace o budoucnosti nové filharmonie na Vltavské. Architektonickou soutěž vyhrálo dánské studio Bjáke Ingels Group. Podoba budoucí Vltavské filharmonie se líbí i generálnímu řediteli České filharmonie. Těší se mj.na velké prostory a nové možnosti:
”Česká filharmonie má poměrně široké spektrum činností a celé to spektrum bychom tam dokázali využít. Přirozeně první věc, která posluchače napadne, tak jsou velké symfonické koncerty, protože mnoho děl z toho pozdního romantismu nebo 20. století – Mahler, Šostakovič, Richard Strauss – to těleso hraje v tak velkém obsazení, že na to ani Rudolfinum, ani Obecní dům nestačí.”

O budoucnosti klasické hudby jednali v květnu profesionálové z hudební branže i médií na jednom z největších veletrhů v německém Hannoveru. Na akci byl kolega Marek Šulc:
”Jsou tu stánky některých evropských zemí; nejvíce stánků má asi Británie, ale viděl jsem stánek Estonska, Švýcarsko tady má velké zastoupení, Francie… A to jsou opravdu oficiální instituce, které zastupují ansámbly, nebo soubory, a jsou opravdu v zastoupení ať už ministerstva kultury nebo nějaké jiné kanceláře, která má za cíl prezentovat své umělce, nebo třeba i pořadatele a labely ze svých daných zemí.”

U Pražského Jezulátka se 19. května lidé naposledy loučili s mecenáškou a sběratelkou umění Medou Mládkovou. O její výjimečnosti mluvil šéf-kurátor Muzea Kampa Jan Skřivánek:
”Strašně důležitá byla ta její jakoby společenská role, ta angažovanost, a že vlastně tohle byl vlastně úplně nový impuls, že prostě najednou se tady v 90. letech objevila tedy umanutá, tehdy 70 letá dáma, která začala prosazovat nějaké své názory a bojovat za nějaké změny, které jí přišly důležité.”
Nadace manželů Mládkových bude i dál provozovat galerii v Sovových mlýnech na Kampě a podporovat české umělce druhé poloviny 20. století.

20. května začal historicky vůbec první ročník veletrhu českých hudebních nástrojů „PROMUZIKA“. Industriální prostory PETROF Gallery v Hradci Králové nabídly vedle nástrojů i hudební vystoupení, besedy, workshopy se známými umělci a odborné semináře. Návštěvníci měli také možnost, vyzkoušet si repliky slavných kytar světových hvězd, jako byli Elvis Presley, Johnny Cash nebo Tony Rice.

Festival Concentus Moraviae 31. května zahájila komorní Klaipėda Chamber Orchestra. Festival zaměřený převážně na starší vážnou hudbu s různými žánrovými přesahy letos nabídne tři desítky koncertů a množství doprovodných akcí. K účinkujícím se připojí i patronka festivalu, mezzosopranistka Magdalena Kožená, která společně s klavíristou Simonem Rattlem festival 27. června zakončí.

Končí ohlédnutí za květnovými událostmi, připomněli vám je Kateřina Voltrová a Luděk Khebl.

Úvodní foto: Pavel Haas Quartet (Foto: Marc Borggreve)

Podcast