Unikátní hračky z Děčína firmy Trihorse dobývají svět

Jaroslav Voldřich. Zdroj: Trihorse

S podnikáním v hračkářském průmyslu má zkušenosti více než 25 let. Jaroslav Voldřich, zakladatel české značky dřevěných hraček Trihorse, zažil úspěch na zahraničních trzích i jaké to je, když váš produkt okopíruje někdo jiný. Prošel si syndromem vyhoření i dvouletým volnem, během kterého potkal svou ženu a narodila se mu dcera. Právě ta byla pro Jaroslava Voldřicha novým impulsem k tomu s výrobou českých dřevěných hraček a produktů pro děti pokračovat. Tentokrát však jako samostatný tvůrce, s vlastními nápady a výrobky a na konci s daleko větším úspěchem po celém světě. Založil firmu Trihorse a postupně do nabídky zařadil i naprosto unikátní výrobky, jako je například autíčko Finger Car, které funguje nejen jako hračka pro všechny věkové kategorie, ale i jako zklidňující zdravotní pomůcka pro děti se speciálními potřebami, a ve světě tak nemá obdoby. 

Za své produkty získala firma mnoho ocenění – kuličková dráha MAXI drží na německém Amazonu titul nejúspěšnějšího českého výrobku již devět let, inovativní hračka Finger Car získala v Polsku titul Hračka roku 2020. Zároveň byla oceněna Rakouským institutem zdraví a doporučena dětskými lékaři při léčbě ADHD. Značce Trihorse se tak podařilo vybudovat si renomé u nás i na zahraničních trzích, na kterých se chce nadále zlepšovat. K tomu plánuje použít financování od investorů na crowdfundingové platformě Fundlift. Co stojí za úspěchem malé české firmy z Děčína a jaké má plány do budoucna? Přečtěte si rozhovor se zakladatelem společnosti Trihorse Jaroslavem Voldřichem.

Pod značkou Trihorse jste vymyslel první velmi úspěšný produkt – jídelní židličku Koník, se kterým jste se zúčastnil pořadu Den D. Co vám dala tato zkušenost a jaké to bylo začít po mnoha letech zkušeností s podnikáním budovat firmu s výrobou vlastních produktů?

Den D byl takový start, který mě nakopl, abych zase jel naplno. Bral jsem to zodpovědně, všechno jsem na to připravoval, hledal jsem dodavatele, ale nakonec se ukázalo, že Den D byla pouze jedna velká PR show pro budoucí politiky a já na to skočil. Pokud bych mohl něco udělat jinak, tak bych to nebral tak vážně a užil si to jako show – protože před vysíláním jsme podepisovali papír, že nic, co padne před kamerami, nemusí ani jedna strana dodržet. Každopádně to bylo úžasné v tom, že to neuvěřitelně pomohlo reklamě – jídelní židlička Koník byla měsíc po odvysílání na Seznamu nejvyhledávanější spojení. Díky tomu jsme prodávali stovky kusů.

Tenkrát jsem firmu zakládal ještě s jedním fondem, ten z toho ale po Dni D vystoupil a celé to bylo na mně. V roce 2010 jsem tedy Trihorse začínal budovat od nuly a v roce 2012 jsme se napojili na Amazon. Soustředili jsme se především na německý trh, protože to pro mě byl vždy nejsilnější trh, i s ohledem na předchozí podnikatelské zkušenosti. Oproti dřívějšímu podnikání jsem ale udělal jedno klíčové strategické rozhodnutí, že už nechci prodávat zprostředkovatelům. Že se chci věnovat prodeji koncovým zákazníkům.

Zdroj: Facebook Trihorse
Zdroj: Facebook Trihorse

Po židličce Koník přišly osvědčené dřevěné kuličkové dráhy, se kterými jste dobyl nejen německý trh, ale následně i italský, francouzský, anglický nebo dokonce kanadský. Čím si vysvětlujete, že Trihorse nejprve zaznamenal úspěch napříč světem než se rozjel výraznější prodej v Česku?

Dnem D s koníkem se vyčerpal potenciál českého trhu a já jsem na to neuměl navázat. Především asi proto, že to tehdy byla one-man show – já jsem dělal marketing, výrobu, vývoj, všechno. Takže na hledání důvodů, proč nám to na českém trhu nejde, nebyly kapacity. Tím, že jsme na německém trhu postupně dosáhli hodnocení bestselleru a prodávali jsme veškeré výrobní kapacity tam, jsme neměli takovou potřebu zjišťovat, co se nedaří na domácím trhu. Ten jsme znovu objevili až 29.2.2020.

