Vlaky na Zlínsku se stále zpožďují, v obcích na trati nefungují závory

  9:58
Poškození trakčního vedení mezi Otrokovicemi a Tlumačovem má dopad i na dopravu v některých obcích, přes které železniční trať vede. Na železničních přejezdech nefungují závory a chodci i řidiči musejí být obezřetní. Jde o pět přejezdů mezi Nedakonicemi a Tlumačovem a jeden na trati z Otrokovic.

železniční stanice Otrokovice (červen 2022) | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Dvoukolejná elektrifikovaná celostátní trať číslo 330 propojuje Přerov s Břeclaví a je hlavní železniční tepnou Zlínského kraje. Využívají ji lidé mířící ze Zlína do Prahy, Brna, Ostravy i Olomouce, zároveň tudy jezdí mezinárodní spoje na lince Varšava - Vídeň.

České dráhy informovaly o nefungujících železničních přejezdech na seznamu výluk. „Neblikají ani bílá světla na přejezdu, vlaky jezdí pomalu a neustále se ozývá houkání,“ popsal Petr Horka, starosta Tlumačova, kde jsou dva frekventované přejezdy.

Ještě více jich mají v Hulíně, pod nějž spadají i Záhlinice. „Věřím, že se podaří železnici brzo opravit,“ doufá hulínský starosta Roman Hoza. „Koridor je velmi využívaný a byl bych nerad, kdyby měli lidé chodit přes nechráněná místa delší dobu,“ dodal.

Starostové rovněž potvrdili, že strojvedoucí dodržují bezpečnostní opatření. Ta spočívají v tom, že před přejezdem sníží rychlost na 10 kilometrů v hodině a spustí výstražné houkání.

Pro řidiče a chodce platí, že není-li zabezpečovací zařízení přejezdu v provozu, musí se spolehnout na znalost pravidel silničního provozu. Auta na přejezd vjíždějí jako do křižovatky, v níž dávají přednost.

Náhradní doprava

České dráhy na webu uvádějí orientační dobu zpoždění v řádu 30 až 60 minut. Osobní vlaky mezi Hulínem a Napajedly nyní nahrazuje autobusová doprava. Vlaky linky R 18 (Praha – Luhačovice) v úseku Přerov – Staré Město vůbec nejedou, místo nich lze využít vlaky regionální dopravy, či linku R 13 (Olomouc – Přerov – Břeclav – Brno a zpět).

„Zákon jim ukládá přesvědčit se, že se neblíží vlak,“ konstatoval krajský koordinátor BESIP Zdeněk Patík. „Zároveň by u přejezdu mělo být i přenosné dopravní značení Stop, dej přednost v jízdě, aby řidiče upozornilo, že něco není v pořádku,“ dodal.

Řidiči na přejezdech chybují poměrně často, a to i v situacích, kdy výstraha funguje správně. Hlavní chybou je, že nečekají na konec červených světel.

„Jakmile se zvednou závory, rozjedou se. To je špatně, podstatné je červené výstražné světlo,“ vysvětlil Patík. Bílé světlo bliká v případě, kdy je časový rozestup mezi vlaky dostatečný, aby mohli řidiči jet přes přejezd padesátikilometrovou rychlostí.

Ačkoliv se nehoda stala v úterý v podvečer, ještě ve středu dopoledne působila zmatky na nádražích. Cestující dostávali SMS zprávy nejprve o zpoždění vlaku, potom o jeho zrušení. Jiní odjížděli po více než hodinovém čekání.

Autor: