Přejít k navigační liště

Zdroják » Různé » Jaké bylo WebExpo 2022

Jaké bylo WebExpo 2022

Články Různé

Vrátí se doba pravidelných velkých offline konferencí? Doufejme, že ano! A pojďme se podívat, jaké bylo letošní WebExpo.

Nálepky:

Letos proběhlo WebExpo trošku dřív – začalo už v pátek 10. června, pokračovalo v sobotu, a v neděli probíhaly workshopy. Výhodou přesunu z podzimu na léto měla být možnost mít večírky venku bez omrzlin, což ovšem také znamenalo, že některé prostory v Lucerně připomínaly saunu. Příští konference proběhne už v dubnu, takže vějířů snad už nebude potřeba. Ale na ty jeden ze sponzorů myslel – bylo to velmi praktické.

Hlavní sál Lucerny

Největší highlighty podle mě byly Machine learning od Alexeye Sharova, Designing for complex UIs od Vitaly Friedmana, kvalifikované dobrovolnictví od Česko.digital a crash course do startupových podílů od Jana Řežába.

tldr;

Jak si říct o podíly ve startupu a kolik komu dát najdete na stránkách indexventures.com, pokud přidáte svou programátorskou ruku k dílu v kvalifikovaném dobrovolnictví, máte možnost pozitivně ovlivnit velké množství lidí velkou přidanou hodnotou a v browseru si postavíte 3D flashovou gamesku pomocí Coherent Gamespace. Pokud si chcete zdarma a bezpečně pokecat, přejděte na Signal.

Holky se svítítkama – úvodní show

Technology for free speech – Runa Sandvik

První přednáška konference lehce propojovala zabezpečení komunikace online s vlivem války na komunikaci a požadavky na její šifrování. Runa věnuje svůj čas podpoře a konzultacím válečným zpravodajů – pomáhá jim najít bezpečné komunikační kanály.

Co změnila válka na Ukrajině v oblasti sociálních sítí a messengerů? Nejpoužívanější aplikací na Ukrajině je Telegram – nárůst jeho využití šel několikanásobně nahoru, ale není úplně nejbezpečnější. Některé velké firmy (jako Meta) reagovaly na válku vydáním update s šifrovanou komunikací a řeší, jak zachovat bezpečnost komunikujících subjektů a stále mít možnost úpravy obsahu. Doporučení: zdarma a šifrovaně signal.org.

Proč nejsou všechny aplikace šifrované hned od začátku? Při vývoji software i hardware jsou dány prvotní požadavky a rozhoduje se na vývoji toho nejpodstatnějšího na základě dat, která jsou v ten moment k dispozici, a tak ne všechna rozhodnutí jsou správná. A tak se může stát, že váš AirTag je zneužíván ke stalkingu vaším partnerem.

Building PC game UIs with web tech – Prabashwara Seneviratne

Říkejme mu prý Bash, protože jeho jméno nikdo nezvládá vyslovit. Bash nám ukázal vývoj World of Tanks, řekl, že Flash není mrtvý a flashové hry se dají úspěšně vyvíjet v Coherent Gameface a hrát v browseru. Příkladem je World of Tanks, který byl dříve psaný přes Autodesk Scaleform. Bylo nám vysvětleno, jak se píšou webové komponenty v prostředí, kde se renderuje per frame a co udělat s Reactem, aby se nechoval v některých situacích jako React.

Flutter for web (developers) – Evgeny Kot

Zase jednou live coding na pódiu! Evgeny nám ukázal psaní aplikace ve Flutteru a co pro nás vše může udělat = HTML, CSS, JS, architekturu & dev experience v jednom, multiplatormní vývoj, rychlé buildy… Znělo to jako pohádka, ale samozřejmě nám vysvětlil, že to má i své proti stránky – na vývoj webu a speciálně webu s větším množství obsahu to prostě není, protože je to v canvasu, nemá to SEO, accessibility, je to mega velký balík a vůbec se to nechová jako web.

Simple machine learning for web developers: From theory to practice – Alexey Sharov

Jak funguje machine learning a náš mozek? Dostane input a dotazuje se na detaily, dokud nepozná, o co se jedná. Stejně tak funguje i vaše klientská aplikace s tensorflow.js. Jak to funguje v teorii a praxi nám Alexej stručně představil i s ukázkou, jak trénovat virtuální mozek v rozpoznávání plyšových medvídků na obrázku a odstranil mlhavou představu o tom, že machine learning musí být raketová věda. Příklad nám nechal na github.com/izolenta/ml-for-web-devs

Designing for complex UIs – Vitaly Friedman

Letošní moderátor hlavního sálu připravil přednášku na sobotní ráno. Zaměřil se na komplexní uživatelská rozhraní aplikací a ukázal nám, že zdánlivě špatný design může být dobrý, pokud vyřeší nějaký konkrétní problém. A jediným kritériem dobrého designu je spokojenost uživatele.
Poté procházel některé problematické prvky a jejich různá řešení – rozsáhlé tabulky s filtry a hromadnými akcemi, ukázal různá řešení přednastavení filtrů a že tabulka na mobilu nemusí nutně vypadat stejně jako na desktopu. Po tabulkách probral doom infinite scrolling vs. stránkování a jejich různá řešení. Závěrem nepřesná citace ve volném překladu:

Komplexitu nemůžete skrýt, musí jen dávat smysl. / You can’t hide complexity, you need to make sense of it.