Co přispělo k tomu, že se situace změnila?

Hodně k tomu přispěl fakt, že jsme byli navázáni na Amazon, což byla pro mě další životní zkušenost. Když v Amazonu viděli, jak jsme úspěšní, chtěli z toho mít ještě víc a začali nám situaci komplikovat. Snažili se nás různými cestami – od dočasného vypnutí produktu přes různé změny v algoritmech – donutit k tomu, že budeme produkty jen vyrábět a oni je budou exkluzivně prodávat. Mimochodem, kvůli vzniklým ztrátám se s nimi dodnes soudíme. Takže jsme začali hledat alternativy, především ve vlastních e-shopech. A já jsem tehdy řekl, jsme jednička na německém trhu, tak budeme jednička i na českém trhu. 

Tehdy jsme na českém trhu prodávali za 100 tisíc korun za rok. Takže jsme se českému trhu začali intenzivně věnovat a 29.2. 2020 jsme spustili velikou kampaň s Leošem Marešem. Stanovili jsme si vtipné datum, přičemž nikdo nemohl tušit, že pár dní na to přijde Covid a všechny školky a partneři, které jsme měli předjednané, padnou. Kampaň navíc byla těžký propadák, ale je to jako v životě – to, co se na začátku zdá jako strašný průšvih, se časem může ukázat jako skvělá věc. Je to jako když si představíte vitráž, vezmete sklíčko a někam ho zasadíte, ale jeho význam ještě úplně nevidíte. Až když poodstoupíte a vidíte dílo jako celek, můžete zjistit, že je to vlastně nakonec výborný obraz. A to se událo v Česku. Od 29.2.2020 do 31.12.2021 jsme ze 100 tisíc za rok udělali 35 milionů – především díky kvalitě produktů, přibývajícím pozitivním hodnocením, marketingu a cílení na sociální sítě.

Zdroj: Facebook Trihorse
Zdroj: Facebook Trihorse

V jedné fázi jste dokonce prodal činžovní dům a dal peníze do chodu firmy, jaké to bylo rozhodování? Byl to moment, kdy jste byl přesvědčen, že je to opět ten pravý kamínek do mozaiky?

To vychází z mé povahy, já když něco dělám, tak to dělám naplno. Když věříte svému týmu, věříte svým produktům a máte skvělou zpětnou vazbu od zákazníků, která vám potvrzuje, že to, co děláte, má smysl, tak nevidíte jinou cestu než to dotáhnout. 

Postupně jsem si stanovil mantinely, v čem mi bude dlouhodobě dobře a jak chci mít business nastavený. A z toho vyplynulo, že chci nejen dodávat přímo koncovým zákazníkům, ale že nechci být závislý na dodavatelích. Dodavatelé nás dostávali do složitých situací, nedodávali v termínech, občas byla špatná kvalita, před dodáním nám zdražili zboží a tak dále. Takže jsem se rozhodl, že si koupíme vlastní technologie, do kterých jsme investovali 22 milionů korun. Ale trvalo rok, než jsme se s novými technologiemi naučili a zvládli vyrábět na profesionální úrovni a efektivně. Tím, že jsme v mezičase stále nakupovali drahé polotovary a platili drahé úvěry, se bohužel vytvořila ztráta. Šlo tedy o problémy s cash flow, já jsem byl po daném roce přesvědčen, že už vše precizně umíme a je pouze potřeba dodat více hotovosti, abychom to zvládli. Jedna z našich kolegyň situaci ale nezvládla a rozhodla se odejít, přičemž se mnou spoluvlastnila zmiňovaný činžovní dům. Já jsem tedy rozhodl, že ho prodáme, kolegyni jsem vyplatil a zbytek peněz vložil do firmy. Dnes se ukazuje, že se to vyplatilo. Nyní budujeme všechny eshopy pro zahraniční trhy a prodáváme především sami za sebe. 

Aktuálně okouzlujete nejen dětské zákazníky revolučním autíčkem Finger Car, které získalo několik ocenění. Může totiž sloužit i ke zklidnění a zlepšení motoriky nebo soustředění a je tak zábavnou hračkou i zdravotním produktem současně. Jaký je příběh za jeho vznikem?

