Hlavní obsah

RECENZE: Quo vadis postrádá operní dramatismus

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla již řadu let soustavně pečuje o soudobou operní tvorbu. Nyní se zasloužilo o vznik a premiéru opery Sylvie Bodorové Quo vadis. Za zrodem díla stojí ředitel plzeňského divadla Martin Otava, spoluautor libreta a režisér inscenace. S Bodorovou spolupracoval již na její první opeře Legenda o Kateřině z Redernu, která měla premiéru v roce 2014 v Liberci.

Foto: Martina Root

Ivana Veberová v opeře ztvárňuje Neronovu manželku Poppeu.

Článek

Prvotina strádala nedostatkem dramatismu a živých postav, částečně i kvůli nedramatické předloze. Sienkiewiczův román naopak nabízí vrcholně dramatický příběh, přesto se problém opakuje.

Bodorová umí napsat působivé sborové scény i lyrické plochy, jaké předvede i v závěru opery Quo vadis, ale její postavy postrádají hudební charakteristiku, což je třeba v případě dramaticky vděčné postavy císaře Nerona až nepochopitelné. Sólové a ansámblové scény rozmělňuje neustálé opakování vět, které sklouzává až k nechtěné parodii.

Inscenace opery s téměř třiceti postavami, operním a dětským sborem, baletem i činoherci staví na okázalé podívané využívající i technické možnosti Nové scény. Režisér Otava propojuje příběh o pronásledování křesťanů s odkazy na nacistickou i novodobou totalitu, používá i formu televizních zpráv pro požár Říma či popravy křesťanů. Klíčový moment boje o život Lygie se tak odehraje mimo scénu na principu sportovního komentáře.

Dirigent a šéf souboru opery Jiří Petrdlík věnoval nastudování patřičné úsilí, stejně tak i sólisté. Výkony Philippa Castagnera (Nero), Michala Bragagnola (Marcus Vinicius), Evy Hartové (Lygie), Jakuba Hliněnského (Petronius), Josefa Kovačiče (Apoštol Petr), Jiřího Brücklera (Tigellinus), Ivany Veberové (Poppea) i dalších jsou úctyhodné, ale operu, jež má daleko blíž k oratoriu, k působivému hudebně-dramatickému zážitku přivést nedokážou.

Sylvie Bodorová: Quo vadis
Hudební nastudování Jiří Petrdlík, režie Martin Otava, scéna Daniel Dvořák, kostýmy Dana Haklová. Světová premiéra 11. června na Nové scéně Divadla J. K. Tyla, Plzeň (psáno z první reprízy 18. června)

Hodnocení: 65 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám