Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 14°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Účty za komunálky: Strany hlásí desítky milionů za kampaň. Kdo se plácne přes kapsu a kdo se uskromní?

Autor: for - 
22. června 2022
05:09

Desítky milionů korun letos poputují z kas stran a hnutí na kampaň pro komunální a senátní volby. Zatímco některá politická uskupení budou letos skromná, jiné vrazí do propagačních materiálů a výjezdů i 30 milionů korun. Ačkoliv půjdou Češi k urnám už v září, kampaně ještě nejsou plně rozjeté. Největší nasazení politiků tak nejspíše uvidíme až ke konci léta, přičemž oslovené strany a hnutí se shodují, že vsadí nejen na klasiku, ale i na velkou kontaktní kampaň. 

Komunální volby se uskuteční 23. a 24. září. Oproti parlamentním či třeba prezidentským volbám jsou trošku složitější a vykazují i menší volební účast. Zatímco voleb do Sněmovny se účastní kolem 65 procent voličů, u komunálek šlo před čtyřmi lety k urnám 47,34 procenta voličů. Při volení zastupitelů a starostů se navíc liší i předvolební kampaně, přeci jenom zaměření politiků je po obcích různorodé. 

Blesk Zprávy se zajímaly o to, kolik finančních prostředků vynaloží na komunální volby největší strany v ČR. Částky jsou letos, alespoň prozatím, poměrně umírněné a například vládní ODS také připomíná, že náklady vždy vycházejí z potřeb jednotlivých obcí. 

„V současné době není možné náklady na kampaň přesně vyčíslit. Zejména komunální volby jsou v každém městě specifické a náklady vždy vycházejí z potřeb jednotlivých obcí. Významným přínosem v kampani bude naše aktivní členská základna a také dobrovolníci,“ řekl Blesk Zprávám mluvčí občanských demokratů Jakub Skyva.

ANO výdaje zatím tají, Piráti posílají 30 milionů

Největší opoziční strana ve Sněmovně, hnutí ANO, je známé tím, že na propagaci vynakládá velké množství prostředků. Určitá kampaň jede i nyní - aneb „Za Babiše bylo líp“. Podle předsedy hnutí se ale o kampaň nejedná. Na tu komunální se pak náklady podle mluvčího Martina Vodičky budou teprve schvalovat. 

„V tuto chvíli ještě plánované náklady nedokážeme říct. Kampaň se připravuje a náklady bude schvalovat celorepublikový výbor hnutí ANO. Počítám, že se tak stane koncem měsíce,“ řekl pro E15. Na dotazy Blesk Zpráv, na co se primárně hnutí zaměří, zatím Vodička neodpověděl. Ptali jsme se také na to, zdali náklady převýší částku 140 milionů korun, tedy částku, která byla na volby vynaložena před čtyřmi lety. 

Přesnější částku už mají Piráti. Mluvčí strany Veronika Šmídová uvádí, že strana naplánovala rozpočet ve výši 30 milionů. „Pro senátní kampaň se počítá s 5 miliony korun,“ dodává mluvčí. Senátní volby se totiž budou konat společně s těmi komunálními.

„V obou případech se jedná o částky, které na kampaň vydá přímo Pirátská strana, nicméně výsledná výše rozpočtu ještě může být ovlivněna vklady kandidátů nebo dary. Zároveň se jedná o náklad, který bude upraven s ohledem na výsledky 1. kola senátních voleb a případným postupem kandidátů do 2. kola,“ dodává Šmídová. 

Stejnou částku - 30 milionů - má v plánu i koaliční partner Pirátů, tedy Starostové a nezávislí. „V případě senátních voleb pak cca 7 milionů korun. Naše voliče budeme oslovovat přes všechny dostupné platformy a možnosti online i offline. Klademe ale velký důraz na kontaktní kampaň, setkávání se s lidmi,“ sdělila Blesk Zprávám mluvčí Sára Beránková.

Pro STAN jsou komunální volby velmi důležité, jak zmiňuje i samotná strana. A to i ve světle aktuálních kauz kolem napojení několika členů na lobbistu Michala Redla.

Video  Průvodce komunálními volbami  - Videohub
Video se připravuje ...

Rozpočet Blesk Zprávám zatím neprozradila ani KDU-ČSL. „Kolik přesně budou náklady na volby nelze v tuto chvíli odhadnout. Nicméně můžeme přesně říct, kolik peněz půjde na volby z centrály KDU-ČSL - na komunální volby 3 miliony korun,“ uvedla pro Blesk Zprávy mluvčí strany Lucie Ješátková.

Přesnější pak bylo v odpovědi TOP09. „Předsednictvo TOP 09 schválilo příspěvek pro komunální volby ve výši 5,5 milionu korun. Z této sumy je vyčleněn přímý vklad 3 miliony a 700 tisíc korun pro krajské organizace. Zbylá částka pak slouží pro celostátní podporu kampaně (grafické manuály, videa, focení atp.) Volební kampaň je decentralizovaná, takže si ji z části budou hradit také krajské organizace ze svých úspor nebo z obdržených darů,“ řekl Blesk Zprávám mluvčí Topky Jan Kocourek. 

Nejskromnější pak budou podle E15 levicové strany, které neuspěly v boji o místo v Poslanecké sněmovně. Sociální demokraté totiž bojují s finančními problémy a na kampaň tak mají jen sedm milionů. KSČM vkládá do kampaně dokonce o milion méně. 

Strany vsadí na klasiku, zaměří se i na kontaktní kampaň

A na co vlastně peníze poputují? Podle dostupných informací a některých odpovědí budou strany a hnutí sázet na klasiku. A tedy na billboardovou kampaň, na letáčky, další propagační materiály a také se budou zaměřovat na pokrytí online prostoru a na kontaktní kampaň. 

„Již nyní jsme odstartovali billboardovou kampaň s heslem „Letos znovu jdeme Spolu,“ kterou lidé vidí na sociálních sítích a brzy i v rámci bannerové kampaně. Důležitá je pro nás také kontaktní kampaň: naše místní a oblastní sdružení, stejně jako jednotliví kandidáti, připravují různé předvolební akce, aby mohli říct lidem přímo, jak chtějí věci posunout k lepšímu,“ upřesňuje pro Blesk Zprávy Skyva za ODS s tím, že bude záležet i na aktuální cílové skupině. 

U Pirátů se nemalé náklady vynaloží na online kampaň, kterou využívají tradičně. „Zároveň budeme opět velmi aktivní v kontaktní kampani – opět připravujeme tisk novin, které budeme rozdávat zdarma v ulicích. Piráti jsou decentralizovanou stranou, a proto dáváme místním sdružením prostor při nakládání s kampaňovým rozpočtem a jednotlivé kampaně se proto můžou různit,“ dodává Šmídová. 

hejhej ( 22. června 2022 14:37 )

On někdo čte ty předvolební blafy???

sarina ( 22. června 2022 08:10 )

...hm, kdo jiný se plácne přes kapsu než nesprávný Redl!

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa