Začátkem července máte šanci vidět jediného vítěze Le Mans s Wankelovým motorem v akci!
Naposledy se slavná 787B ukázala na La Sarthe v roce 2013 v rámci oslav 90 let 24hodinovky Le Mans. Původně měla být k vidění vloni, aby připomněla 30 let od vítězství v roce 1991, ale akce byla zrušena kvůli Covidu. Na slavný okruh se vydá díky podpoře modelářské společnosti Spark a za volant usedne sám „Pan Le Mans“ – Jodžiro Terada, který se čtyřiadvacetihodinovky zúčastnil devětadvacetkrát.
Vítězná 787B byla téměř na samotném konci dlouhé řady závodních vozidel, jejichž rod začal u 717C pro Skupinu C v roce 1983. Její čtyřrotorový wankel R26B s objemem 4x654 cm3 byl vrcholem vývoje, který začal u dvourotorové jednotky 13B v sedmdesátých letech. Disponoval výkonem okolo 515 kW (700 k) a díky pronikavému zvuku jste si jej nespletli s ničím, co nasadila soudobá konkurence. Měl variabilní „teleskopický“ sací systém, tři svíčky na rotor a kola poháněl skrze pětistupňovou převodovku Porsche.
Monokok z karbonu a kevlaru vyrobila společnost Advanced Composites. Typ 787 byl nasazen v roce 1990, ale oba vozy nedojely do cíle kvůli technickým problémům. S těmi Mazdě pomohl legendární Jacky Ickx v roli poradce. Na Le Mans ročníku 1991 byly nasazeny tři vozy, které sice v kvalifikaci neoslnily, ale v cíli skončily na prvním, šestém a osmém místě. Fanoušci na závodě Le Mans Classic 2022 mohou Mazdu 787B vidět v akci 1. a 2. července.
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5