Vitaly Friedman

Expert volunteering is not a charity – Eva Pavlíková a Karel Minařík

Všichni jsme slyšeli o Česko.Digital, ale možná nevíme, proč vlastně tahle organizace vznikla. V první řadě proto, že všechny ostatní evropské země nějakou měly, jen my ne, v zemi kde operuje 140 000 nevládních organizací. Vlády naše i jiné fungují v poněkud pomalém módu a nejsou schopny flexibilně reagovat na problémy a události – především proto, že na jakýkoliv vývoj musí alokovat peníze, schválit rozpočet, transparentně vybrat někoho, kdo to vytvoří… A to trvá klidně i několik let. V takovém případě buď musí reagovat někdo dobrovolně a buď vývoj zaplatit, anebo to pro bono vytvoří nějaká organizace. Hodí se to například v dobách pandemií, nenadálých válek a na pomoc organizacím, jejichž úsilí prostě není na vládním programu v době recese. Vlády v takových chvílích ocení, pokud nějaká iniciativa přijde odspodu.

Zajímavou částí této přednášky bylo vyhodnocení příspěvku, když poskytnete dobrovolně své dovednosti. I když si za svou práci nic neřeknete, stále má svou tržní hodnotu. Takže pokud strávíte 10 hodin klofáním do klávesnice pro dobrou věc, přispějete stejně jako 10 hodinami vaší práce a lehkou kalkulací dojdete k překvapivým číslům. Navíc digitální aplikace jako Covid portál, Movapp nebo Stojíme za Ukrajinou mají větší dosah a pomáhají více lidem najednou. Kromě dobrého pocitu z dobrovolnictví můžete získat i nové zkušenosti a být součástí zajímavých týmů.
Přidat se můžete na join.cesko.digital

How a designer designs an interview – Albert Zikmund

Pokud má Vaše firma problém sehnat dobré zaměstnance, tohle mohla být přednáška pro Vás. Albert Zikmund využil své frustrující zážitky z pracovních pohovorů, když dostal za úkol najmout do firmy další designery v době, kdy na pracovním trhu jich moc neběhá. Navrhl procesy, manuály, odstranil nepříjemné situace a navrch ukázal karty, o čem je firma, práce a team. Hledal a našel.

Co-owning a startup: a crash-course on stock options for tech and startup teams – Jan Řežáb

V amerických startupech je to běžná věc, ale u nás je to stále ještě velká neznámá – opce. Do čím ranějšího startupového vlaku nasednete, tím máte větší možnost získat jeho opce s nadějí, že jednou se startup buď úspěšně prodá nebo půjde na burzu a vy si za to koupíte dům v Ořechovce. Proč by měly startupy opce nabízet? Čeká vás dřina, mizerné peníze a nejisté vyhlídky. Pro něco to dělat musíte. Navíc investoři vědí, že pokud startup opce nabídne, má šanci nalákat nějaké talenty. U startupu se očekává, že 7-12 % hodnoty firmy se rozdělí mezi zaměstnance.
Opce ovšem nejsou nekonečné a kolik si můžete říct se dá najít na indexventures.com. Jako inženýr očekávejte 0,02-0,5 %, čím vyšší pozice, tím vyšší podíl. A samozřejmě stage A vynese podstatně víc než stage B startup. A pokud už nějaké opce dostanete, nezapomeňte se zeptat, jak jsou ve vašem startupu účtované, ať vám je nesežerou daně.

Designing for global audience – Megan Dell

Jednoznačně nejdelší cestu na pódium měla Megan Dell z australské firmy 99designs by Vista. Globální platforma nabízí grafické služby různých designerů, které si vybíráte podle jejich portfolií. Díky vcelku anonymní platformě vítězí skutečné dovednosti bez předsudků a diverzita klientů (designerů) překvapila i Megan, která dostala za úkol nějakého zahraničního designera dovézt.

Přednáška se ale týkala hlavně samotné platformy, která kromě mnoha jazyků musí podporovat i různé měny, daňové systémy, relevantní piktogramy a ikony a také zvyklosti ve vyjednávání cen (ano, v USA se dává cena bez daně).

WebExpo – to ostatní

Článek je opět především dlouhý, a to je tu jen polovina všeho zajímavého. V prostorách Lucerny byly opět stolky s mentory, Pizza di Frankie, stánky s prezentacemi sponzorů, u LMC se opět podával čaj a Doubleshot doplňoval kofein. U stánků si šlo pohrát a vyhrát ceny. Chtěla jsem vyhrát Nintendo switch s Livesportem, ale moje číselné odhady čehokoliv jsou totálně mimo. Gratuluji výherci.

Součástí programu byl i program pro děti, kde po oba dny třeba šlo okouknout 3D tisk s Průšou a jiné aktivity. Na programu byly i diskuze kolem kulatého stolu.

V pátek večer se šlo slavit na loď Cargo Gallery v produkci Productboardu a prý se to vydařilo, říkali někteří nevyspalí návštěvníci. V sobotu se hrál petanque a kroket v Grébovce díky Outreach.

Videa přednášek najdete na slideslive.com/webexpo/webexpo-2022

A to je vše, přátelé.

Komentáře

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments

Enum a statická analýza kódu

Mám jednu univerzální radu pro začínající programátorty. V učení sice neexistují rychlé zkratky, ovšem tuhle radu můžete snadno začít používat a zrychlit tak tempo učení. Tou tajemnou ingrediencí je statická analýza kódu. Ukážeme si to na příkladu enum.