Duchovním otcem autíčka Finger Car je Ivan Vanečko, se kterým jsme se v roce 2016 spojili. Ten následně přišel s návrhem speciálního autíčka, které mě úplně nadchlo. Mám tři malé děti, které prošly a otestovaly všechny naše hračky v rámci Trihorse a autíčko Finger Car postupně odhalovalo nové a nové možnosti. Za prvé zklidní, nabízí úžasnou kreativitu a je dobré pro procvičování grafomotoriky, protože s ním jde i malovat. S edicí Finger Car Master Family se zabaví a mohou soutěžit i celé rodiny. Autíčko navíc můžete využít i na to, abyste dítěti ukázali, jak fungují omezení. Když maluje rukou, nakreslí v podstatě cokoli, udělá jakýkoli záhyb, ale když kreslí pomocí autíčka, umožní mu to kreslit jen v rámci poloměru otáčení os. A tak je to i v životě, vaše dítě si nemůže vždycky dělat, co chce, existují mantinely, a to se dá při hře s Finger Car krásně vysvětlit. 

Takto nám postupně docházelo, v čem všem je Finger Car zajímavé. Nicméně největší předěl byl, když jel Ivan prezentovat Finger Car na veletrh do Norimberku. Tam za ním přišel japonský neurolog a prohlásil: “Vy ani nevíte, co jste vymyslel.”  Tenkrát jsme to ale neuměli marketingově uchopit. Když prodáváte výrobek, jako je kuličková dráha, dáte na e-shop fotku, pod ni popis a lidé vědí, o co se jedná. Ale když v našem případě vymyslíte kombinaci autíčka, skejtu a kreslení, tak je najednou výzva to zákazníkům správně vysvětlit. Nám trvalo dva roky, než jsme správně popsali, o čem Finger Car je. Nyní to jen potřebujeme masově komunikovat na všech trzích.

Zdroj: Facebook Trihorse
Zdroj: Facebook Trihorse

Jaké jsou aktuální výsledky firmy a jaké máte očekávání na příští rok?

Nám se v posledních letech velmi zadařilo. Rok 2021 znamenal oproti roku 2019 100% nárůst v tržbách a byl pro nás historicky nejúspěšnější. Tržby dosáhly 44 milionů korun, přičemž kdyby nám Amazon v říjnu 2021 na dva měsíce nevypnul náš nejúspěšnější produkt, kuličkovou dráhu, tak bychom byli až na 50 milionech korun. Minimálně 50 milionů korun obrat očekáváme i v letošním roce a s investicí, kterou nyní plánujeme, bychom chtěli příští rok dosáhnout tržeb až ve výši 80 milionů korun.

Zmiňujete plánovanou investici – v současnosti probíhá crowdfundingová kampaň na platformě Fundlift, kde je vaším cílem získat 5 milionů korun. Z předešlých let máte zkušenosti i s většími investicemi a různými investory, proč jste si pro získání financí tentokrát vybrali právě tuhle formu? 

Já to vnímám tak, že když bude hodně investorů, tak to znamená hodně lidí, kteří fandí našemu projektu a mají sami zájem ho podporovat. Proto mi tento druh financování přijde fajn. A protože jsme ryze česká firma, cítím, že peníze, které zhodnotíme tady v Česku, mají přínos pro nás pro všechny. 

Na co chcete získané prostředky využít?

Hlavně na marketing, abychom se na jednotlivých trzích dokázali zlepšovat, a na navýšení skladových zásob a optimalizaci výroby. My v rámci roku totiž za deset měsíců prodáme podobný objem jako následně za dva měsíce před Vánoci. A k tomu, abychom měli konstantní režii, potřebujeme v konstantní režii vyrábět. Nedostatek kapitálu znamená, že v poslední fázi roku vše vyrábíte za drahé peníze. Vybraná investice nám tak pomůže optimalizovat výrobu a cash flow.

Jaké máte plány s Trihorse do budoucna? Plánujete vyvíjet další produkty například ve spolupráci s neurology? Případně na jaké trhy nebo další výrobky se chcete zaměřit?

Máme velké plány a nové produkty v šuplíku, ale náš největší plán je zaměřit se nyní na Finger Car, který je světový unikát. Chceme s ním dokázat, že z malého města a malé republiky lze obsáhnout celý svět. Jsme konkurenceschopní a naše kvalita je přijímaná u nás i v zahraničí. Vyvíjení hraček přímo s neurology není moje ambice, ale pokračovat ve vyrábění chytrých a kvalitních hraček určitě ano. Naše vize je být úspěšní na všech trzích, to je pro mě důvod, proč chodím do práce.

Těším se z každého dne a těším se na budoucnost, které jsem tvůrcem. Jsme malá firma, malá země, proto buďme tvůrci naší budoucnosti, nenechávejme to na ostatních.

Newsletter